Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Diverse smartphonegames horen en volgen wat jij op tv kijkt

Geschreven door
Geplaatst op1 februari 2018, 11:00 CategorieOnderzoeken

We worden er al niet blij van als de tv analyseert en deet wat wij zoal op het apparaat bekijken, maar het blijkt nu dat ook diverse smartphonegames jouw kijkgewoonten in de gaten houden. Uit onderzoek van de New York Times blijkt dat diverse smartphone-apps audioherkenning gebruiken om het kijkgedrag te volgen.

Volgens de New York Times zijn er tal van apps die iets teveel over je te weten komen dankzij audioherkenning. Games zoals ‘Pool 3D’, ‘Beer Pong’ en ‘Real Bowling Strike 10 Pin’ gebruiken speciale technieken om jouw kijkgedrag te bespioneren. De data wordt vervolgens aan adverteerders verkocht zodat ze jou met interessante advertenties kunnen benaderen.

The apps use software from Alphonso, a start-up that collects TV-viewing data for advertisers. Using a smartphone’s microphone, Alphonso’s software can detail what people watch by identifying audio signals in TV ads and shows, sometimes even matching that information with the places people visit and the movies they see. The software can also detect sounds even when a phone is in a pocket if the apps are running in the background.

Er zijn in totaal meer dan 250 games gevonden in de Play Store die gebruikmaken van de Alphonso software. Daarnaast zijn er nog eens 750 andere apps, waaronder berichten-apps en social-apps, gevonden die over de software beschikken. Toch geeft Alphonso zelf aan dat gebruikers er bewust voor kiezen de analyse te activeren en ze kunnen het ook altijd deactiveren. Daarbij laat het bedrijf weten dat gesprekken in de woonkamer absoluut niet opgenomen worden.

Toch is dit allang geen unieke situatie meer. Er zijn diverse bedrijven die het kijk- en luistergedrag van de consument in de gaten houden. Nielsen, een research- en analysebedrijf, gebruikt vergelijkbare technieken om te analyseren wat we op Netflix en binnen andere streamingdiensten bekijken. Bedrijven als Samsung, LG en Vizio gebruiken ACR (Automatic Content Recognition) om te analyseren wat je precies op het scherm bekijkt en je aan de hand hiervan advertenties en aanbevelingen voor te schotelen.

Het enige wat je als consument kunt doen is goed controleren welke functies van jouw telefoon of tablet door een app gebruikt wordt. Heeft de app toegang tot de microfoon nodig terwijl dat voor het gebruik niet vereist is? Installeer die app dan niet. Op televisies en andere apparaten is het verstandig goed de privacy-instellingen door te nemen en waar mogelijk tracking-opties te deactiveren.

  • Delen:

Reacties

  1. frans
    02 februari, 2018 om 9:05

    De bevolking blijft dom hoe jonger hoe dommer. Ook DARPA uit de USA houd u in de gaten. Killer robots zijn er al er hoeft alleen een commando worden gegeven en ze komen. Fijn allemaal deze rotzooi.
    Bekijk maar is alles op google en YouTube hier over.
    Bekijk maar is op YouTube JORDAN SATHER zijn vlog filmpjes wat die alle maal veteld ook over de geld markt

  2. Peter vb
    02 februari, 2018 om 12:47

    ‘Door audio herkenning’ oftewel: je word gewoon afgeluisterd.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.