Review: LG UP970 Ultra HD Blu-ray-speler

Geplaatst op1 november 2017, 12:26 CategorieBlu-ray speler reviews

Het heeft even geduurd voordat LG zijn eerste Ultra HD Blu-ray-speler in de markt zette, maar hier is hij dan. De LG UP970 is bovendien een van de weinige spelers met ondersteuning voor Dolby Vision. We zijn benieuwd hoe hij verder presteert.

LG UP970 – specificaties

• Wat: Ultra HD Blu-ray-speler
  • Aansluitingen: 2x HDMI, 1x digitaal optisch audio uit, 1x netwerkaansluiting, 1x USB
  • Schijfformaten: Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, BD-R/RE, DVD-Video, DVD+R/RW, DVD-R/RW, CD-Audio, CD-R/RW
  • Extra’s: HDR10, Dolby Vision (op zijn vroegst in december 2017, mar firmware update), WiFi (802.11n) ingebouwd, USB-mediaspeler, YouTube, Netflix, Hi-res audio
  • Afmetingen: 430 x 46 x 205 mm
  • Gewicht: 1,63 kg
  • Verbruik: 17 / 0,5 Watt
  • Adviesprijs: 349 euro

LG UP970 – design

De UP970 neemt de vorm van een scherp afgelijnde balk. Hij is uitgevoerd in zwart, geborsteld metaalkleur, en naast een kleine powerled vooraan is er geen enkele opvallende eigenschap. Een stel bedieningstoetsen staat rechts vooraan. Dat vinden we over het algemeen een minder handige keuze dan bovenaan, maar omdat je vermoedelijk meer naar de remote grijpt, is dat geen drama. Kortom, voor zijn design haal je deze speler niet in huis.

De speler is ook erg licht van bouw, maar bij de meeste schijven doet hij zijn werk in alle stilte. Bij een enkele testschijf creëerde hij een licht brommend geluid (veroorzaakt door de snel draaiende schijf). Dat kan dus voorkomen, maar was in onze testen alvast zeer uitzonderlijk.

Aansluitingen

De LG is voorzien van twee HDMI-aansluitingen. Sluit je de speler enkel aan op je televisie, dan is HDMI 1 al wat je nodig hebt voor beeld en geluid. Heb je een oudere AV-receiver of soundbar die niet compatibel is met HDR? Dan sluit je HDMI 1 rechtstreeks aan op de televisie voor beeld, en langs HDMI 2 stuur je het geluid naar je audio-oplossing. Een optische digitale uitgang voor audio is ook beschikbaar. Verder is er bedraad en draadloos netwerk, en vooraan een USB-aansluiting.

De speler beschikt niet over Bluetooth-opties of Miracast.

LG UP970 – gebruiksgemak

LG blijft voor zijn spelers bij zijn klassieke interface. Geen WebOS met andere woorden, een keuze die we enigszins betreuren. Maar er zijn ook voordelen. Het Home scherm is erg eenvoudig, en met iconen voor Video, Photo, Muziek, Apps en instellingen ben je snel waar je moet zijn.

De interface navigeert bovendien bliksemsnel. De UP970 rekent zich vlot bij de snelste spelers die we al in huis hadden. Zowel voor opstarten, navigeren, als door je content gaan is hij werkelijk erg vlot.

De instellingen zijn bijzonder eenvoudig en bieden enkel het meest noodzakelijke. De LG positioneert zich daarmee ook meer als een apparaat voor de doorsnee gebruiker, die geen totale controle wenst over alle mogelijke opties, maar gewoon verwacht dat de zaken werken.

Met de default-instellingen voor beeld zal de speler in bijna alle gevallen probleemloos het beste beeld geven. Idem voor de audio-instellingen waar je eventueel enkel de DRC-instelling uitschakelt, als je niet wilt dat de speler het dynamisch bereik van de audio op sommige schijven aanpast. Toch ontbreekt er naar ons gevoel een degelijk info scherm zoals we dat vinden bij concurrenten en waarop je kan nagaan welk signaal er uiteindelijk uitgevoerd wordt. Door de geringe mogelijkheden bij de instellingen en het ontbreken van die informatie tast je werkelijk in het duister als er iets zou misgaan.

Afstandsbediening

De afstandsbediening is compact, maar net niet te klein. De afspeeltoetsen liggen mooi centraal, en zijn zelfs in het duister op de tast te herkennen, omdat ze duidelijk hoger liggen dan de rest. Ook de d-pad en de omliggende toetsen zijn gemakkelijk te bereiken.

Er zijn geen toetsen om rechtstreeks een andere soundtrack of ondertitel te selecteren, dat moet zoals bij de meeste remotes tegenwoordig, via een optiemenu gebeuren.

LG UP970 – features

Bij de feature-lijst wordt ons al snel duidelijk dat je voor de lage prijs van deze speler ook wat toegevingen moet doen. Als ‘Premium apps’ zijn enkel Netflix en YouTube beschikbaar. Er is geen app-store, dus die twee zijn het volledige aanbod. Ze leveren wel allebei Ultra HD en HDR. Of de LG later ook Amazon Video krijgt, wist men ons niet te vertellen, maar de kans lijkt klein. En bij die beperkingen blijft het niet. De mediaspeler leest enkel media van schijf, usb, of MTP-apparaat (een smartphone). Er is geen DLNA-speler voorzien. Dat is, zeker voor een speler die zich toch bij de betere modellen rekent, een opvallende beslissing. De UP970 kan dus absoluut niet de plaats nemen van een typische, erg veelzijdige schijf- en mediaspeler.

Bekijk ook  Hollywood regisseurs willen dat fabrikanten motion-opties uitzetten

De USB-mediaspeler is wel erg volledig. Hij speelde moeiteloos al onze testbestanden, zowel in Full HD als Ultra HD en zelfs in HDR, inclusief ondertitels in alle mogelijke formaten. Enkel ondersteuning voor (het oudere) Divx ontbreekt, maar de xvid-variant is wel bruikbaar. Ook de audiospeler is erg veelzijdig, die speelt naast de klassieke formaten ook FLAC (inclusief hi-res versies) en ALAC.

Op audiovlak is de speler uitgerust met Dolby Digital True HD en DTS HD Master Audio. Al die formaten, en hun voorgangers, kan hij uitsturen in bitstroom of decoderen naar PCM. Voor oudere geluidsoplossingen kan hij de soundtrack hercoderen naar DTS.

LG UP970 – Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de UP970 is over het algemeen prima, maar bij het deinterlacen en detecteren van verschillende video- en filmframerates liep het soms mis. In sommige gevallen kregen we uitgesproken kam-effecten te zien, die op hetzelfde fragment in een volgende kijksessie dan weer volledig verdwenen waren. In sommige gevallen verdween het probleem wanneer we de uitgang naar 50 Hz schakelden in plaats van de standaard instelling van 24 Hz, maar we slaagden er niet in om een lijn te trekken in wat er mis ging. In de meeste gevallen bleek het te volstaan om die instelling om te schakelen om het probleem op te lossen. We raden aan om bij de standaard 24 Hz te blijven en enkel in geval van problemen even over te schakelen.

LG UP970 review

Zijn andere taken voert de UP970 zonder problemen uit. De upscaling is prima en hij zet zowel Blu-Ray als dvd netjes om naar Ultra HD. De speler laat bij dvd’s mogelijk wel wat detail liggen, maar scoort nog steeds ruim voldoende. In de instelling kies je voor de ‘standaard’ beeldpreset. Die garandeert dat het beeld niet aangepast wordt. Je kunt via de instellingen sleutelen aan brightness, contrast en scherpte, maar dat raden we zoals steeds expliciet af. Dergelijke aanpassingen doe je beter op de televisie.

HDR

De LG speler springt er vooral uit door zijn ondersteuning van Dolby Vision, naast uiteraard HDR10. Daarmee is hij op de Oppo spelers na de enige die dit aanbiedt. Helaas, de firmware die dit mogelijk maakt ontbreekt nog steeds. LG liet weten dat de firmware die Dolby Vision toevoegt pas rond december zal verschijnen. Een eerdere firmware werd terug getrokken omwille van problemen.

De UP970 is voorlopig dus een doorsnee speler die enkel HDR10 ondersteunt. HLG ontbreekt, omdat LG (terecht) denkt dat deze standaard vooral door broadcasters gebruikt zal worden. En ook HDR10+ lijkt in de toekomst onwaarschijnlijk, maar in dat opzicht verschilt de speler niet van Panasonic of Samsung, beide nochtans uitgesproken supporters van HDR10+.

De speler levert uitstekende resultaten met Ultra HD Blu-ray en HDR, maar in lijn met zijn andere beperkingen is er geen mogelijkheid om het beeld wat te tunen.

LG UP970 – Conclusie

De LG UP970 is een hele doordeweekse speler, en misschien niet wat je verwacht van een Ultra HD Blu-ray-speler. Zijn grote troef, Dolby Vision ondersteuning, ontbreekt voorlopig nog. En een aantal features die we al jaren op elke topspeler zien (netwerkmediaspeler, volledig smart tv-platform) ontbreekt. Ook op vlak van instellingen is hij erg sober. De speler is echter niet zonder kwaliteiten. Je krijgt een dubbele HDMI-aansluiting, prima beeldkwaliteit en een erg vlotte gebruikservaring. Ben je op zoek naar een eenvoudige schijf- en USB-speler, dan is hij een optie die, na de Dolby Vision upgrade, best wat te bieden heeft. De officiële prijs lijkt ons wat te hoog, maar we vinden de speler bij heel wat handelaars voor ongeveer 250 euro. Dat maakt hem veel aantrekkelijker.

• Geen HDR10+, en voorlopig nog geen Dolby Vision
  • Geen volwaardige smart tv omgeving
  • Beperkte instellingen