De belangrijkste (Ultra HD) Blu-ray releases van april

Geplaatst op17 april 2018, 16:30 CategorieBlu-ray

Wekelijks tippen we een aantal nieuwe toevoegingen aan het aanbod op Netflix, maar elke maand verschijnen er ook weer verschillende films en series (oud en nieuw) op de fysieke dragers. We zetten de belangrijkste releases (Blu-ray en Ultra HD Blu-ray) voor de maand april op een rij.

(Ultra HD) Blu-ray in april

Star Wars: The Last Jedi

Morgen brengt Disney de film Star Wars: The Last Jedi uit op Blu-ray en 3D Blu-ray. Helaas krijgt Nederland geen 4K-uitgave van de film, hoewel je bij bijvoorbeeld Bol.com wel voor 35 euro de buitenlandse UHD-versie (bestaande uit de Ultra HD Blu-ray, de Blu-ray en een bonusdisc) kan bestellen, maar deze heeft helaas geen Nederlandse ondertitels. In The Last Jedi zien we hoe de relatie tussen Rey (Daisy Ridley) en Luke Skywalker (Mark Hamill) zich verder ontwikkelt, na hun treffen aan het einde van The Force Awakens. Ondertussen gaat de verslagen Kylo Ren (Adam Driver) ten rade bij zijn mysterieuze leider Snoke (Andy Serkis). Verder keren in The Last Jedi onder anderen ook John Boyega, Oscar Isaac en de in 2016 overleden Carrie Fisher terug. De film werd geregisseerd door Rian Johnson (Brick, Looper).

Zowel de Blu-ray als de 3D Blu-ray zijn door Disney voorzien van een DTS-HD Master Audio 7.1-track. De 3D-versie bestaat uit drie discs, want naast de 3D Blu-ray krijg je ook de reguliere Blu-ray en de bonusdisc. Op de bonusdisc (die ook bij de reguliere uitgave zit inbegrepen) vind je een flinke hoeveelheid extra’s. De grote trekpleister is de anderhalf uur durende documentaire ‘The Director and the Jedi’. Verder zijn er ook nog verschillende featurettes aanwezig, evenals ruim twintig minuten aan verwijderde scenes, die ook bekeken kunnen worden met commentaar van Rian Johnson. Op het andere schijfje is ook een commentaartrack van Johnson voor bij de volledige film aanwezig.

Daddy’s Home 2

Universal brengt nog wel films uit in het 4K Ultra HD-format, en zo kan het dus gebeuren dat een spektakelfilm als The Last Jedi hier niet verschijnt op UHD, maar een komische familiefilm als Daddy’s Home 2 weer wel. In het vervolg op de komedie uit 2015 wordt het aantal vaders verdubbeld. Nadat vader Dusty (Mark Wahlberg) en stiefvader Brad (Will Ferrell) in de originele film continu met elkaar op de vuist gingen, lijken ze in dit vervolg eindelijk de strijdbijl begraven te hebben. Samen bereiden de mannen een gezellig kerstfeest voor hun kinderen voor, maar wanneer ook hun eigen vaders ten tonele verschijnen, komen de familieruzies weer bovendrijven. Mel Gibson (dit was na wat actiefilms weer een ‘mainstream comeback’) speelt de vader van Wahlberg en John Lithgow is te zien als de vader van Ferrell.

De reguliere Blu-ray van Daddy’s Home 2 is voorzien van Dolby Atmos en de UHD is uitgerust met DTS:X, DTS Headphone:X en Dolby Digital 5.1. Op het gebied van extra’s (alles staat op het Blu-ray schijfje, dat ook zit inbegrepen bij de UHD-release) zien we een vijftal korte featurettes, een gag reel en ruim tien minuten aan verwijderde en verlengde scenes. Beide uitgaven zijn momenteel al verkrijgbaar.

Ferdinand

Morgen wordt Ferdinand door Fox uitgebracht op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. De familiefilm is afkomstig van de makers van Ice Age en Rio. De animatiefilm draait om de stier Ferdinand (stem van John Cena), die op een fokkerij in Spanje wordt voorbereid op de stierengevechten. Ferdinand wil echter helemaal niet vechten en besluit te ontsnappen. Hij komt terecht op de boerderij van de vrolijke Nina en haar vader, waar geniet hij van het zorgeloze leven in de wei vol bloemen, totdat de stierenfokkers hem weer weten te vinden. In de Nederlandse versie wordt de stem van Ferdinand gedaan door kickbokser Rico Verhoeven.

De Nederlands gesproken versie van Ferdinand is op beide versies voorzien van een 5.1 DTS-audiotrack. Op de Ultra HD Blu-ray heeft de Engels gesproken versie een Dolby Atmos-track. Op de reguliere Blu-ray heeft de Engels gesproken versie een DTS-HD Master Audio 7.1-track. Op de Blu-ray (die ook zit inbegrepen bij de UHD Blu-ray) staan meer dan 45 minuten aan extra’s, voornamelijk in de vorm van korte featurettes. Zo kunnen kijkers genieten van beelden van Spanje door Ferdinand’s ogen en de videoclip ‘Home’. Ook bevat de Blu-ray verschillende featurettes als ‘Dansles van Ferdinand’ en ‘Een Geitengids voor het leven’.

Coco

Helaas geen 4K-uitgave, het betreft hier weer Disney, maar de animatiefilm Coco is in Nederland inmiddels wel beschikbaar op Blu-ray. Disney heeft Coco voor de liefhebbers tevens uitgebracht op 3D Blu-ray. De familiefilm draait om de jonge Miguel, die ervan droomt om een succesvol muzikant te worden. Hij wil dolgraag net zo beroemd worden als zijn idool Ernesto de la Cruz, maar muziek is verboden in zijn familie. Op mysterieuze wijze komt Miguel op de Dag van de Doden in het kleurrijke Dodenrijk terecht. Daar ontmoet hij Héctor en samen gaan ze op reis om het echte verhaal achter Miguels familiegeschiedenis te ontdekken.

Coco is op Blu-ray door Disney voorzien van onder meer DTS-HD Master Audio 7.1 (Engels) en Dolby Digital 5.1 (Nederlands / Vlaams).Op de Blu-ray zijn ook een aantal korte featurettes aanwezig, plus de korte film Welcome to the Fiesta. Daarnaast kun je de volledige film (en de korte film) ook bekijken met audiocommentaar van regisseur Lee Unkrich. Overigens heeft de Amerikaanse release nog veel meer featurettes en ruim een half uur aan verwijderde scenes. Volgens webshop Bol.com is al dat extra bonusmateriaal wel aanwezig op de Nederlandse 3D Blu-ray, maar dit is verder niet door Disney bevestigd.