Review: Teufel Cinebar Duett – mooie soundbar voor in een appartement

Geplaatst op21 januari 2018, 8:16 CategorieLuidspreker reviews

In deze recensie kijken we naar de Teufel Cinebar Duett. Dit is een relatief brede soundbar voor onder de televisie, voorzien van een krachtige en redelijk grote subwoofer. De Teufel Cinebar Duett is voor 599 euro te koop via de website van Teufel.

Teufel Cinebar Duett – design

De Teufel Cinebar Duett heeft een opmerkelijke vorm voor een soundbar. De twee uiteinden zijn breder dan het stuk in het midden. Daarbij komt dat de buitenkant gemaakt is van (weliswaar hoogwaardig) plastic, wat het pakket als geheel een beetje een goedkoop uiterlijk meegeeft. En aangezien je constant tegen dat ding moet aankijken wanneer je naar de tv kijkt, is het jammer dat Teufel niet voor een ander design gekozen heeft. De soundbar oogt wel premium en voelt ook lekker zwaar aan, wat gelukkig een goede indruk achterlaat.

Bovenop de soundbar zitten vier knoppen. De aan-uitknop, twee volumeknoppen en eentje voor de bron. In principe kun je dus de meest basale functies bedienen wanneer je er vlak voor staat, wat prima is als je snel even het geluid wil aanpassen, bijvoorbeeld. De meegeleverde afstandsbediening is compact, maar gelukkig groot genoeg voor een aantal knoppen. Met de remote kun je van geluidsmodi en bron wisselen en ook de dynamische stand in- en uitschakelen. Ook spreek je het menu ermee aan en kun je het niveau van de bas veranderen.

Aan de voorkant zit verder nog een klein schermpje waar je informatie op kunt aflezen. Zo kun je zien welke bron is geactiveerd en laat de soundbar zien welke optie je zojuist hebt geactiveerd. Verder is het fijn dat je kunt zien op welk niveau het volume zit, zodat je niet constant hoeft te gokken hoe hard die ongeveer moet staan voor het beluisteren van muziek of iets dergelijks. Achterop zitten twee hdmi-aansluitingen (één voor de tv en één voor een ander apparaat), evenals een optische aansluiting en een audiokabelingang.

Teufel Cinebar Duett – specificaties

De slanke behuizing van de Teufel Cinebar Duett biedt onderdak aan acht midrange speakers en twee tweeters. Het wooferaspect wordt waargenomen door de draadloos verbonden Duett-partner, die met zijn 165 mm downfire subwoofer een basweergave tot 33 Hz biedt. De twee drivers aan de zijkant van de soundbar zorgen samen met de Dynamore Ultra-technologie voor een ruimtelijk geluid. Wanneer je de soundbar aansluit op de hdmi cec-aansluiting, dan kun je de luidspreker ook bedienen met de afstandsbediening van je tv.

De soundbar biedt niet heel veel ruimte voor externe apparaten die je middels een kabel kunt aansluiten. Zo zul je dus weinig hdmi-apparaten via de soundbar laten laten, maar in plaats daarvan afhankelijk blijven van je tv (die het geluid oppakt en doorstuurt naar de luidspreker en bas). Gelukkig is er ook ondersteuning voor 4k en bluetooth 4.0 met aptX, waardoor je draadloos muziek kunt afspelen. We missen een beetje Google Cast: dit is toch een luidspreker die blijft staan, waardoor zo’n optie voor meer gemak kan zorgen.

Teufel Cinebar Duett – installatie en gebruik

Teufel beloofde vooraf dat de soundbar binnen enkele minuten gebruiksklaar is en dat is ook zo (net zoals dat het geval is met het gros van de soundbars). Je zet het apparaat neer, sluit een hdmi-kabel aan tussen de speaker en de tv, plaatst de subwoofer, stopt de stekkers in een stopcontact en het enige wat je daarna nog hoeft te doen is op je tv aangeven dat je van externe speakers gebruikmaakt. Dit verschilt per televisie; bij moderne Android TV-toestellen is het zo dat je dit automatisch kunt laten gebeuren via EasyLink.

Het apparaat in gebruik nemen is net zo eenvoudig. De meegeleverde afstandsbediening maakt alle mogelijkheden overzichtelijk genoeg om ze tenminste één keer uit te proberen, waarna je vervolgens kunt bepalen of je iets mooi vindt klinken of niet. Snel wisselen tussen geluidsmodus kan met de onderste knoppen, terwijl je de bovenste knoppen gebruikt voor medianavigatie. Ook kun je razendsnel van bron wisselen. Kortom: de afstandsbediening doet verder niets revolutionairs, maar houdt alles wel overzichtelijk en toegankelijk.

Teufel Cinebar Duett – audiokwaliteit

De Teufel Cinebar Duett is in meerdere standen te gebruiken. Je treft hier niet net zoveel standen als op bijvoorbeeld een soundbar van Sony, maar er zijn genoeg opties om uit te proberen die wellicht in de smaak vallen. Naast opties als muziek, film en spraak, heb je ook de keuze uit het type dynamische geluid. Je kunt die modus uitschakelen en alleen van de middelste speakers gebruikmaken bijvoorbeeld. Dit brengt een prettig, krachtig en vooral ook helder stereogeluid ten gehore, wat met name prettig is voor nieuwsuitzendingen op YouTube-video’s.

Bekijk ook  Review: Teufel One S - compacte multiroom-speaker

Ook kun je deze stand prima gebruiken tijdens het gamen. Je soundbar staat ingesteld op 2.1, en heeft op dat moment geen toegang tot allerlei surround-opties. Films en series kijken gaat ook heel goed, aangezien er veel onderscheid in de verschillende lagen gemaakt wordt door de hardware. Wanneer de muziek echter een beetje te druk wordt, dan kan het overkomen als een kakofonie in deze modus. Maar dat is bij lange niet het geval bij het gros van de muziek, alleen bij muziek waar veel instrumenten hoorbaar zijn.

De dynamische stand bestaat uit twee onderdelen: wide en ultra. Deze standen gooien ook de overige speakers open, wat twee voordelen oplevert: het geluid wordt veel beter verspreid over de speakers én door de kamer. Vooral films kijken in deze stand zorgt ervoor dat de kijkervaring naar een hoge niveau wordt getild. Dreunen komen echt binnen en de kogels lijken je om de oren te vliegen (ter referentie: we kijken onder meer de films John Wick en Looper tijdens het testen van de soundbar en we waren serieus onder de indruk).

Wide zorgt er het tijdens het beluisteren van muziek voor dat het soms net lijkt alsof je bij de opnames van een cd aanwezig bent. Dat ligt natuurlijk ook maar net aan de artiest of de producent. Het drumstel dat Lenny Kravitz op American Woman gebruikt lijkt net in je woonkamer te staan, en dat heeft alles te maken met de voortreffelijke subwoofer die Teufel levert bij de soundbar. Over de ultrastand zijn we minder te spreken: die spreidt de muziek en andere geluiden te ver uit, waardoor het hol en vooral ook schel begint te klinken.

Teufel Cinebar Duett – conclusie

De Teufel Cinebar Duett is alles behalve een slechte soundbar. Maar hij is niet voor iedere opstelling of gebruiker geschikt. Dit is een perfecte soundbar voor in een appartement van 25 to dertig vierkante meter bijvoorbeeld, en kan de kamer vullen met helder, krachtig en warm geluid (al valt de ultrastand best tegen, maar die hoef je niet te gebruiken). Wanneer je niet van plan bent om een opstelling met meerdere speakers in huis te gebruiken, dan kun je een soundbar zoals de Cinebar Duett prima overwegen.

Echter, de soundbar heeft weinig aansluitingsopties. Zo zijn er niet zo heel veel hdmi-poorten aanwezig en moet je het gros van je apparaten waarschijnlijk alsnog op je tv aansluiten (is geen groot nadeel, maar hoe minder apparaten tussen de bron en het geluid, hoe beter). Daarbij komt dus dat er geen wifi-mogelijkheden zijn en voor een speaker die nooit van z’n plaats gehaald hoeft te worden en van deze prijs (599,99 euro), mag je toch wel iets van netwerkmogelijkheden verwachten. Er zijn goedkopere soundbars met Google Cast.

De Teufel Cinebar Duett weet echter we te overtuigen op het gebied van geluid en dat is toch het allerbelangrijkste voor een soundbar. Films kijken is een genot, muziek klinkt ontzettend lekker en games profiteren lekker mee. Daarbij komt dat de soundbar een 4k-signaal kan doorsturen, waardoor je er dus een bron op kunt aansluiten die 4k-signalen doorgeeft. Het is geen investering in een verbonden toekomst van muziek, maar het is wel een prettig en toegankelijk apparaat waar je redelijk veel mee kunt doen, mits je niet te veeleisend bent.

De Teufel Cinebar Duett is te koop via de website van Teufel.

• Ultrastand laat geluid hol en schel klinken
  • Weinig aansluitingsopties