De belangrijkste (Ultra HD) Blu-ray releases van maart

Geplaatst op7 maart 2018, 17:15 CategorieBlu-ray

Wekelijks tippen we een aantal nieuwe toevoegingen aan het aanbod op Netflix, maar elke maand verschijnen er ook weer verschillende films en series (oud en nieuw) op de fysieke dragers. We zetten de belangrijkste releases (Blu-ray en Ultra HD Blu-ray) voor de maand maart op een rij.

(Ultra HD) Blu-ray in maart

Justice League

Op 21 maart brengt Warners Bros de film Justice League uit op home video. De film verschijnt op dvd, Blu-ray, Blu-ray 3D en 4K Ultra HD Blu-ray. Het gaat in alle gevallen om de bioscoopversie, over een eventuele director’s cut van Zack Snyder (die vlak voor de afronding van de productie noodgedwongen werd vervangen door Joss Whedon) is momenteel nog niets bekend. In Justice League krijgt de aarde na de dood van Superman te maken met een buitenaardse bedreiging. Daarom gaan Bruce Wayne / Batman (Ben Affleck) en Diana Prince / Wonder Woman (Gal Gadot) op zoek naar nieuwe bondgenoten. Uiteindelijk weten ze Aquaman (Jason Momoa), The Flash (Ezra Miller) en Cyborg (Ray Fisher) aan hun zijde te krijgen.

De Nederlandse Blu-ray uitgave heeft een Franstalige Dolby Atmos True HD-track en een Engelstalige Dolby Atmos DD+-track. Verder is er ook een Engelstalige DTS HD Master 5.1-track aanwezig. De Nederlandse Ultra HD Blu-ray-uitgave heeft een Dolby Atmos True HD-track, in zowel het Engels als in het Frans. En ook daar is een Engelstalige DTS HD Master 5.1-track aanwezig. De 3D-versie van de film heeft een DTS HD Master 5.1 audio, maar geen Dolby Atmos-track. Bij de aankoop van de 3D-versie zit wel de reguliere Blu-ray met dus een Engelstalige Dolby Atmos DD+-track inbegrepen.

Als bonusmateriaal zijn op de Blu-ray (die dus ook bij de 3D-versie zit inbegrepen) en de Ultra HD Blu-ray een viertal featurettes aanwezig. In Heart of Justice vertellen de filmmakers over hun adoratie voor de ‘grote drie’ (Batman, Superman en Wonder Woman) van DC Comics. The Technology of Justice League gaat dieper in op de hulpmiddelen van Batman en de buitenaardse technologie van Cyborg. In New Heroes stelt Ray Fisher je voor aan de nieuwe personages Cyborg, The Flash en Aquaman. Tot slot komen in Suit Up de designs van de kostuums van de superhelden aan bod. De overige extra’s zijn nog niet bevestigd, maar de dvd-uitgave heeft ook een documentaire over vijftig jaar Justice League, die mogelijk ook op de Blu-ray staat.

Murder on the Orient Express

Murder on the Orient Express is vanaf vandaag verkrijgbaar op Blu-ray en Ultra HD Blu-ray. Het verhaal draait om een rustige treinreis door Europa, die onverwacht verandert in een huiveringwekkend mysterie, wanneer één van de passagiers vermoord wordt aangetroffen en plots iedereen een verdachte is. Kenneth Branagh (die de film ook zelf regisseerde) speelt de Belgische detective Poirot, die de zaak probeert op te lossen. Zijn medereizigers worden gespeeld door onder anderen Penelope Cruz, Johnny Depp, Judi Dench, Willem Dafoe, Josh Gad, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer en de Nederlandse Marwan Kenzari (straks ook te zien als Jafar in de aankomende live action Aladdin-film).

Geen Dolby Atmos, maar zowel de Blu-ray als de Ultra HD Blu-ray zijn voorzien van onder meer een DTS-HD Master Audio 7.1-track. Ook de extra’s zijn op beide uitgaven hetzelfde. We zien een twintig minuten durend portet van Agatha Christie (schrijfster van het bronmateriaal), plus een making of en verschillende featurettes over de cast en de muziek. Daarnaast zijn er ruim vijftien minuten aan verwijderde scènes aanwezig, evenals een commentaartrack van Branagh en scenarist Michael Green.

Bekijk ook  Eerste Ultra HD Blu-ray discs met HDR10+ weer een stap dichterbij

Geostorm

Vandaag werd Geostorm door Warner Bros. uitgebracht op dvd en Blu-ray. De prent zou oorspronkelijk ook een release op Ultra HD Blu-ray krijgen, maar deed het in de bioscoop minder goed dan verwacht, waarna de 4K-release alsnog wereldwijd werd afgeblazen. Geostorm speelt zich af in een wereld waarin het klimaat zo slecht is geworden, dat speciale satellieten vanuit de ruimte het weer moeten regelen. Maar wanneer de technologie defect raakt, staat een wereldbedreigende storm op het punt van uitbreken en kan alleen Gerard Butler onze planeet nog redden. Hij krijgt hulp van onder meer zijn broer (Jim Sturgess) en een agente van de geheime dienst (Abbie Cornish).

Hoewel de film dus helaas niet in Ultra HD met high dynamic range te bekijken is, werd de reguliere Blu-ray in ieder geval wel voorzien van een Dolby Atmos-track. Daarnaast zijn er drie korte featurettes aanwezig. In Wreaking Havoc komen de visuele effecten aan bod, in Searching for Anwsers vertelt regisseur Dean Devlin (als producent bekend van Independence Day) over de inspiratie (global warming) voor het verhaal en in An International Event komen de castleden aan het woord.

Thor: Ragnarok

Disney heeft vandaag Thor: Ragnarok uitgebracht op Blu-ray en dvd. Helaas is er voor Nederland geen Ultra HD-uitgave aangekondigd, maar de film krijgt bij ons op Blu-ray nog wel een 3D-release. In Ragnarok verliest Thor zijn geliefde hamer en wordt hij aan de andere kant van het universum gevangen genomen. Vervolgens ontstaat er een race tegen de klok om op tijd terug te komen in Asgard en de vernietiging van zijn thuisbasis te voorkomen. Daarvoor moet hij wel eerst een gladiatorenstrijd met de Hulk (Mark Ruffalo) zien te overleven. Andere personages die hem uiteindelijk bijstaan zijn krijgster Valkyrie (Tessa Thompson) en zijn sluwe broer Loki (Tom Hiddleston).

De Blu-ray van Thor (zowel de 3D-uitgave als de reguliere versie) is voorzien van een DTS-HD Master Audio 7.1-track. Daarnaast zijn er een heleboel extra’s aanwezig. We treffen 35 minuten aan featurettes, een kort filmpje met bloopers, plus een aantal verwijderde en verlengde scènes, waarin we meer zien van onder anderen het personage van Jeff Goldblum. Tot slot geeft de eigenzinnige regisseur Taika Waititi ook een speciale introductie bij de film en praat hij een complete commentaartrack vol.

Overige Ultra HD releases

Helaas zijn Justice League en Murder on the Orient Express de enige nieuwe titels die deze maand worden uitgebracht op UHD-schijf, maar Universal en Paramount komen in maart wel met UHD-uitgaven van een aantal al wat oudere films. Het gaat om The Dark Crystal (14 maart), The Big Lebowski (21 maart), Tomb Raider (21 maart), Mamma Mia (21 maart), Daddy’s Home (21 maart) en Straight Outta Compton (21 maart). De exacte specificaties van de individuele releases hebben de uitgevers helaas nog niet bevestigd.