Raad van Cultuur: ‘VOD-diensten moeten meer investeren in Nederlandse producties’

22 februari 2018 1 Minuut 3 Reacties
netflix-logo-retina

Volgens de Raad van Cultuur moeten internationale VOD-diensten zoals Netflix en Amazon meer investeren in Nederlandse producties. Minimaal vijftien procent van de in Nederland aangeboden content zou straks Nederlandstalig moeten zijn

De adviesraad vindt dat de Nederlandse audiovisuele sector momenteel niet kan concurreren met de ‘ongekende dynamiek’ van platforms als Netflix en Amazon, die hun veel eigen tv-content aanbieden. Bovendien gaan ook bedrijven zoals Google, Facebook en Apple straks met eigen tv-series komen. Adverteerders zouden nu massaal kiezen voor internationale platforms en niet meer voor Nederlandse aanbieders. Volgens de raad is het voor de Nederlandse tv-industrie momenteel erg lastig om voldoende kwaliteit te leveren, waarmee hun marktaandeel behouden kan worden. Ook de ‘verspreiding van Nederlandse culturele en publieke waarden’ zou door de uit het buitenland afkomstige VOD-diensten onder druk zijn komen te staan.

De Raad voor Cultuur heeft daarom een advies opgesteld voor het invoeren van een systeem met heffingen en quota, een overkoepelend AV Fonds en één herkenbaar ondemand-platform. Het advies is inmiddels als rapport is gepresenteerd aan het kabinet. Het overkoepelend VOD-platform zou ontwikkeld moeten worden door de NPO, dat daarvoor zou moeten gaan samenwerken met de al dan niet commerciële, (internationale) online distributieplatforms. Overigens gaat het wel enkel om een advies, waar het kabinet niet verplicht iets mee hoeft te doen, hoewel er meestal wel door de regering naar wordt gekeken. De kwestie speelde eerder al in Frankrijk. Daar zou twintig procent van het aanbod van Netflix moeten gaan bestaan uit Franstalige content. Bovendien zouden Franse films en series daar ook direct goed zichtbaar moeten zijn op de homepage van Netflix.

Overigens is er al wel een Nederlandse Netflix Original in de maak; de misdaadserie Undercover met Frank Lammers. Daarnaast is de grootste televisiehit van dit moment van de NPO. De Luizenmoeder naderde onlangs (inclusief online kijkbeurten) namelijk de magische grens van bijna vijf miljoen Nederlandse kijkers.

Reacties (3)