De opvallendste Ultra HD Blu-ray aankondigingen van juli

Geplaatst op2 augustus 2017, 10:03 CategorieBlu-ray

Nog lang niet iedereen heeft een 4K-televisie met high dynamic range plus een Ultra HD Blu-ray speler, waardoor het afspelen van Ultra HD Blu-ray’s voor veel mensen nog toekomstmuziek is. Desondanks worden er steeds meer films aangekondigd voor het nieuwe UHD-format. En dan gaat het niet alleen om films die net uit de bioscoop komen, maar ook om de al wat oudere klassiekers.

De grote releases op Ultra HD Blu-ray

Afgelopen maand liep het bijvoorbeeld al redelijk storm met aankondigingen van films die op Ultra HD Blu-ray gaan verschijnen en dat is altijd interessant met het oog op wat er straks mogelijk ook naar Nederland gaat komen. Bovendien zijn Ultra HD Blu-rays (in tegenstelling tot dvd’s en reguliere Blu-ray-schijfjes) gewoon regiovrij en dus overal ter wereld af te spelen. We zetten de meest opvallende aankondigingen van juli daarom even kort op een rij.

Close Encounters of the Third Kind

Een van de vroege bioscoopfilms van regisseur Steven Spielberg maakt dit jaar “first contact” met het UHD-format. Sony Pictures gaf Close Encounters of the Third Kind een 4K-remaster, die ze op 1 september uitbrengen in de Amerikaanse bioscopen. Vervolgens zal de film daar op 19 september door hun Home Entertainment-afdeling uitgebracht worden op Ultra HD Blu-ray. De exacte details (met betrekking tot bijvoorbeeld high dynamic range en wide color gamut) zijn nog niet vrijgegeven. Wel werd alvast het artwork onthuld, met verder ook nog een speciale boxset die lichtgeeft in het donker en de bekende vijf muzieknoten waar de aliens uit de film mee communiceren afspeelt.

Terminator 2: Judgement Day

Op 3 oktober debuteert Terminator 2: Judgement Day op Ultra HD Blu-ray. De uitgave bevat een nieuwe 4K-restauratie, die persoonlijk is overzien door regisseur James Cameron. Over het geluid bestaat nog een hoop onduidelijkheid, maar de Amerikaanse uitgave zou voorzien zijn van DTS:X, DTS Headphone:X, 5.1 DTS-HD Master en 5.1 DTS Digital Surround. Er is ook nieuw bonusmateriaal in de vorm van een 55-minuten durende documentaire, met exclusieve interviews met James Cameron, Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong. In sommige landen (zoals Engeland) wordt tevens een boxset met de film op Ultra HD Blu-ray, 2D Blu-ray, 3D Blu-ray, plus de soundtrack van Brad Fiedel uitgebracht, waar ook een metalen arm (!) bij zit inbegrepen. De oplage is alleen wel beperkt en hij is op veel plekken al uitverkocht.

Overigens is de 3D-versie van Terminator 2: Judgement Day vanaf 24 augustus ook in Nederland in verschillende bioscopen (zoals Pathe en Vue) te zien. Of de 3D-versie van de film ook bij ons uitgebracht zal worden op Ultra HD Blu-ray (of reguliere Blu-ray) is nog niet bekend.

Starship Troopers

Dit jaar verschijnt er ook werk van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven in 4K op Ultra HD Blu-ray in de vorm van Starship Troopers. Would you like to know more? Er is momenteel enkel bekend gemaakt dat Sony de film op 19 september (Starship Troopers viert dit jaar zijn twintigste verjaardag) in Amerika uitbrengt op Ultra HD Blu-ray en dat het schijfje ook een Dolby Atmos-mix bevat. De overige specs zijn momenteel nog niet bekend. Wel zit ook de reguliere (en regiovrije) Blu-ray uitgave van de film bij de 4K-editie inbegrepen, waarop het oude bonusmateriaal (zoals de commentaartracks van Verhoeven) aanwezig is.

The Bridge on the River Kwai

De film zelf is inmiddels alweer zestig jaar oud, maar dat mag een release op Ultra HD Blu-ray niet in de weg staan. The Bridge on the River Kwai won in de jaren vijftig zeven Oscars, waaronder Beste Film, Beste Regisseur (David Lean) en Beste Acteur (Alec Guinness). Op 3 oktober brengt Sony de film in Amerika uit op Ultra HD Blu-ray en de aanwezigheid van high dynamic range en een Dolby Atmos-mix is al door de uitgever bevestigd. Daarnaast wordt al het bonusmateriaal van de reguliere Blu-ray mee overgedragen. En mocht je het artwork van de hoes van de UHD-disc lelijk vinden, dan ben je niet de enige, want het design kreeg al heel veel negatieve reacties op sociale media.

Bekijk ook  Optoma lanceert met UHD60 en UHD65 eerste 4K Ultra HD-projectoren

Bram Stoker’s Dracula

De sfeervolle horrorfilm van regisseur Francis Ford Coppola (The Godfather) wordt op 3 oktober door Sony Pictures uitgebracht op Ultra HD Blu-ray. De film viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan en wordt op het UHD-schijfje gepresenteerd als 4K-remaster, aangevuld met high dynamic range en een Dolby Atmos-track. De Dolby Atmos-track was onlangs ook terug te vinden op een eerdere Blu-ray uitgave van de film (als onderdeel van het Supreme Cinema-label) uit 2015. De combo-pack bevat tevens de film op Blu-ray, al is het niet duidelijk of het in dit geval gaat op de Supreme Cinema-versie. Sony lijkt in ieder geval flink uit te willen pakken met de release, want naast het bekende bonusmateriaal, werd ook de Laserdisc-commentaartrack van Coppola (waarop ook zijn zoon Roman te horen is) weer opgerakeld voor de UHD-uitgave.

E.T.: The Extra-Terrestrial

Close Encounters van Sony was niet de enige Spielberg-film die afgelopen maand werd aangekondigd voor het UHD-format. Helaas is er nog niets bekend over Jurassic Park en Indiana Jones in 4K, maar op 12 september debuteert Universal de familiefilm E.T.: The Extra-Terrestrial op Ultra HD Blu-ray. Er zijn geen nieuwe special features, maar het bonusmateriaal van de reguliere Blu-ray uitgave wordt mee overgedragen. Wat betreft het geluid bevat de UHD-schijf DTS:X Immersive Audio, 2.0 DTS Headphone:X en DVS 2.0 Dolby Digital. Voor de echt grote fans komt Universal ook met een gelimiteerde boxset, met daarin naast de UHD-disc en de reguliere Blu-ray ook nog een CD met de soundtrack van John Williams, plus een boekje met uniek artwork van de film.

Westworld

Op 7 november brengt Warner Bros het complete eerste seizoen van de HBO-serie Westworld uit op Ultra HD Blu-ray. De show werd onlangs genomineerd voor 22 Emmy’s en HBO pakt dan ook flink uit met de thuisrelease in 4K. Zo wordt op de voorkant van de hoes de aanwezigheid van high dynamic range voor meer dynamische kleuren groots aangekondigd. Maar dat is nog niet alles, want de UHD-release bevat tevens een Dolby Atmos-mix, geoptimaliseerd voor het kijken in de huiskamer. Eerder voorzag HBO ook al enkele Blu-ray uitgaven van Game of Thrones van Dolby Atmos en we zien het nu dus ook gebeuren met Westworld. Het setje zal de tien afleveringen verspreiden over zes schijfjes, waarop tevens een heleboel bonusmateriaal te vinden is.

De Lift en Amsterdamned op dvd en Blu-ray

We sluiten dit overzichtje af met wat nieuws dat geen betrekking heeft op 4K, maar wel interessant is voor Nederland. Het Amerikaanse label Blue Underground heeft namelijk besloten om twee klassieke films van Dick Maas uit te brengen op Blu-ray en dvd. Het gaat om De Lift en Amsterdamned. Beide films kregen nieuwe 2K-beeldtransfers, die werden goedgekeurd door Maas zelf. Daarnaast is er ook bonusmateriaal, waaronder speciaal voor Blue Underground opgenomen commentaartracks van Maas en zijn editor Hans van Dongen voor beide films. Amsterdamned wordt einde deze maand uitgebracht op 29 augustus en De Lift verschijnt vervolgens op 10 oktober.

Overigens wordt op 10 oktober ook de Amerikaanse remake van De Lift (getiteld Down) door Blue Underground uitgebracht op dvd en Blu-ray. Ook deze uitgave is voorzien van een 2K-transfer, nieuw bonusmateriaal en een commentaartrack, deze keer van Maas (die de remake zelf regisseerde) en stunt-coördinator Willem de Beukelaer.