Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

NPO stopt ondersteuning voor smart tv’s ouder dan 2014

Geschreven door
Geplaatst op27 juni 2017, 18:38 CategorieSmart tv's

De NPO stopt de ondersteuning voor smart tv’s die ouder zijn dan 2014. Dit is omdat oudere tv’s de nieuwe functionaliteiten van de app niet meer aankunnen.

Vernieuwde app

De ontwikkelingen van de NPO-app staan niet stil en we streven ernaar steeds meer functies beschikbaar te maken voor de smart-tv. De software van oudere smart-tv’s kan deze ontwikkelingen echter niet aan, waardoor de NPO-app niet langer beschikbaar is op deze tv’s.

Dit is de toelichting die de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) zelf geeft. De hardware en software van oudere tv’s is simpelweg niet toereikend voor zwaardere apps. Niet alleen de NPO-app stopt met ondersteuning, ook de Youtube-flash app is niet langer beschikbaar. Hierbij geldt echter dat deze nog wel beschikbaar is voor tv’s van 2012 of ouder.

Bezitters van een tv van de merken LG, Panasonic, Philips en Samsung met een bouwjaar van 2014 of later kunnen de nieuwe app gebruiken. Mensen met een oudere tv kunnen uitzendingen bekijken via de NPO app op hun smartphone of tablet. Dit kan desgewenst worden gestreamd naar hun tv met een Chromecast of Airplay. De NPO geeft geen informatie over de vernieuwingen aan de app of nieuwe functies die beschikbaar komen.

Niet werken apps vaker punt van discussie

Het niet beschikbaar maken van apps voor oudere tv’s is al langer een ergernis van onder andere de Consumentenbond. Deze organisatie heeft navraag gedaan bij een aantal televisiefabrikanten, waarbij de fabrikanten stuk voor stuk de verantwoordelijkheid bij de app-ontwikkelaar leggen. Anderzijds adverteren de meeste televisiefabrikanten maar al te graag met allerlei apps die op hun toestel werken. Consumenten zijn van mening dat apps veel langer moeten blijven worden ondersteund, het liefst zo lang als het tv toestel mee gaat.

Google adviseert mensen met een tv ouder dan 2014 simpelweg om een nieuw toestel aan te schaffen.

Lees ook ons artikel over wat een smart tv is.

  • Delen:

Reacties

  1. pim
    28 juni, 2017 om 9:41

    Ja ergerlijk dit , ook Samsung heeft haar evolution kit maar tot 2015 ge upgrade.
    Daarna zeggen ze ook doodleuk koop maar een nieuwe tv voor de laatste software updates.
    Het zijn geen broodjes die je bij de supermarkt haalt maar hi – end televisies die al vlug richting 2000 euro en daarover gaan en die ga je voor een app niet verversen, zeker niet als tv nog goed is. Mijn idee slechte ontwikkeling gaat richting op van de smartphones en de consument maar betalen.

    • Samsung
      06 juli, 2017 om 14:43

      Er is een oplossing koop een android tv box die kan je vanaf 35 euro al aanschaffen of koop een chronecast

      • Meijer
        22 oktober, 2017 om 10:17

        Oplossing??? Ik was net van alle extra kabels en ab’s af en nu word mij dit door de strot geduwd. De vorige app was vlot en werkte probleemloos. Ik ben echt des duivels op die ongelooflijke imbiciel die dit er door heeft!

  2. Roel Raadsen
    30 juni, 2017 om 12:14

    Volkomen terecht dat de Consumentenorganisaties dit beleid van TV-fabrikanten aan de kaak stellen. Ook ik heb destijds een relatief dure Phillips Smart-tv aangekocht om over meer functionaliteit te beschikken als bij een normale tv. Met name vanwege de mogelijkheden om NPO-Uitzending gemist te kunnen ontvangen. Daar werd destijds ook mee geadverteerd!
    Het lijkt me daarom niet juist dat juist deze functionaliteit niet meer door de geleverde tv wordt ondersteund en dit af te wentelen op de ontwikkelaar van die app. Als consument is je nooit verteld dat apps blijkbaar niet door de tv-fabrikant worden ontwikkeld en heb je ook geen keuze tussen vergelijkbare apps. Ook heb je geen enkele invloed of keuze bij het updaten van de besturingssoftware en de internetbrowser van de Smart-tv. Dat is dus wezenlijk anders als bij een computer waar algemeen bekend is dat de software door derden wordt geleverd en de gebruiker zelf verantwoordelijk is voor het al dan niet installeren.
    Ik ben daarom van mening dat Philips als leverancier van mijn Smart-TV aansprakelijk is om de software wat betreft de ontvangst van NPO-Uitzending gemist (en mogelijk ook andere apps die een relatie hebben met het Nederlandse zenderaanbod zoals de elektronische programmagids etc.) en de browser voor gebruik van het internet up-to-date te houden en de oorspronkelijke functionaliteit te behouden.
    Ook van de NPO als landelijke Publieke Omroep die met overheidsgeld wordt bekostigd vind ik zwaar onder de maat, getuigen van weinig duurzaamheid en klantvriendelijkheid! Wat kost het niet aan CO2, afval en ergernis als je na zo’n korte tijd al weer een Smart TV moet vervangen?

    • Gallid
      21 juli, 2017 om 13:08

      Een dikke middelvinger naar de doelgroep van de publieke omroep. Wij ontwikkelen alleen apps en diensten voor rijke Nederlanders die zich kunnen veroorloven om hun tv van een paar duizend euro te vervangen na 3 jaar. ‘Paupers’ die dat niet kunnen moeten niet zeuren.

  3. John
    01 juli, 2017 om 19:48

    Als ik dit had geweten van de miskoop van smart tv..had ik er niet aan begonnen..ouder dan wat.mijn lg is van 2014..noemen ze dit al oud..

  4. graveland
    03 juli, 2017 om 8:11

    Schandalig heb een tv van 5 jaar oud,en weg er mee,wat nu,wil graag gemiste programma’s zien op npo,heb geen zin in alle toeters en bellen om dingen er bij te kopen,heb er ook geen verstand van,ik ben 62 jaar dus OPTIE NIEUWE KOPEN?geen zin in wat nu?Heb ook geen smarfone of andere dingen,heeft iemand voor mij de gouden tip HELP

  5. Wil
    23 juli, 2017 om 16:15

    Misschien is het een idee om je lidmaatschap van de omroep op te zeggen. Die valt onder de NPO. Beetje druk mag best. Het klapperbord van NS kwam ook terug. Aktie, Aktie harde Aktie

  6. persmuskiet
    16 augustus, 2017 om 0:30

    Tijd voor kamervragen hierover. Dit gaat om belastinggeld!

  7. hille stolp
    21 augustus, 2017 om 16:48

    slecht voor de consument goed voor de fabrikant, zo gaat het tegenwoordig geen electrnica/computer uitgesloten je bent verplicht hoogtijd dat we de oude techniek weer in onze handen sluiten

  8. Ron
    18 september, 2017 om 21:31

    Ik bezit een EU65JS9500 van Samsung.
    Deze TV is net 2 jaar oud en val niet van je stoel aankoop bedrag 5999,00
    Ook hier eerst skype eraf gehaald na 4 maanden dus nu een nutteloze camera op de tv.
    Had net zo goed een 9000 kunnen kopen, maar dat vertellen ze niet.
    NPO start is geheel niet meer aanwezig.
    Ik moest maar een Chrome cast kopen.
    Hoezo maken het zich er weer makkelijk van af, echt schandalig.
    Medewerking van Samsung 0,0 voor mijn geen Samsung meer als men dit niet fixt.
    Nu boeit hun dat niet een klant meer of minder maar zo ga je niet om met je trouwe klanten.

    En op de service desk waren bij samsung snappen het echt niet.
    Weten niet eens dat er een app change was.
    Hebben maar mijn tv gereset op afstand met de mededeling dat Ziggo geen HBBtv signaal meer stuurt mits ik een Ci module van ziggo met abbo in mijn tv stop.
    Dit was de domste opmerking ooit, word die vent nog boos ook op mijn want hij wist het beter.
    Ja misschien moet die eens een dag meelopen met mijn.

  9. Meijer
    22 oktober, 2017 om 10:22

    De enige die hier verantwoordelijk is, is de NPO! de vorige app werkte perfect!! Laat hem dan bestaan naast de andere! En ik roep iedereen op om overal aan de bel te trekken over dit onderwerp. De manager die dit bedacht heeft moet ontslagen worden en levenslang uit Hilversum worden verbannen!

  10. P.J.
    28 oktober, 2017 om 21:51

    en dan maar roepen goed voor het milieu zorgen hoor

  11. P.J.
    28 oktober, 2017 om 21:52

    NPO app is sinds vandaag verdwenen hoe kan dat?
    Had ik dat kunnen voorkomen?

    • Govert
      02 november, 2017 om 21:44

      Idem hier. Dit is inderdaad zeer ergerlijk, opeens is de app ongevraagd foetsie! Dat een app niet eeuwig ook voor “oudere” TV’s wordt doorontwikkeld, dat snap ik. Maar ik begrijp niet waarom ze dan niet de oude (werkende) versie van de app laten staan. Werd gewoon automatisch verwijderd, ik zag het gebeuren.

  12. S
    05 november, 2017 om 15:52

    VRESELIJK IRRITANT. WILDE SPOORLOOS TERUGKIJKEN WAS INEENS DE APP WEG . IK VERDOM HET OM EEN NIEUW TOESTEL AAN TE SCHAFFEN. TOESTEL IS UIT 2012 EN DOET T NOG PERFECT DUS HOEZO OUD !!!!