De belangrijkste (Ultra HD) Blu-ray releases van mei

Geplaatst op15 mei 2018, 15:23 CategorieBlu-ray

Wekelijks tippen we een aantal nieuwe toevoegingen aan het aanbod op Netflix, maar elke maand verschijnen er ook weer verschillende films en series (oud en nieuw) op de fysieke dragers. We zetten de belangrijkste releases (Blu-ray en Ultra HD Blu-ray) voor de maand mei op een rij.

(Ultra HD) Blu-ray in mei

The Greatest Showman

The Greatest Showman is nu verkijgbaar op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. De film brengt het ontstaan van de showbusiness in beeld en werd geïnspireerd door de ambitie en fantasie van P.T. Barnum, die hier gespeeld wordt door Hugh  Jackman, eerder ook al te zien in de filmversie van Les Miserables. Barnum was het brein achter een grootse show waarmee hij een wereldwijd publiek aan wist te spreken. Bijrollen zijn er voor onder anderen Zac Efron (Me and Orson Welles), Michelle Williams (Manchester by the Sea), Rebecca Ferguson (Mission: Impossible – Rogue Nation, The Snowman) en Zendaya (Spider-Man: Homecoming). De regie was in handen van nieuwkomer Michael Gracey en de muziek werd verzorgd door het Oscarwinnende duo achter La La Land.

De Ultra HD Blu-ray heeft naar verluidt een DTS-HD Master Audio 7.1-track en de reguliere Blu-ray moet het doen met een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Voor de liefhebbers staat er ook nog een heleboel bonusmateriaal op de beide home releases. Zo beschikken alle versies over een sing-a-long versie van de film en een commentaartrack van regisseur Michael Gracey. Andere featurettes zijn onder meer ‘het spektakel’ en de ‘muziekmachine’, plus een ongeveer zeventig minuten durende featurette over de liedjes in de film.

Jumanji: Welcome to the Jungle

Jumanji: Welcome to the Jungle is een soort van sequel op de avonturenfilm met Robin Williams en is nu verkrijgbaar op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. Deze keer worden vier middelbare scholieren de junglewereld van een videogame genaamd Jumanji ingezogen. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen: de fanatieke gamer Spencer is plots een gespierde avonturier (Dwayne Johnson); steratleet Fridge wordt een kleine geleerde (Kevin Hart); de populaire Bethany transformeert in een oudere professor (Jack Black) en de verlegen Martha wordt juist een stoere vechter (Karen Gillan). Ze moeten allemaal samenwerken om niet voor eeuwig in de game vast te blijven zitten.

Waar de 4K-uitgave van Jumanji voorzien is van Dolby Atmos, is er op de Blu-ray een Auro 3D-track aanwezig. Op de thuisrelease van de film staan ook verschillende featurettes en op de Blu-ray versie vind je ook nog eens twee exclusieve bonus features, waaronder Surviving the Jungle: Spectacular Stunts, waarin je kunt zien hoe de meest opvallende stunts ontwikkeld en uitgevoerd werden. Book to Board Game to Big Screen & Beyond! Celebrating The Legacy of Jumanji is een nostalgische reflectie op de geschiedenis van Jumanji, waarin de cast en de makers terugblikken op de originele film met Robin Willams en onthullen hoe ze het verhaal van die film wilden eren.

Pitch Perfect 3

Ook de laatste Pitch Perfect-film werd begin deze maand uitgebracht op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. Maar dat is nog niet alles, want ook de voorheen enkel op Blu-ray verkrijgbare eerste twee delen zijn inmiddels uitgebracht op 4K Ultra HD Blu-ray. In het derde deel zijn de Bella’s uit elkaar en zoekt ieder van hen naar een geschikte baan, het liefst in de muziekindustrie. Toch komt het zangroepje nog een laatste keer bijeen voor een overzeese USO-toer. Naast Anna Kendrick en Rebel Wilson is ook de in deel twee geïntroduceerde Hailee Steinfeld weer van de partij. John Lithgow en Ruby Rose maken hun debuut in de serie. De regie was in handen van Trish Sie, die eerder Step Up All In schoot.

Pitch Perfect 3 is op Blu-ray voorzien van DTS:X Master Audio 5.1-track. De audio op de UHD-uitgave is niet door Universal bevestigd, maar naar verluidt gaat het om DTS X en DTS-HD Master Audio 7.1. Daarnaast zijn er op beide veries een aantal  featurettes aanwezig, plus een gag reel, een music video en een verwijderde scène. Voor de liefhebbers is er ook een commentaartrack van Sie en één van de producenten.

Darkest Hour

Het waargebeurde Darkest Hour is vanaf 30 mei verkrijgbaar op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. De Britse acteur Gary Oldman won begin dit jaar zijn eerste Oscar voor zijn performance in deze film. Slechts een paar dagen nadat hij premier van het Verenigd Koninkrijk is geworden, moet Winston Churchill (Oldman) meteen één van zijn zwaarste beproevingen doorstaan: hij moet kiezen of hij met Nazi Duitsland over een vredesverdrag wil onderhandelen, of dat hij voor de idealen en de vrijheid van zijn natie wil vechten. Naast Oldman zijn onder anderen ook Ben Mendelsohn (Bloodline), Stephen Dillane (Game of Thrones), Lily James (Baby Driver) en Kristin Scott Thomas (The English Patient, Only God Forgives) te zien. De film werd geregisseerd door Joe Wright, bekend van onder meer Atonement en Anna Karenina.

Darkest Hour is zowel op Blu-ray als Ultra HD Blu-ray voorzien van Dolby Atmos. Op de Blu-ray zijn een tweetal featurettes beschikbaar, waarbij er eentje gaat over Oldmans (fysieke) transformatie in Churchill. Daarnaast is er ook een commentaartrack van regisseur Joe Wright aanwezig. Voor de Ultra HD Blu-ray is die commentraartrack in ieder geval ook bevestigd, de overige extra’s momenteel nog niet.

Downsizing

Downsizing is vanaf 30 mei verkrijgbaar op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. In de komische scifi-film ontdekken Noorse wetenschappers hoe ze als oplossing voor overbevolking mensen kunnen laten krimpen tot een lengte van bijna 13 centimeter. Het plan is om dit in 200 jaar tijd wereldwijd in te voeren. In de hoop op een beter leven besluiten de alledaagse Paul Safranek (Matt Damon) en zijn vrouw Audrey (Kristen Wiig) hun gestreste bestaan in Omaha achter zich te laten om zich te vestigen in een miniatuurgemeenschap – een beslissing die tot grote avonturen leidt. Damon en Wiig waren eerder beide te zien in The Martian. Ze worden in Downsizing bijgestaan door onder anderen Jason Sudeikis en Christoph Waltz. De regie was in handen van Oscarwinnaar Alexander Payne (Sideways, The Descendants).

Zowel de Blu-ray als de Ultra HD Blu-ray van Downsizing is voorzien van 7.1-surround. Als bonusmateriaal zijn er een zestal featurettes aanwezig, onder meer over de cast, de regisseur en de visuele effecten de gebruikt werden om de personages te verkleinen.

Maze Runner: The Death Cure

Het derde deel uit de Maze Runner reeks is vanaf 30 mei verkrijgbaar op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. De film is tevens de afsluiting van de Maze Runner-saga. In dit deel voert Thomas (Dylan O’Brien) een groep op de vlucht geslagen uitverkorenen en rebellen aan op hun laatste missie. Om hun vrienden te redden, moeten ze de legendarische “laatste stad”, een door de WCKD gecontroleerd labyrint dat geldt als het dodelijkste van allemaal, binnendringen. De cast van het derde deel bestaat verder nog uit Thomas Brodie-Sangster, Kaya Scodelario en Ki Hong Lee. De regie was wederom in handen van Wes Ball, die ook verantwoordelijk was voor de eerste twee Maze Runner-films.

De Blu-ray uitgave van The Death Cure is voorzien van een 7.1 DTS-HD-MA-track. De audio op de Ultra HD-versie is nog niet bevestigd. Wel zijn op biede uitgave een heleboel extra’s terug te vinden, met onder meer drie featurettes, een gag reel, een commentaartrack van de regisseur en scenarist, plus bijna een half uur aan verwijderde en verlengde scènes.

Oudere titels op UHD Blu-ray

Deze maand verschijnen er ook een aantal oudere titels op de Ultra HD 4K-schijfjes. Eerder noemden we al de eerste twee Pitch Perfect-films, maar ook Mamma Mia met Mery Streep is inmiddels verkijgbaar in 4K, om de aanstaande bioscooprelease van de sequel extra onder de aandacht te brengen. Heb je daarna nog steeds niet genoeg gehad van alle zang en dans? Dan is de 4K-release van Grease nog een optie. De film met John Travolta en Olivia Newton John is vanaf nu verkrijgbaar als Ultra HD-uitgave. Vandaag verscheen ook Gladiator met Russell Crowe op Ultra HD Blu-ray. De Oscarwinnende film zou oorspronkelijk al eerder deze maand op Ultra HD Blu-ray verschijnen.

Ook de Jurassic Park-trilogie in 4K is inmiddels uitgesteld. De eerste drie films waren oorspronkelijk ingepland op 16 mei, maar inmiddels heeft Universal de releasedatum doorgeschoven naar 30 mei. Helaas is er nog geen boxset met alle Jurassic Park-films in 4K aangekondigd, dus je zal straks waarschijnlijk alle films los moeten aanschaffen. Ook de 4K-uitgave van Saving Private Ryan is inmiddels verschoven van 7 mei naar 30 mei. Wel is The Incredible Hulk inmiddels door Unviersal uitgebracht in 4K. Tot slot staan voor 23 mei ook de 4K-edities van The Patriot (met Mel Gibson), Fury (met Brad Pitt) en The Matrix (met Keanu Reeves) ingepland.