Review: Harman Kardon Omni 50 Plus – beste model in de serie

20 mei 2018 + 10 minuten 0 Reacties
harman-kardon-omni-50-plus-foto-1

Voor het multiroom systeem dat Harman Kardon op poten heeft gezet, heeft het bedrijf een aantal speakers uitgebracht. De Harman Kardon Omni 50 Plus is het grootste model, op de soundbar na, dat tevens beschikt over een ingebouwde accu en dus ook de tuin in gedragen kan worden.

De speaker heeft een adviesverkoopprijs van 549 euro.

De Harman Kardon Omni 50 Plus is onderdeel van de nieuwe Plus-serie van het bedrijf. Het is tevens een tweede kans voor de Omni-serie, die in het verleden heel wat kritiek over zich heen kreeg. Voor de Omni Plus-serie heeft Harman dus de beschikbare speakers opnieuw uitgebracht. Eerder keken we al naar de Harman Kardon Omni 10 Plus en Omni 20 Plus en de Harman Kardon Omni Bar Plus. Nu kijken we naar de draagbare en dus veel flexibelere speaker van het geheel: de Harman Kardon Omni 50 Plus.

Harman Kardon Omni 50 Plus – design en specificaties

Het design van de Harman Kardon Omni 50 Plus komt, hoe kan het ook anders, grotendeels overeen met de andere speakers binnen dezelfde serie. Het verschil zit hem niet in de achter- of bovenkant, maar de voorkant. In plaats van een laag stof, komen we hier een harde voorkant tegen. Die voorkant kan tevens een andere kleur hebben (grijs) en valt dus op naast de Omni 10, 20 en Bar Plus. Voor de rest is de vormgeving hetzelfde en kom je dezelfde knoppen tegen op de bovenkant, met de toevoeging van led-lampjes voor de accu.

Voor de duidelijkheid: het gaat om een bron-, twee volume-, de pauze/play- en een grote Link-knop. Om die Link-knop zit ook nog een led-ring voor verschillende kleuren. Op de achterkant zit niet alleen de aansluiting voor de voeding, maar ook een opening voor usb en aux. De usb-poort wordt helaas niet gebruikt voor het koppelen van een muziekbron, maar de aux-poort natuurlijk wel. Zo kun je er ouderwetse of ‘domme’ apparaten op aansluiten, zoals wellicht een platenspeler, en die muziek door de andere speakers afspelen in het netwerk.

De Harman Kardon Omni 50 Plus beschikt over twee woofers van negentig millimeter en twee tweeters van negentien millimeter, die bij elkaar een vermogen hebben van honderd watt. Naast ondersteuning voor de 2.4 GHz-frequentie, is er ook ondersteuning voor 5 GHz. Dat kan op de lange termijn goed zijn voor je thuisnetwerk, aangezien 2.4 GHz behoorlijk vol raakt. Verder is er nog ondersteuning voor bluetooth en kun je muziek afspelen in een hogere kwaliteit dan op cd’s: 24bit/192kHz. De ingebouwde accu gaat tot vijf uur mee.

Harman Kardon Omni 50 Plus – installatie

Het installatieproces van de Harman Kardon Omni 50 Plus is simpel gehouden. Wanneer je de speaker uit de doos haalt, stop je de stekker in het stopcontact om hem op te laden. Vervolgens pak je de app erbij en kun je beginnen aan het eenvoudige stappenplan, dat stap voor stap uitlegt wat de bedoeling is. Heb je in één keer meerdere speakers voor dit multiroom netwerk gekocht? Zet ze dan niet allemaal tegelijkertijd aan, maar één voor één. Zo weet je zeker dat de app de juiste speaker pakt en weet jij zeker dat de installatie goed verloopt.

Als je één speaker hebt aangezet, dan zal die in de zoekmodus gaan springen. Wanneer de Link-knop langzaam knippert, dan kun je hem aan je wifi-netwerk koppelen. Op iOS zal dit proces geautomatiseerd gaan (het wifi-wachtwoord wordt meteen gedeeld), maar Android-gebruikers dienen een extra stap te zetten. Het wifi-wachtwoord moet handmatig worden ingevuld. Ook geen probleem, maar soms weet je dat wachtwoord niet uit je hoofd of heb je hem niet bij de hand. De iOS-app doet dat toch iets slimmer door technologie van Apple.

Voordat je de speaker helemaal met je wifi-netwerk koppelt, kun je aangeven waar die staat. Harman Kardon heeft een aantal kamers ingesteld (zoals de slaapkamer, de keuken of het kantoor, maar er zijn nog veel meer opties beschikbaar), maar je kunt ook iets helemaal zelf vormgeven. Dat kan door middel van verschillende kleurtjes (waardoor je gemakkelijker groepen zou kunnen herkennen) of door het geven van een persoonlijke naam (zoals slaapkamer kind 1 of bijvoorbeeld bijkeuken, om maar wat voorbeelden te geven).

Harman Kardon Omni 50 Plus – in gebruik

De Harman Kardon Omni 50 Plus is dus in een multiroom opstelling te gebruiken. Door meerdere speakers uit dezelfde serie te kopen en te koppelen (Omni Bar Plus, Omni 20 Plus en Omni 10 Plus), kun je via het wifi-netwerk op alle plekken in huis, waar de speakers staan, dezelfde muziek afspelen. Binnen de app kun je dan verschillende bronnen kiezen, zoals bijvoorbeeld de ingebouwde muziekstreamingdiensten Tidal of Deezer. Je hebt hiervoor geen extra applicatie nodig. Je krijgt gewoon toegang tot alle functies.

Deze geïntegreerde methode levert zowel voor- als nadelen op. Het voordeel is dat je voor de ingebouwde diensten geen extra app nodig hebt en alles vanuit de Harman Kardon-app kunt regelen. Het nadeel is dat deze diensten niet altijd meteen kunnen profiteren van de updates die worden uitgebracht door appmakers, waardoor je dus in sommige gevallen met een inferieure versie te maken hebt. Maar over het algemeen heb je daar in de praktijk weinig last van. Je kunt gewoon muziek afspelen zoals je dat gewend bent van de diensten.

Daarnaast kun je ook andere diensten uitkiezen, zoals Spotify of Google Play Music. Deze diensten zijn niet geïntegreerd, maar hebben wel een ander voordeel: Spotify Connect en Google Cast. Je kunt vanuit de HK Controller-app of de app van de muziekstreamingdienst de speaker activeren, zonder dat je fysiek naast de speaker hoeft te staan. In dit specifieke geval is het wel zo dat de speaker dan in standby moet staan en dat is alleen het geval wanneer de stekker in het stopcontact zit. Anders gaat de 50 Plus na verloop van tijd uit.

Zoals eerder gezegd kun je ook je audio-apparaten aansluiten op de Harman Kardon Omni 50 Plus, via de aux-poort. Dat kan bijvoorbeeld een muziekspeler zijn of een draagbaar audio-apparaat. Via het wifi-netwerk kun je die nummers vervolgens doorsturen naar de andere speakers, door de Link-knop in te drukken. Dat geldt overigens ook voor alle andere muziek, of je dat nu doet via bluetooth, wifi of lokaal. Je kunt uit één van de vijf aangesloten bronnen kiezen en overal dezelfde muziek afspelen, of juist overal andere muziek.

Je hebt hier de app in principe niet voor nodig. Wanneer je weet dat je partner in de woonkamer luistert naar een langspeelplaat die is aangesloten via de analoge kabel, kun je naar dezelfde muziek luisteren in de garage (wanneer je daar een speaker hebt staan). Benieuwd naar waar je kinderen naar luisteren via Spotify of Google Play Music? Met een druk op de knop schakel je zo in en kun je meeluisteren. Daarnaast is het mogelijk de speakers via de HK Controller-applicatie samen te voegen of te ontkoppelen, maar dat kan ook via Google Home.

Helaas biedt Harman Kardon geen middelen aan om de muziek af te stellen op je eigen gehoor. Je moet het dus doen met het geluid dat uit de speaker komt. Er zijn daarvoor geen opties te vinden in de app. Het zou een mooie extra zijn geweest als hiervoor wel gekozen was, want het geluid is helaas niet in elke situatie zaligmakend (daar verderop meer over, maar geen nood: het klinkt in alle andere gevallen wél lekker). Je moet er dus in elk geval rekening mee houden dat het geluid niet veranderd kan worden en dat blijft gewoon jammer.

We hebben het gebruik van de Harman Kardon Omni 50 Plus gemeten in de Google Wifi-app en kwamen snel tot de conclusie dat het verbruik enorm laag is. Je netwerk zal er dus geen last van hebben. Soms kan het zijn dat de speaker z’n verbinding verliest op de 2,4 GHz-frequentie, maar op de 5 GHz-frequentie heb je daar geen last van. Wanneer de verbinding wegvalt, dan hoor je dat direct in de muziek. Het begint te kraken en te stotteren en daar heeft niemand wat aan — dus als het kan, pak die 5 GHz-verbinding.

Harman Kardon Omni 50 Plus – audiokwaliteit

Van Harman Kardon mag je een hoop verwachten op het gebied van geluid en we kunnen gelukkig concluderen dat het bedrijf gewoon levert. De muziekweergave is ontzettend gedetailleerd en gelagerd, waardoor we de meerwaarde wel van kunnen inzien ten opzichte van de Omni 10 en Omni 20 Plus. De ondersteuning voor hd-audio doet de speaker echt goed, aangezien het geluid schoon en helder klinkt. Zet je de Omni 50 Plus in een goede hoek met een goede ondergrond, dan kun je met gemak de kamer vullen met geluid.

Eén aspect valt echter wel een beetje tegen: de basweergave is soms wel érg aanwezig. Het geluid kan overheersend zijn en dat lijkt ons niet de bedoeling, dus was het fijn geweest wanneer we dat zelf een beetje konden afstellen (of wanneer er geluidsmodi beschikbaar zouden zijn in de vorm van pop, rock, r&b, et cetera). Je moet het dus doen met deze weergave. Luister je echter niet naar snelle dance-, house- of vergelijkbare nummers, dan zul je er niet snel last van hebben. Het blijft echter iets om rekening mee te houden.

De hoge tonen klinken overigens loepzuiver en kunnen best hoog gaan, zonder dat je het idee hebt dat ze ergens worden afgemeten of ingekort. Ook klinkt het nergens snel fel of schel en kun je echt genieten zonder je ergens aan te hoeven te storen. Over de tonen in het midden kunnen we ook concluderen dat ze ontzettend fijn klinken. Deze speaker heeft, ondanks zijn nog redelijk compacte formaat, een bereik vanjewelste, maar daar betaal je dan ook voor. Had het geluid tegengevallen, dan verloor het product meteen z’n waarde.

Harman Kardon Omni 50 Plus – conclusie

Wanneer je 549 euro betaalt voor een speaker, dan heb je hoge verwachtingen. En die verwachtingen maakt Harman Kardon gewoon waar. Ja, het prijskaartje is hoog en dat is een nadeel, maar je haalt wel een speaker in huis met een uitmuntende geluidsweergave en een ontzettend dynamisch bereik. De muziek kan echt de hoogte opzoeken, terwijl die ook echt héél diep kan gaan. Soms klinken die lagere tonen, bij bepaalde soorten muziek, net iets té — dus is het jammer dat we nergens de weergave kunnen afstellen.

Naast een meer dan prima multiroom speaker is de Harman Kardon Omni 50 Plus ook nog eens te verplaatsen. Draagbaar is een ander woord: met zijn meer dan drie kilo zul je hem niet vaak willen verplaatsen — maar waar hij ook staat, hij staat er stevig (en bovendien is-ie spatwaterdicht, dus kun je hem ook in de tuin plaatsen). Houd er nog even rekening mee dat de speaker het beste functioneert op een 5 GHz-frequentie, maar dan ben je good to go. Een mooie aanvulling op je multiroom setup, maar ook een ontzettend fijne zelfstandige speaker.

9.0

• Geen verbindingsverlies (op 5 GHz)
  • Uitmuntende geluidsweergave