Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Kassa: apps op oudere smart tv’s werken vaak niet meer

Geschreven door
Geplaatst op16 oktober 2017, 10:13 CategorieSmart tv's

Een grote verrassing is het niet, maar uit een enquête van Kassa blijkt dat heel wat mensen een verouderde smart tv hebben. Dit uit zich met name in apps die niet meer te gebruiken zijn of zelfs verdwenen zijn.

Uit de enquête van Kassa, gehouden onder 1100 respondenten, blijkt dat meerdere apps niet meer werken op al wat oudere smart tv’s. 40,7 procent van de ondervraagden geeft bijvoorbeeld aan dat de YouTube-applicatie niet meer werkt. Bij 29,7 procent van de mensen is de NPO-app niet meer te gebruiken en bij 26,1 procent werkt de RTL XL-app niet meer.

Het gaat volgens Kassa niet om één specifiek model smart tv maar eigenlijk over verschillende modellen van de grotere fabrikanten. Dit gaat van tv’s die al wat jaren oud zijn tot nieuwe tv’s. Een grote meerderheid van de respondenten, 73,2 procent, geeft aan dat alle apps op een smart tv de gehele levensduur van de tv zouden moeten blijven werken. Dat is een logische en mooie gedachte maar volgens de ontwikkelaars van de apps en volgens de fabrikanten van tv’s nagenoeg onmogelijk.

Zo laat de NPO in een reactie weten dat het belastinggeld zo efficiënt mogelijk in moet zetten en dus keuzes moet maken. Het onderhouden van apps voor oude tv’s kost veel geld en dus focust het bedrijf zich op tv’s uit 2014 en nieuwer. Ook RTL geeft aan dat de techniek achter smart tv’s en apps snel verouderd en daardoor kan op ‘oude’ tv’s geen optimale gebruikservaring meer gegarandeerd worden. SBS voegt hier aan toe dat elke tv een ander besturingssysteem heeft waardoor er niet één universele app gemaakt kan worden. Fabrikanten reageren ook op de uitslag maar houden zich wat afzijdig. Zo geven zij aan dat zij puur een platform voor apps bieden en dat het de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar van de app is om de app te blijven ondersteunen.

Bekijk ook  PlayStation 4 al 67,4 miljoen keer verkocht

Wat is de oplossing voor dit probleem? Dat is een lastige vraag, maar een optie zou zijn om zowel fabrikanten als app-ontwikkelaars te houden aan een minimale en volledige ondersteuning van vijf jaar. Zowel voor besturingssystemen op tv’s als voor apps die gelanceerd worden. Het is en blijft echter een lastig verhaal aangezien de ontwikkeling van software en technieken zo snel gaat dat het nagenoeg onmogelijk is om elke app vijf jaar lang perfect werkend te houden.

  • Delen:

Reacties

  1. HansM
    16 oktober, 2017 om 10:52

    Het is inderdaad frustrerend om te zien dat je in December 2014 (dus nog geen drie jaar geleden) een dure 65″ 4K-UHD TV koopt en er nu al apps zijn die niet meer ondersteund worden. Zo is er bijvoorbeeld ook geen app om op de tv youtube in 4K te zien. De leverancier (Samsung) doet niks meer aan dit type tv en geeft aan dat je maar een nieuwe moet kopen.

  2. WvB22
    16 oktober, 2017 om 13:54

    En dat is waarvan de streaming boxen leven. De Chromecast en Apple boxjes vliegen over de toonbank. Misschien wel beter ook. Kunnen de app makers zich op twee besturingssystemen concentreren. iOS en Android. Maakt het leven van iedereen een stuk aangenamer.

    • HansM
      16 oktober, 2017 om 14:30

      Ben ik met je eens. Maar laat de leveranciers die TV’s dan gewoon als dom ipv smart verkopen. Dan heb je tenminste niet het idee dat je bekocht wordt. Ik heb helemaal geen smart TV nodig, alleen een beeldscherm. Daarbij hebben de receiver en de bluray speler ook nog eens apps voor van alles en nog wat. Die gebruik ik nooit.

      De enige functionaliteit op de TV die echt handig is, is het afspelen van video’s vanaf de NAS via dlna. De TV speelt vrijwel alles af.

  3. Frans
    16 oktober, 2017 om 21:51

    Fabrikanten moeten is monitoren gaan maken zonder die hele meuk in de tv ook geen speakers. Het enige kunnen ze wel er in doen LAN en HDMI.
    Meer is niet nodig receiver die alles wel mengt.
    Tv box en blu-ray meer is niet nodig alle apps zitten op de tv box.

  4. H.Zuidema
    17 oktober, 2017 om 8:57

    Dat oudere app meestal niet werken is vaak de schuld van de eigenaar want elke tv moet je updaten en dat doet vrijwel niemand en ja dan raakt de tv achterop.

    • HansM
      17 oktober, 2017 om 19:08

      Dat klopt lang niet altijd. Bij veel Tv’s gaat het updaten van apps ook automatisch. Het probleem is dat de leverancier na een (veel te korte) tijd geen updates meer levert.

  5. Piet59
    06 november, 2017 om 21:27

    Het audiomerk NAD heeft een mooie oplossing tegen veroudering: MDC (Modular Design Construction). Met MDC kun je achteraf hardware upgraden. Dus als er van de video nieuwe electronica komt, bij AV receivers, ( bijvoorbeeld HDR 10+) dan kun je die electronica kopen en vervangen. Bij tv’s in dit verhaal zou je een nieuw smartsysteem kunnen kopen. Zo ben je dan altijd bij en hoef je niet steeds een nieuwe tv te kopen. En NAD is er succesvol in aangezien ze dit systeem al jaren hebben, en er steeds nieuwe apparatuur bijkomt met die mogelijkheid. Zo kun je een (stok) oude versterker nog voorzien van de nieuwste electronica.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.