Review: Samsung HW-N400 – klein formaat, groots geluid

15 april 2018 + 10 minuten 1 Reacties
samsung-hw-n400-foto-1

Vanaf eind april is de Samsung HW-N400 te koop in Nederland. Dit is een redelijk compacte soundbar, die ondanks zijn formaat toch in staat is een groots geluid te presenteren. Hoe bevalt de soundbar verder en is die zijn prijs van 249 euro wel waard?

Soundbars heb je in allerlei soorten in maten. Bij veel van deze brede luidsprekers leveren fabrikanten een draadloze speaker, maar er zijn ook modellen die een alles-in-één pakket aanbieden. De Samsung HW-N400 is zo’n soundbar en doet dat in een compact formaat. Het apparaat kost 249 euro en moet je dus van een beter geluid voorzien van je huidige televisie heeft. Maar is die daar ook toe in staat? In deze recensie bekijken we of de, zoals Samsung hem omschrijft, TV mate ook echt een maatje voor je televisie is.

Samsung HW-N400 – design en specificaties

Het maakt niet uit van welke kant je de Samsung HW-N400 bekijkt, de behuizing ziet er strak en modern uit. Door dat uiterlijk past de soundbar gemakkelijk bij menig tv-meubel en televisie. Aan de linker- en bovenkant zitten geen knoppen of aansluitingen. De enige vier knoppen die er zijn zitten aan de rechterkant, terwijl alle aansluitingen aan de achterkant zitten. De vier knoppen zijn: volume omhoog, volume omlaag, van bron wisselen en het geluid uitschakelen. Meer heb je voor de basale bediening ook niet nodig.

In tegenstelling tot, ook veel kleine, soundbars is het zo dat Samsung géén subwoofer levert bij de Samsung HW-N400. De soundbar is namelijk voorzien van twee geïntegreerde subwoofers en een basreflexpoort. Daarnaast zijn er twee wide-range tweeters aanwezig. De soundbar biedt ondersteuning aan voor virtueel surround sound, maar mocht je dat niets vinden dan is er een andere oplossing. Je kunt namelijk nog twee losse speakers kopen en die draadloos aansluiten op dit systeem, voor een 4.1-kanaals surroundsysteem.

Verder biedt het apparaat verschillende soorten aansluitingen en mogelijkheden aan. Zo zijn er twee hdmi-poorten (eentje voor een kabel naar de tv en eentje waar je een ander apparaat op kunt aansluiten), is er ondersteuning voor bluetooth (versie 2.1) en kun je ervoor kiezen een optische kabel te gebruiken voor het doorsturen van het geluid. Ook is er nog een usb-aansluiting waar je een bron van muziek op kunt aansluiten, waardoor je direct je muziek kunt afspelen via de Samsung HW-N400. Je krijgt dus in elk geval de basis aan ports.

Samsung HW-N400 – installatie

De Samsung HW-N400 installeren is zo gepiept. Het enige dat je hoeft te doen is de stekker in het stopcontact steken en de meegeleverde hdmi-kabel in de televisie en speaker stoppen en je bent klaar. Het kan zijn dat je op je televisie nog even de optie moet inschakelen voor het doorsturen van het geluid, maar dat hangt dus af van je tv. Omdat de N400 hdmi-cec ondersteunt kun je het apparaat bedienen met je eigen afstandsbediening. Verder is er ondersteuning voor hdmi-arc, waardoor een poort beeld en audio kan ontvangen en terugsturen.

Samsung HW-N400 – in gebruik

De Samsung HW-N400 in gebruik nemen is ontzettend simpel. Je kunt de soundbar namelijk bedienen met je eigen afstandsbediening (voor het in- en uitschakelen en het volume), maar ook met de meegeleverde afstandsbediening. Daarnaast is er een Samsung-applicatie die je kunt gebruiken, maar we prefereren vrijwel altijd een (losse) afstandsbediening boven een applicatie. Gelukkig is die app hier dan ook niet verplicht en heb je de keuze; en dat is altijd goed. Uiteraard biedt de remote toegang tot de basisfuncties.

Maar dat is niet alles — ook kun je ermee verschillende instellingen veranderen, zoals het niveau van de bass en treble en kun je de surround sound activeren. Ook bedien je hiermee het paren van bluetooth-apparaten. De afstandsbediening is niet heel uitgebreid, maar dat is ook niet nodig — Samsung heeft de soundbar namelijk ook simpel gehouden. De afstandsbediening heeft overigens een ergonomisch design meegekregen en ligt ontzettend lekker in de hand, waardoor het gebruik ervan zeker niet als een straf gezien hoeft te worden.

Samsung HW-N400 – audiokwaliteit

Omdat de Samsung HW-N400 niet is voorzien van een losse subwoofer, mag je ook niet verwachten dat je imposante tonen in de lagere regionen hoort. Helaas moeten we dit ook concluderen, tijdens het nummer IDGAF van Dua Lipa, een nummer waarbij het basgeluid belangrijk is voor de beste geluidservaring van dat nummer. Ook het nummer dat ze heeft opgenomen met Martin Garrix (Scared to be Lonely) komt niet helemaal lekker uit de verf. Het basgeluid klinkt wat dof, en levert daardoor bonkende klanken op.

De woofer zorgt voor een gebrek aan dynamiek ook wordt de kamer niet met een strak laag geluid gevuld. Het klinkt zelf wat alsof er iemand van buiten de kamer hard op de deur staat te bonken. Het helpt ook niet dat er geen geluidsmodus muziek aanwezig is, die de standaardinstellingen in één keer optimaal kan aanpassen. Wel ben je in staat het niveau van de woofer te verhogen, maar daar wordt het geluid niet warmer of strakker van. Verder is het mogelijk de treble aan te passen, maar dat hoeft niet echt. De hogere tonen klinken namelijk wel goed zonder verdere aanpassing.

We hebben nog wat andere nummers met een heftige baslijn opgezet, zoals Reapers van Muse, maar ook hier komen we tot dezelfde conclusie. Het basgeluid is aanwezig, maar vormt geen optimale basis. Dat de bas een beetje dof klinkt komt ook heel goed naar voren op het nummer Back tot Black van Amy Winehouse. Het is het gewoon net niet. Maar welke muziek we ook hebben beluisterd: de hoge noten klinken fijn en gedetailleerd, en de middentonen en zang komen strak en warm over. Conclusie: voor muziek waarin aardig wat laag zit lijkt de HW-N400 niet de beste oplossing te zijn.

Het apparaat is echter wel degelijk in staat een dynamisch en kamervullend geluid te presenteren, maar vooral voor de tv-kijkers die opgaan in televisieseries, films of het nieuws. Wordt een film of serie te druk, of zijn er te veel explosies, dan merk je dat de soundbar toch wat tekortkomingen heeft. En hoe harder je hem zet, hoe meer die beperkingen naar voren komen. Het is niet zo dat de Samsung HW-N400 een lelijk of misvormd geluid presenteert: op een redelijke volume kan het echt goed klinken, ondanks het formaat.

De surround sound-modus klinkt soms hol en dingen op het scherm klinken daardoor soms ver weg, waardoor we de functie eigenlijk vaker niet dan wel hadden willen gebruiken. In principe is het 2.0-kanaals geluid meer dan prima voor het gros van de dingen. Misschien dat je de surround sound voor games wilt gebruiken, aangezien sommige effectenn daadwerkelijk vanuit een andere hoek van de kamer lijken te komen, maar voor films en series kunnen we deze modus niet aanraden.

Samsung HW-N400 – conclusie

Over het algemeen zijn we positief gestemd over de Samsung HW-N400, zeker als we naar de prijs kijken. We zijn soms een beetje streng als het om de geluidservaring gaat, maar aan het einde van de dag is de kwaliteit van het geluid wat ons betreft de doorslaggevende factor als het om soundbars (en speakers in het algemeen) gaat. Voor 249 euro vind je niet snel een soundbar die hoge en midden tonen zo helder, nauwkeurig en dynamisch weergeeft als de N400. Dat de subwoofer zit ingebouwd betekent direct dat de lage tonen minder goed uit de verf komen, maar dat heeft dus z’n kanttekeningen.

Zet je het geluid niet te hard en de instellingen niet te voluit, dan heb je tijdens het kijken naar films en series of tijdens het gamen een prima maatje aan de TV mate. We gebruiken zo’n soundbar ook dagelijks voor het beluisteren van muziek, maar daar is deze wat minder voor geschikt. Wellicht had de laagweergave beter kunnen zijn wanneer er een aparte subwoofer zou worden meegeleverd, maar dan had de prijs waarschijnlijk ook omhoog gegaan. Het is dus maar net waar je een soundbar voor zoekt: televisie of muziekbeleving.

Naast een mooie geluidsweergave van midden en hoge tonen, levert Samsung verder ook een redelijk compleet pakket af als het gaat om mogelijkheden. Door de toevoeging van een hdmi-in mis je geen hdmi-aansluiting op je televisie en door de usb-poort kun je ook direct muziek afspelen via het apparaat. Daarnaast is het gewoon fijn dat er bluetooth aanwezig is en dat je het apparaat kunt bedienen met je eigen afstandsbediening. Het is een apparaat voor gemak en dat straalt er aan alle kanten van af – en dat is meer dan prima.

Verwacht overigens niet dat je hier je 4k-apparaten op kunt aansluiten, aangezien er geen 4k-doorgave is. Voor dit bedrag is dat ook helemaal geen vereiste, maar dat is wel iets om rekening mee te houden met het groeiende aantal 4k-apparaten. Ook is er geen ondersteuning voor high dynamic range. Maar, nogmaals, dat vinden we vanwege het lage bedrag geen groot nadeel. Wat niet had misstaan was zoiets als Google Cast, want dat had de ervaring nét wat beter kunnen maken. Ondanks het kleine formaat, komt er groots geluid uit de N400.

8.0

• Midden en hoge tonen klinken helder
  • Gemakkelijke installatie en bediening