Dolby Atmos nu beschikbaar op Netflix, maar alleen via een 2017 LG oled tv

Geplaatst op29 juni 2017, 10:59 CategorieSoftware

Netflix heeft bekendgemaakt dat Dolby Atmos vanaf nu ondersteund wordt. Dit betekent dat je diverse films vanaf nu met het ‘3D audioformaat’ van Dolby kunt bekijken en beluisteren. Echter, je hebt er wel een Xbox One, Xbox One S of een LG oled tv uit 2017 voor nodig. De uitrol van Atmos gaat van start met de film Okja.

Dolby Atmos naar Netflix

Tot vandaag kon je op Netflix films en series in hoge resolutie (4K Ultra HD) en HDR (HDR10 en Dolby Vision) kijken, maar een hoge resolutie audiotrack ontbrak nog. De nieuwste audioformaten als DTS:X en Dolby Atmos winnen snel aan terrein en dus keken velen uit naar ondersteuning op Netflix. Dat is sinds vandaag het geval, in ieder geval voor Dolby Atmos.

In creating an immersive atmosphere, sound is just as important, if not more important, than the picture itself. It is a critical tool to extend the storytelling beyond the screen and draw audiences into the narrative. I’m pleased to announce the addition of Dolby Atmos support on Netflix beginning with Okja, a critically praised film directed by Bong Joon Ho that recently debuted at the Cannes Film Festival, and is available globally on Netflix starting today

De komende tijd verschijnen er verschillende films en series op Netflix die over een Dolby Atmos audiotrack beschikken. Naast Okja (sinds gisteren) kunnen we onder meer BLAME!, Death Note, Bright en Wheelman dit jaar nog verwachten. Compatibele titels worden aangeduid met een klein Dolby Atmos-logo.

Bekijk ook  De drie beste nieuwe films en series op Netflix #124

Compatibiliteit

Maar, je moet wel de hardware hebben om Dolby Atmos via Netflix te kunnen beluisteren, en daar zit nog wel wat kritiek. Op dit moment heb je namelijk een Xbox One S of Xbox One gameconsole nodig, en op korte termijn wordt ondersteuning voor de 2017 oled tv’s van LG toegevoegd. Deze tv’s beschikken over ingebouwde Atmos-compatibiliteit en kunnen dit zelfs via de geïntegreerde soundbar weergeven.

Petitie van eigenaren 2016 LG oled tv

Deze beslissing resulteert nu in heel wat kritiek van eigenaren van een 2016 oled tv van LG. Gebruikers geven aan zich in de steek gelaten te voelen, met name omdat ze nog geen jaar geleden een hele dure premium tv gekocht hebben die wel ondersteuning voor Dolby Vision biedt maar geen Dolby Atmos via HDMI ARC naar de receiver kan sturen. Met een dergelijke premium tv moeten alle premium standaarden ondersteund worden, ook Dolby Atmos, aldus diverse gebruikers die nu een petitie gestart zijn. Middels de petitie, waar je zelf ook je ‘handtekening’ op kunt zetten, willen ze LG overtuigen om alsnog een firmware-update uit te rollen die het uitsturen van Atmos via HDMI mogelijk maakt.

Overigens is de Xbox console in deze ook geen oplossing want die ondersteunt weer geen Dolby Vision en dus moet je als eigenaar van premium apparatuur kiezen tussen de beste beeldkwaliteit en de beste audiokwaliteit.