Drie opvallende Ultra HD Blu-ray releases uit 2017

Geplaatst op13 januari 2018, 8:54 CategorieBlu-ray

Veel bioscoopfilms verschijnen uiteindelijk op Ultra HD Blu-ray en steeds meer oudere titels krijgen een 4K-update. We bespreken drie opvallende releases uit het afgelopen jaar.

Harry Potter

Eind november toverde Warner Bros dan eindelijk de laatste ontbrekende Harry Potter-films uit de UHD-hoed. Order of the Phoenix, Half Blood Prince en Deathly Hallows (deel 1 en 2) waren in Nederland al ruim een half jaar beschikbaar op Ultra HD Blu-ray, maar de studio besloot om voor de release van de inmiddels toch op leeftijd geraakte eerste vier delen wat langer de tijd te nemen. De acht films zijn allemaal voorzien van high dynamic range voor een optimale kleurenweergave en op het gebied van geluid werd er DTS:X toegevoegd voor een 3D-audiobeleving. Alle delen zijn los verkrijgbaar, maar er kan ook een complete boxset aangeschaft worden. De Nederlandse release is wat betreft bonusmateriaal helaas niet zo compleet als bijvoorbeeld de uitgave in Amerika. Fans die extra’s belangrijker vinden dan ondertitels, doen er wellicht verstandig aan om een buitenlandse release te importeren.

Blade Runner

Om de bioscooprelease van Blade Runner 2049 (zie ook onze 17 van ‘17) kracht bij te zetten, besloot Warner Bros om dit jaar ook de originele film uit te brengen op Ultra HD Blu-ray. De toevoeging van high dynamic range brengt door de troebele en vervuilde wereld waarin Blade Runner zich afspeelt weliswaar geen verschil van dag en nacht met zich mee, maar de film heeft er op home video nog nooit zo indrukwekkend uitgezien. Het grootste pluspunt is echter de Dolby Atmos-track; de geluidseffecten in combinatie met de legendarische soundtrack van Vangelis zuigen je direct mee de film in. De release bevat wel enkel de Final Cut, dus er is geen reden om je 5 disc collector’s edition Blu-ray de deur uit te doen. Gelukkig zijn de drie commentaartracks wel op 4K-release aanwezig, evenals de zeer uitgebreide documentaire Dangerous Days. Daarmee is dit een van de betere back catalogue-titels op een 4K-schijfje.

Terminator 2

In Nederland moesten we het vorig jaar doen met enkel een bioscooprelease van de 3D-versie, maar in anderen landen zag ook de Ultra HD Blu-ray van Terminator 2: Judgment Day het levenslicht. De 4K-release bestond al Engeland en Duitsland (door StudioCanal) en verscheen vorige maand ook in Amerika (Lionsgate). De uitgaven zijn helaas niet voorzien van een Dolby Atmos-track, maar werden uitgerust met een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het was echter vooral de beeldkwaliteit van de nieuwe 4K-remaster die aardig wat verdeeldheid opriep. Regisseur James Cameron heeft de transfer weliswaar persoonlijk overzien, maar hij voegde volgens de fijnproevers en puristen wel erg veel Digital Noise Reduction (DNR) toe. Dat was destijds ook een veelgehoorde klacht over de tweede Blu-ray release van Predator, waarin Schwarzenegger en zijn mannen er volgens sommigen bij tijd en wijlen uitzagen als gladgestreken etalagepoppen. Desondanks zal de toevoeging van de 55 minuten durende documentaire Reprogramming The Terminator, die nieuwe interviews met de cast (zelfs Edward Furlong komt voorbij) en crew bevat, elke fan van T2 wel kunnen bekoren.

Dit jaar gaf Cameron ook aan dat er druk gewerkt wordt aan nieuwe home video releases van The Abyss en True Lies. Beide films kregen in het verleden enkel een kale dvd-uitgave. De regisseur gaf toe dat de Blu-ray (en inmiddels ook Ultra HD Blu-ray) releases van beide films van zijn ‘to do list’ waren afgevallen, in verband met de voorbereiding op zijn vier (!) Avatar-sequels. Cameron beloofde echter beterschap, wat hopelijk betekent dat beide films in het komende jaar dan eindelijk een thuisrelease in zowel HD als Ultra HD zullen krijgen.