Review: Nacon Revolution Pro Controller 2 (voor PlayStation 4)

24 oktober 2017 + 10 minuten 1 Reacties
nacon-revolution-pro-controller-2-foto-1

Nacom heeft een nieuwe versie van de Nacom Revolution Pro Controller uitgebracht, met de naam Nacom Revolution Pro Controller 2. De controller heeft wat weg van een Xbox One-controller, wat een Xbox-gamer misschien helpt tijdens het spelen op een PS4.

Nacon Revolution Pro Controller 2 – wat is het?

De Nacon Revolution Pro Controller 2 is de opvolger van de eerste Revolution Pro Controller voor PlayStation 4 en computers. Het is een controller bedoeld voor e-sports en gamers die het maximale uit hun game-ervaring willen halen. In vergelijking met de vorige iteratie, moet de Pro Controller 2 spelers nog meer mogelijkheden en betere prestaties aanbieden. In de afgelopen maanden heeft fabrikant Nacom goed geluisterd naar feedback vanuit de community op het eerste product en de Pro Controller 2 moet daar het resultaat van zijn.

Nacon Revolution Pro Controller 2 – de context

Wanneer gamers moeten beargumenteren waarom een bepaalde console beter is dan een andere (vroeger was dat Nintendo versus Sega, maar nu is dat vooral Sony versus Microsoft), dan wordt de controller vaak als argument gebruikt. De controller van de PlayStation 3 was nooit jé van hét, maar met de PlayStation 4 heeft Sony een hoop dingen verbeterd. Dikke handgrepen, bredere controller en beter bereikbare knoppen hebben ervoor gezorgd dat Sony haar achterstand op Microsoft inloopt. De Xbox-controller wordt vaak als beter beschouwd.

De controller van de Xbox 360 was al goed, maar die van de Xbox One voelt bijna perfect aan. Precies zwaar genoeg, mooi ergonomisch design en knoppen die op een logische plek lijken te zitten (laten we voor het gemak ook even de Pro-controller van de Nintendo Switch niet vergeten: alsof de goden zelf er verantwoordelijk voor waren, zo fijn ligt die in de hand). Het grootste verschil – en het heikel punt in menig discussie – is de plaatsing van de linker analoge knuppel en de d-pad. Die zitten op de consolecontrollers op andere plekken.

Xbox koos ervoor dat pookje links bovenin te plaatsen (naar mijn mening de superieure plek), terwijl Sony al jaren beide pookjes in het midden van de controller heeft zitten. Ook wat voor te zeggen, aangezien beide duimen zo in een ‘natuurlijke’ positie kunnen blijven liggen (al heb ik persoonlijk dan weer het idee dat ik m’n linkerduim haast uit de kom moet trekken om het pookje te bereiken). Dat de Nacon Pro Revolution Pro Controller 2 (en ook de eerste iteratie) de Xbox-indeling heeft overgenomen, is wat mij betreft een dikke duim waard.

Nacon Revolution Pro Controller 2 – de indeling

De Nacon Pro Controller 2 beschikt over twee analoge knuppels. Eentje zit links boven, terwijl de andere rechts van het midden zit. De vier actieknoppen (kruisje, vierkantje, driehoekje en rondje) zijn ook present. In het midden treffen we de PlayStation-knop aan en links daarvan de d-pad (ook wel vierpuntdruktoets genoemd). Daarnaast beschikt de controller over een Share- en Options-knop. Tussen die twee knoppen zit het grote aanraakgevoelige oppervlak, waarmee je een handjevol games kunt bedienen. So far so good, dus.

Boven treffen we twee schouderknoppen en triggers aan. De triggers hebben nagenoeg dezelfde vorm aangenomen van de Xbox One-controllertriggers, terwijl de schouderknoppen eigenlijk een compleet andere kant op gaan. Die zitten er niet strak bovenop (zoals op de PlayStation-controller) of gedeeltelijk aan de zij- en bovenkant (zoals op de Xbox One-controller), maar aan de zijkant, met een klein puntje dat bovenop uitsteekt. Dan hebben we nog de vier m-knoppen achterop, evenals knoppen waarmee je snel van profiel of indeling wisselt.

Ook niet geheel onbelangrijk: de usb-type-c-poort aan de bovenkant. Middels usb-type-c sluit je de controller aan op je PS4 of computer. De controller is niet draadloos te gebruiken en dat heeft als reden dat pro-gamers beter kunnen presteren met zo min mogelijk interferentie natuurlijk. Draadloze producten kunnen last hebben van een willekeurige storing in de verbinding en dan is je game zo goed als afgelopen. Desondanks toch jammer dat de niet-pro-gamers geen draadloze optie hebben, aangezien niet iedereen voor geld gamet, natuurlijk.

We zijn wel erg te spreken over het feit dat er dit keer een usb-type-c-aansluiting aanwezig is. De aansluiting maakt het koppelen en loskoppelen van de controller ontzettend gemakkelijk. De vorige iteratie heeft een speciaal koppelsysteem in de vorm van een aparte stekker. Dat was toch wel wat lastig en totaal niet gebruiksvriendelijk. Dit is één van de grootste en belangrijkste wijzigingen ten opzichte van dat vorige model. De kabel blijft bovendien goed vastzitten en komt niet zomaar los wanneer je er hard aan trekt.

Nacon Revolution Pro Controller 2 – wat kun je ermee?

De Nacon Revolution Pro Controller 2 blinkt uit in aanpassingsmogelijkheden. De controller is bijvoorbeeld ontzettend licht. Maar Nacon levert een aantal gewichten mee, waarmee je de controller zwaarder kunt maken (een groot pluspunt, want deze controller is wel érg licht). Daarnaast kun je zelf functies toewijzen aan knoppen en kun je ook functies verplaatsen naar de vier m-knoppen op de achterkant. Daar zitten toch twee vingers niets te doen, te wachten tot je ze eens gebruikt. Dus waarom niet vier vingers van je hand gebruiken?

Om de controller goed in te kunnen stellen zoals jij wil, dien je de bijbehorende software te installeren. Wellicht is dat niet voor iedereen zo’n goed idee (je moet er het geduld wel voor hebben), dus is het ook goed om te weten dat je middels plug-and-play meteen aan de slag kan (maar zou je deze controller puur en alleen voor z’n indeling in huis halen). Vorige keer was de software nog onhandig en ontoegankelijk en we zijn dan ook blij om te zien dat Nacon dit keer zijn best gedaan heeft om de software te optimaliseren.

De interface is overzichtelijk, wat vooral voor nieuwkomers prettig moet zijn. Een product kopen met het idee dat je er van alles aan kunt veranderen, om vervolgens af te haken bij nodeloos ingewikkelde of krakkemikkige software is geen fijn gevoel — zeker niet als je er 120 euro voor hebt betaald. Ten opzichte van de vorige keer kun je nu ook meer met de software doen. Zo kun je de analoge knuppels verder instellen op gevoeligheid en de dode zone. Dat zou je zelfs voor een paar games of genres kunnen instellen middels de profielenoptie.

De d-pad is ook verder aan te passen naar je eigen wensen. De hardware biedt ondersteuning aan voor acht of vier richtingen. Die eerste optie is vooral handig voor vechtspellen als Street Fight V of Tekken 7, terwijl de laatste optie voornamelijk interessant is voor platformers of puzzelgames. Zoals gezegd kun je dus profielen aanmaken, die je on the fly kunt activeren op de controller. Zo ben je dus altijd voorbereid op het spel dat je wil spelen, wetende dat de controller op jou is afgesteld — in plaats van dat jij je moet aanpassen aan de controller.

Nacon Revolution Pro Controller 2 – in gebruik

Hierboven heb ik het al even over het gebruik gehad, maar dat was vooral technisch. Hoe ligt de controller in de hand? Hoe voelt ‘ie aan? Dat zijn ook zeker belangrijke aspecten in de beoordeling van de controller. Gamers roepen weleens dat een gameconsole slechts zo goed is als de games die erop verschijnen. Maar games zijn niet de enige belangrijke graadmeter. De controller speelt een gigantische rol in de beleving van die games, vraag dat maar eens aan mensen met een Atari Jaguar. Of een Nintendo GameCube, krijg je compleet verschillende verhalen.

Helaas moet ik concluderen dat de Nacon Revolution Pro Controller 2 – ondanks zijn vorm en mijn favoriete indeling – niet geheel brengt waar ik naar op zoek was. Voordat ik begon met testen was ik enorm enthousiast over de hardware, maar na een aantal potjes gespeeld te hebben heb ik toch het idee de PlayStation 4-controller te missen. De controller voelt helaas een beetje goedkoop aan. De buitenkant van de controller niet zozeer, maar de knopjes voelen te plastic achtig aan. Bovendien liggen de knoppen aan de bovenkant niet lekker in de hand.

Ik had constant het idee dat ik m’n vingers in een krampachtige positie moest houden om de schouderknoppen in te drukken. En wanneer je games speelt die snelle handelingen verwachten (zoals FIFA 18 of Destiny 2), dan voelt het toch aan alsof het wat moeizamer gaat. Wel is het fijn dat de actieknoppen lekker groot zijn, je heel veel controle hebt over de manier waarop de analoge knuppels reageren (aanvankelijk voelen ze heel losjes aan, maar dat kun je dus zelf instellen). De d-pad biedt echter de minste feedback aan tijdens het spelen.

De controller heeft wel een goede indeling wat de aansluitingen betreft. De usb-type-c-aansluiting zit aan de bovenkant, waardoor die dus niet in de weg zit tijdens het spelen (we kijken naar jou, Dreamcast-controller), terwijl de aansluiting van de hoofdtelefoon aan de onderkant zit. Dit zijn gewoon de meest logische plekken. De vier m-knoppen op de achterkant zijn ook goed bereikbaar en hebben ook echt meerwaarde. Zo kun je bijvoorbeeld de functies van de schouderknoppen omzetten naar die m-knoppen, mocht je dat willen.

Nacon Revolution Pro Controller 2 – conclusie

Mocht je de vorige versie van deze controller al hebben, dan hoef je nu niet naar de winkel te rennen om deze aan te schaffen. De veranderingen – hoe waardevol ook – kunnen een gloednieuwe aankoop van 120 euro niet rechtvaardigen. Desondanks zijn we wel blij dat Nacom geluisterd heeft naar de gemeenschap en ook een aangepast product op de markt heeft gebracht. De aanpassingen zijn namelijk enorm waardevol en hebben van de Nacom Revolution Pro Controller gewoonweg een veel beter product gemaakt.

Maar er zijn ook wat dingen die nog tegenvallen. Zo is het jammer dat je verplicht bent om een kabel te gebruiken tijdens het spelen, omdat de controller geen ingebouwde accu heeft. Voor de mensen die gewoon lekker op de bank hangen tijdens het gamen kan dit voor een obstakel zorgen. Daarnaast voelt de hardware ietwat goedkoop aan, zeker voor een product van 120 euro. Verder zijn we blij dat de software toegankelijker is gemaakt, maar is het nog steeds jammer dat je hier echt even de tijd voor moet nemen. Het kan nog toegankelijker.

Gelukkig zijn er ook enorm veel dingen om van te houden. Je kunt nu, als Xbox-gamer, met je eigen Xbox-achtige controller op een PlayStation 4 spelen. Daarnaast zijn de aanpassingsmogelijkheden niet eindeloos, maar zijn er wel genoeg om veel van uit te proberen (en op te slaan in een profiel, waar je snel naartoe kunt wisselen). Dat de controller nu ook gemakkelijker aan te sluiten is via usb-type-c maakt het plaatje compleet. Al met al is de Nacom Revolution Pro Controller 2 niet de beste controller van dit moment, maar wel een fijne.

7.5

• Ontzettend veel aanpassingsmogelijkheden
  • Omwisseling van analoge knuppel en d-pad