Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Harde schijf aansluiten op je PlayStation 4: zo werkt het

Geschreven door
Geplaatst op22 november 2017, 10:54 CategorieTips en adviezen

Het interne opslaggeheugen van de PlayStation 4, welk model je ook hebt, is niet echt toereikend voor games die steeds groter worden. In dit artikel leggen we uit hoe je een externe harde schijf koppelt aan en gebruikt in combinatie met een PS4 (Pro).

Meer ruimte op PlayStation 4 dankzij externe harde schijven

Het is al een tijdje mogelijk om externe harde schijven aan te sluiten op een PlayStation 4 (het gewone model, het Slim-model en de Pro-versie). Deze consoles worden geleverd met 500GB of 1TB aan vrije schuifruimte. Hoewel dat al flink veel meer is dan we in consoles van de vorige generatie tegenkwamen, is het vaak helaas niet meer genoeg om er veel games op kwijt te kunnen. Wellicht kun je er tientallen kleinere titels op installeren, maar inmiddels komen we vaker games van rond de 50GB tegen dan ons lief is.

Niet alleen duurt het lang voordat die content is gedownload, ook is het zo dat de content wel geïnstalleerd moet kunnen worden. Tel daarbij dat je meestal al meer dan 100 GB kwijt bent aan allerlei dingen voordat je de console installeert, en je komt al gauw tot de conclusie dat je een externe schijf nodig hebt om je verzameling compleet te houden. Je kunt zelf ook een andere (ssd-)schijf inbouwen in de PS4 voor meer ruimte, maar die mogelijkheid bespreken we hier niet. We kijken puur naar het aansluiten van externe harde schijven.

Harde schijf op je PlayStation 4 aansluiten – de voorbereidingen

Voordat we kunnen beginnen is het handig om een aantal dingen te weten Je kunt elke harde schijf met een usb 3.0-aansluiting gebruiken in combinatie met de PlayStation 4. Ook maakt het niet uit welke usb-aansluiting je gebruikt. De harde schijf moet tenminste 250 GB aan opslagruimte hebben. Verder ondersteunt de PS4 tot 8 TB aan ruimte op die harde schijf. In het artikel over een harde schijf aansluiten op Xbox One koos ik voor een harde schijf van 4 TB, omdat de prijs voor het aantal terabyte destijds het meest voordelig was.

En nu, twee jaar later, kom ik tot diezelfde conclusie. Maar in principe maakt het dus niet uit wat voor harde schijf het is en met welke hoeveelheid gigabyte of terabyte, mits die maar aan de bovenstaande eisen voldoet. Houd er wel rekening mee dat de PlayStation 4 alvast wat ruimte inpikt voor het gereedmaken van de schijf, dus je bent al wat ruimte kwijt (dit verschilt per schijf). Ook is het zo dat de PS4 slechts één externe schijf per keer kan herkennen. Ook moet je onthouden dat de PS4 de schijf formatteert voor het gebruik.

Dat houdt dus in dat je die schijf niet kunt gebruiken voor andere dingen of bestanden ermee kunt overzetten van een pc naar PS4. Je kunt hem alleen in combinatie met de PS4 gebruiken. Bovendien is het zo dat de harde schijf direct op de usb-poort van de PlayStation 4 aangesloten moet zijn. Je kunt hem niet via een usb-hub koppelen, want dan werkt het niet. Nog een laatste punt: het maakt ook niet uit of de harde schijf een eigen stroomkabel heeft of niet. Die van mij krijgt zijn energie bijvoorbeeld van de console.

Externe harde schijf aansluiten op PlayStation 4

Harde schijf uitgekozen? Mooi, dan kunnen we beginnen. Je sluit de schijf aan op één van de usb-poorten op de console. De reguliere PS4 heeft er twee aan de voorkant zitten, terwijl de Pro ééntje aan de voorkant heeft en twee aan de achterkant. Wanneer je de schijf koppelt, dan krijg je direct het bericht van je PlayStation 4 dat de schijf niet herkend wordt. Geen paniek, dat is normaal. Want we moeten hem nog formatteren. Dat is simpeler dan je denkt, want het gaat in principe vanzelf. Hieronder een kort stappenplan:

  • Ga op het thuisscherm naar Instellingen.
  • Ga vervolgens naar Apparaten en druk op USB-opslagapparaten.
  • Geef in het volgende scherm aan dat je de gekoppelde schijf wil formatteren.

En dat is het. Het kost ongeveer een minuut om de boel gereed te maken, maar daarna werkt-ie meteen. Nu kun je de externe schijf vinden onder het kopje Opslag binnen Instellingen. De schijf wordt ook automatisch ingesteld als de plek waar nieuwe games en apps worden geïnstalleerd. Een reden om dit zo te laten hoef je niet ver te zoeken: games die op een externe harde schijf staan worden sneller geladen door de betere verbinding tussen beide apparaten, dan de verbinding tussen de spelcomputer en de interne harde schijf.

Mocht je toch liever de interne harde schijf als standaard opslaglocatie instellen (totdat die helemaal vol is bijvoorbeeld), selecteer dan de interne schijf met de Options-knop op je controller en druk vervolgens op het kruisje op je controller. Hetzelfde geldt voor wanneer je de externe schijf wil instellen als standaard locatie: druk op Options op de schijf en druk wederom op het kruisje. Koppel de harde schijf overigens niet los wanneer de PlayStation 4 aanstaat, want dan kan het zijn dat er verlies van data optreedt.

Nog vragen?

Mocht er iets niet duidelijk zijn, stel dan je vraag hieronder in de comments. Het kan zijn dat er een specifiek probleem is met een harde schijf of PlayStation-console, dus kan het ook zijn dat we je aanraden contact te zoeken met een klantenservice.

Lees ook onze recensie van de PlayStation 4 Pro.




€ 288,00

Binnen 2 werkdagen

Bekijk

Bron: kieskeurig.nl




  • Delen:

Reacties

  1. Overduin
    30 juni, 2018 om 10:00

    Wij hadden dus een externe harde schijf van 1tb gekoppeld aan de ps4 pro. Alleen na een tijdje kregen we steeds meer klachten, beeld wat ineens aan en uit ging, ps4 werd ook trager tot op het laatst de controller een eigen leven ging leiden. Externe harde schijf weer ontkoppeld en nu doet alles het gewoon weer. Heel vreemd! Betekend dat nu dat de externe harde schijf niet compatibel is met de ps4? Hij is wel netjes geformatteerd etc.

    • Wesley Akkerman
      02 juli, 2018 om 10:14

      Ik weet niet precies wat voor harde schijf je hebt, maar in principe moet elke usb 3.0-schijf gewoon werken met je PS4 Pro. Ik herken het probleem zelf ook niet, dus wil je aanraden contact op te nemen met de klantenservice van de harde schijf en Sony PlayStation. Zij zouden je verder kunnen helpen. Gewoon precies dezelfde mail sturen en dan het antwoord afwachten. Succes!

      • Mark
        05 juni, 2019 om 20:25

        Ik heb de externe harde schijf geïnstalleerd op de PlayStation 4. Kan ik dan van een spel op de echte harde schijf de updates op de externe downloaden omdat de echte schijf vol Is?

      • Wesley Akkerman
        06 juni, 2019 om 8:42

        Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat de PlayStation de gamedata altijd bij elkaar houdt. Dus verplaats voor de zekerheid je game naar de externe schijf.

  2. Enzo
    31 augustus, 2018 om 16:35

    Als ik mij harde schijf op ps4 formatteer gaan de opgeslagen fotos enzo dan weg?

    • Wesley Akkerman
      31 augustus, 2018 om 16:37

      Yes, formatteren is compleet leeghalen.

  3. Wesley
    28 oktober, 2018 om 16:01

    Hee, misschien een gekke vraag. Maar als die games op de externe HDD of SSD staat, kan ik deze games dan ook op een andere PlayStation spelen? Ik pendel vaak tussen 2 locaties elk met een PlayStation.

    Mvg Wesley

    • Wesley Akkerman
      29 oktober, 2018 om 9:03

      Ja dat kan! Je heb dan wel je eigen PSN-account nodig om te games op te kunnen starten. Dus zolang je account op de PS4 staat waarop je je games wil spelen, kun je je harde schijf meenemen.

      • Wesley
        29 oktober, 2018 om 14:13

        Helemaal te gek, bedankt voor het snelle antwoorden!

      • Pascal
        26 november, 2018 om 19:46

        Hey Wesley,

        In jou antwoord geef je aan dat je op een andere PS console je eigen PSN account moet aanmelden. Dit heb ik ook geprobeerd maar krijg dan de melding dat je niet kan aanmelden op iemand anders zijn netwerk. Of doe ik hier iets verkeerd?

      • Wesley Akkerman
        27 november, 2018 om 9:07

        Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Ik ben niet bekend met het bericht dat je hebt gekregen. In theorie zou je gewoon op elke PlayStation-console (3 en 4 en alles wat daarna is uitgekomen) je account kunnen downloaden en gebruiken. Het wifi-netwerk (of een ander thuisnetwerk) heeft daar weinig mee te maken.

      • Wesley
        18 december, 2018 om 23:49

        Hee Pascal, dit is alsnog mogelijk.

        In mijn situatie heb ik thuis een ps4, en op mijn werk eentje. Die op mijn werk is niet aangesloten op een WiFi netwerk.

        De ps4 thuis is mijn primaire ps4.
        Zodra ik op miraculeuze manier internet fix op de ps4 op mijn werk, kan ik een gebruikersaccount aanmaken op deze ps4 en dit gebruikers account koppelen aan mijn PSN account. Zodra je dit doet, dan wordt er gevraagd of je van de secundaire ps4 je primaire wilt maken. In mijn geval heb ik dat niet gedaan want het is niet mijn ps4 ;).

  4. Mickey
    14 november, 2018 om 4:09

    kan ik en 3.5 harde schijf gebroken van 4tb ?

    • Wesley Akkerman
      14 november, 2018 om 16:34

      Ja, dat moet lukken.

    • Senna
      10 maart, 2019 om 17:08

      Ik heb een vraagje over games.
      Ik heb een ps4 met 500 gb alleen kom ik te kort voor veel andere games kan ik dan als ik de harde schijf heb meer games downloaden en spelen

      • Wesley Akkerman
        11 maart, 2019 om 9:13

        Dat kan!

  5. Thea
    15 november, 2018 om 11:10

    Mijn harde schijf voldoet aan alle eisen, maar mijn ps4 kan hem niet formatteren???

    • Wesley Akkerman
      15 november, 2018 om 11:13

      Probeer hem anders te formatteren via een computer. Kijk daarna of je PlayStation er iets mee kan.

      • Thea
        15 november, 2018 om 12:46

        Moet ik dan formatteren in ntfs?

      • Wesley Akkerman
        15 november, 2018 om 12:52

        Nee, doe dat maar niet. Daar kan de PS4 niets mee. Kies voor het formatteren de optie ExFAT. Als het goed is herkent de PS4 de schijf dan wel.

  6. Thea
    15 november, 2018 om 13:13

    Yes!! Gelukt
    Bedankt

    • Wesley Akkerman
      15 november, 2018 om 13:25

      Graag gedaan!

  7. Hanneke
    23 november, 2018 om 16:18

    Hoi Wesley,
    Ik krijg als ik wil formatteren voor uitgebreide opslag dat: Kan dit USB opslag apparaat niet formatteren als uitgebreide opslag (dan met de eisen waar het aan moet voldoen). Heb een gloednieuw Seagate 6TB harddrive gekocht die volgens de winkel voldoet aan deze eisen. Ik wil hem gebruiken voor een reguliere Playstation 4. Help!

    • Wesley Akkerman
      26 november, 2018 om 9:10

      Is je PlayStation 4 helemaal up-to-date? Je kunt ook eerst kijken of je hem via Windows kunt formatteren, misschien helpt dat. (Optie ExFat.)

  8. Johan
    11 december, 2018 om 17:50

    Kan je met een externe harde schijf ook spelen van afspelen die op de externe harde schijf staan. Met een ps4

    • Wesley Akkerman
      11 december, 2018 om 19:54

      Dat kan. Zie het als een aanvulling of een soort vervanging van je interne harde schijf. Het is hetzelfde principe.

  9. Wesley
    12 december, 2018 om 11:33

    Hi, ik zit te denken om een ps4 pro te halen. Kan ik gewoon de gegevens van mijn playstation overzette op mijn huidige hardeschijf en vervolgens hiermee gelijk aan de slag gaan op de nieuwe ps4 pro?

    • Wesley Akkerman
      12 december, 2018 om 11:43

      Persoonlijke gegevens niet, maar je games wel. Die kun je blijven spelen zolang je je oude account op je nieuwe PS4 zet.

  10. Niels
    18 december, 2018 om 19:12

    I’m heb een 2TB aan extra geheugen gekoppeld met de ps4 alleen iedere keer als ik een update heb dan heb ik geen vrije ruimte meer over… en oo de extra geheugen staat nog aan 2TB vrije ruimte over…
    Pls help me

    • Wesley Akkerman
      19 december, 2018 om 10:52

      Heb je het nu over systeemupdates? Die worden geïnstalleerd op het interne geheugen. Dus als je daar geen vrije schuifruimte meer hebt, dan kun je games verwijderen of overzetten op je externe harde schijf. Probeer dus eens wat games op de interne harde schijf op de externe te zetten; dan zou je je systeem gewoon moeten kunnen updaten (zelfde geldt voor games die intern geïnstalleerd zijn).

      • Richard
        27 december, 2018 om 23:54

        En hoe zet je de games over van interne harde schrijf naar externe ?

      • Wesley
        28 december, 2018 om 4:51

        Instellingen -> opslag -> systeem opslag.
        Daar de spellen selecteren en kopiëren naar externe opslag 😀

  11. Robbe De Roos
    04 januari, 2019 om 13:15

    Beste, al mijn games staan op een externe harde schijf en sinds gisteren wil mijn ps4 deze schijf niet meer herkennen, kan dus geen enkel spel meer spelen. Wie kan mij hiermee helpen?

    • Wesley Akkerman
      06 januari, 2019 om 16:08

      Check even binnen de instellingen of de PS4 de harde schijf nog wel ‘accepteert’. Het kan zijn dat je mogelijk een andere usb-poort hebt gebruikt (2.0 ipv 3.0), waardoor de schijf niet goed werkt. Onder het kopje van usb-apparaten kun je checken of je harde schijf momenteel in gebruik wordt genomen. Is dat niet het geval, stel dat dan nog even in. Kan dat niet, dan is er mogelijk wat anders aan de hand.

    • Tom
      18 augustus, 2019 om 18:14

      Hallo Wesley,
      Ik heb een seagate harde schijf met 1tb gekocht voor mijn ps4, maar als ik hem aansluit op mijn ps4 gebeurt er niks. Ik heb alles al geprobeerd, waaronder de optie ExFAT te selecteren op mijn computer, maar nog steeds geen reactie van mijn ps4! Wat moet ik doen?

      • Wesley Akkerman
        19 augustus, 2019 om 9:21

        Dat kan door een aantal dingen komen, dus check het volgende even:

        – voldoet je harde schijf aan alle eisen?
        – werkt de schijf wel als je hem aan een pc koppelt?
        – wat voor usb-kabel is het?
        – heb je ook de andere usb-poorten gebruikt op de PS4?
        – gebruik je meerdere schijven? (de PS4 kan er één per keer aan)
        – is je software up to date?

  12. Jeffrey
    10 januari, 2019 om 12:38

    Kan het ook met een 2.0 usb?

    • Wesley Akkerman
      10 januari, 2019 om 12:41

      Dat werkt niet.

  13. Markve
    19 januari, 2019 om 12:53

    Ik heb geen usb3 harde schijf. Kan ik een gewone harde schijf met een usb3 to sata adapter gebruiken? Ga ik aanschaffen als dit kan.

    • Wesley Akkerman
      19 januari, 2019 om 13:02

      Nee ook dat werkt niet.

  14. Carl
    19 januari, 2019 om 14:24

    Hallo Wesley, ik heb een Western Digital My pasport 0748 externe harde schijf.
    Het is USB3, 1 TB. Ik heb het direct aangesloten (zonder HUB) op de PS4.
    Ik krijg de mededeling “Kan dit USB-opslagapparaat niet formatteren als uitgebreide opslag. Er moet een USB-opslagapparaat worden gebruikt dat voldoet aan de volgende voorwaarden CE-41902-6.
    De drie voorwaarden die er dan staan zijn
    – USB 3.0
    – Tussen 250GB en 8 TB
    – Rechtstreeks verbonden.
    De schijf voldoet aan deze voorwaarden, toch krijg ik het niet voor elkaar.
    HELP

    • Wesley Akkerman
      19 januari, 2019 om 14:55

      Is je PlayStation 4 helemaal up-to-date? Je kunt ook eerst kijken of je hem via Windows kunt formatteren, misschien helpt dat. (Optie ExFat.)

  15. Carl
    19 januari, 2019 om 15:11

    Hoi Wesley,
    Is inmiddels gelukt d.m.v. andere USB 3.0 kabeltje.

    • Wesley Akkerman
      19 januari, 2019 om 15:36

      Goed om te weten voor de volgende.

  16. Jef
    31 januari, 2019 om 21:32

    Hoi, als je de externe schrijf wilt aansluiten, en er staan screenshots en gameplayfilmpjes in je interne opslag, die blijven toch wel behouden?

    • Wesley Akkerman
      31 januari, 2019 om 21:39

      Er verandert niets aan je gegevens op de interne harde schijf.

  17. Jef
    31 januari, 2019 om 21:42

    Oke, bedankt voor de snelle reactie!

  18. Koen
    21 maart, 2019 om 16:34

    Hey bedankt voor de informatie, ik heb nog een vraag worden de games die je download meteen op de harde schijf gezet of moet je daar iets voor inschakelen? alvast bedankt.

    • Wesley Akkerman
      21 maart, 2019 om 16:36

      Graag gedaan! Je vraag wordt in het artikel beantwoord, onderaan.

  19. Senne
    21 mei, 2019 om 13:06

    Hoi,
    Ik heb een harde schijf die ik wou gebruiken om films/series via de mediaplayer af te spelen per ongeluk geformatteerd… Is het nog mogelijk deze terug normaal te krijgen? En hoe?

    • Wesley Akkerman
      21 mei, 2019 om 13:48

      Als je data terug wil halen dan kun je dat doen met een speciaal programma (Google maar eens op ‘harde schijf geformatteerd bestanden terughalen’). En als je de schijf opnieuw wil formatteren dan kan dat via een computer gedaan worden.

  20. Rob
    18 juli, 2019 om 19:42

    Vraagje. Ik heb een 2tb externe schijf aangesloten op de ps4. Eentje die wel een eigen stroomadapter heeft. Nu heb ik een 4 tb aangeschaft met voeding via USB. Ik vroeg me af hoe je op een makkelijke manier de games die op de 2tb staan overzet naar de 4 tb. Kwestie van de 4 tb vast formatteren via ps 4 en dan (via pc) de data van de 2tb overzetten naar 4 tb?

    • Wesley Akkerman
      05 augustus, 2019 om 10:25

      Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd (heb even geen extra externe schijf liggen), maar het lijkt me prima kunnen. Het is inmiddels 3 weken geleden, dus ik denk dat je het al uitgeprobeerd hebt. Is het gelukt?