Review: Nintendo Switch – hybride spelcomputer voor thuis en onderweg

21 mei 2017 + 10 minuten 0 Reacties
nintendo-switch-foto-1

De Nintendo Switch is een hybride spelcomputer waarmee je thuis en onderweg kunt gamen. Maar hoe bevalt die combinatie? In deze recensie kijken we uitgebreid naar Nintendo's nieuwste.

Nintendo maakte in april 2016 bekend dat de Nintendo Switch op 3 maart 2017 gelanceerd zou gaan worden. Het platform zou ons een heel nieuwe speelervaring moeten bieden. Niet alleen kunnen we deze spelcomputer thuis gebruiken: zodra we op pad willen, kunnen we hem eenvoudig uit zijn dock halen om ook onderweg te blijven gamen. In deze recensie kijken we uitgebreid naar de Nintendo Switch, die zelfs ruim twee maanden na de release nog altijd moeilijk in de winkels te verkrijgen is.

Nintendo Switch – inhoud doos

Nintendo heeft ervoor gezorgd dat je bij de aanschaf van de Nintendo Switch al direct over twee Joy-Cons (controllers) beschikt. Verder kom je in de doos natuurlijk de Nintendo Switch-tablet en de Nintendo Switch-houder tegen. Die houder, ook wel de dock genoemd, is de plek waar je het apparaat in plaatst wanneer je op de televisie wilt gamen. Verder vind je in de doos twee polsbandjes voor de Joy-Cons en een Joy-Con-houder. Zodra je de Joy-Cons in die houder schuift, creëer je een soort controller. Verder zijn er ook een HDMI- en voedingskabel en boekjes aanwezig. Ingebouwd in de Nintendo Switch zit 32 GB opslagruimte.

Nintendo Switch – het design

De Nintendo Switch beschikt over een zeer uniek design en dat heeft het apparaat vooral te danken aan het feit dat je de spelcomputer niet alleen aan de tv kunt gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen om hem als handheld te gebruiken of om hem op tafel te zetten, zodat je samen met een vriend aan de slag kunt met een multiplayer game. Op de achterkant van de Switch zit namelijk een houdertje, waarmee je hem in een bepaalde hoek op tafel kunt zetten. De hoek is niet ideaal, maar het volstaat wel om z’n doel te behalen.

De tablet is het belangrijkste gedeelte van de Switch. Die heeft een 6,2″-beeldscherm en weegt zo’n 300 gram. Aan die tablet kun je Joy-Cons schuiven. Bij het standaard pakket van de Nintendo Switch kun je kiezen voor twee grijze Joy-Cons of een uitvoering met één neonrode en een neonblauwe controller. Die controllers voelen veel minder plastic aan dan we gewend waren bij de Nintendo Wii. Alle andere onderdelen, waaronder dus de tablet en de dock, zijn gewoon in de kleur grijs. Daarin heeft Nintendo geen onderscheid gemaakt.

Opvallend is dat Nintendo ervoor gekozen heeft de usb-type-c-poort, waarmee je de console kunt opladen voor onderweg, aan de onderkant geplaatst heeft. Dat is gemakkelijk wanneer je de console in de houder stopt en op de tv wil gamen — maar wanneer je op de tablet gamet en die op tafel hebt staan, dan kun je hem dus niet opladen. Er zal vast een reden achter zitten, maar dit levert in sommige gevallen wat ongemakkelijke situaties op. Het is dus niet mogelijk de Switch op te laden wanneer je de tablet hebt neergezet.

Bovenop treffen we de aan-uitknop en de volumeknoppen aan. Vooral de volumeknoppen zijn goed bereikbaar en steken ietwat uit. De aan-uitknop zit meer in de rand van de Switch, waardoor je daar ook minder snel per ongeluk op zou drukken. Aan de rechterkant zit de ventilator, die soms behoorlijk wat geluid kan maken, evenals de opening voor de gamecartridges. Die gaat met een heel klein beetje moeite open. Het klepje zelf zit soms ook in de weg bij het verwisselen van de cartridge, maar hij zit wel altijd goed dicht.

Nintendo Switch – de Joy-Con

Bij de aanschaf van de Nintendo Switch krijg je automatisch twee Joy-Cons meegeleverd. Het design daarvan is heel anders dan we in het verleden gewend waren en dat levert ook direct andere functionaliteiten op. Zo is het mogelijk om één grote controller te maken van de twee Joy-Cons of de twee controllers los te gebruiken voor bijvoorbeeld multiplayer-gebruik. De controllers wegen zo’n vijftig gram per stuk en zijn aan de zijkant voorzien van een soort rails. Daarmee kun je de Joy-Cons eenvoudig aan de Switch vastzetten.

Beide controllers beschikken over een analoge knuppel en vier actieknoppen. De Joy-Con-controller met de min-knop beschikt ook over een knop waarmee screenshots gemaakt kunnen worden (vergelijkbaar met de Share-knop op de PlayStation 4-controller). De andere controller, met de plus aan de bovenkant, heeft de thuisknop, waarmee je direct terug kunt gaan naar het hoofdmenu. Op de plek waar de rails zit, zitten ook nog twee schouderknoppen. Die bedien je met je vingertoppen — dat is even wennen en zorgt voor minder kramp dan verwacht.

Nintendo Switch – in gebruik

De Nintendo Switch is een veelzijdig apparaat. Juist doordat je hem op drie manieren kunt gebruiken, is het een ander apparaat geworden dan de afgelopen jaren al op de markt was. Zo koos Sony bijvoorbeeld voor een PlayStation en een PSP (PlayStation Portable), maar ging het bedrijf niet zover om het draagbare te combineren met het gamen op de televisie. Met de Nintendo Switch is dit anders. Heb je zin om op een groot beeld aan de slag te gaan? Dan klik je de tablet in zijn dock en neem je de Joy-Cons in handen. Heb je even geen tv tot je beschikking? Dan kun je de tablet erbij pakken en de Joy-Cons eraan schuiven. Speel je toch liever even samen met iemand anders, kom je weer uit bij de tabletop-modus.

Vanaf de eerste dag dat de Nintendo Switch in de winkels lag, verschenen er ook veel berichten in de media over problemen met de spelcomputer. Zo waren er onder meer klachten over de linker Joy-Con-controller die niet altijd zou reageren. Wij hebben hier tijdens het spelen helemaal geen last van gehad, ook niet in de begindagen van de lancering van de Switch. Waar we wel voor moesten oppassen, is dat de Switch niet binnen no-time volledig beschadigd zou zijn.

Zodra je hem in de dock wil opladen, is het zaak de tablet er voorzichtig in te zetten. Er zit tenslotte geen bescherming op de plek waar je het scherm van de tablet naartoe zet. Om krassen te voorkomen, hebben we dan ook snel een screenprotector aangeschaft.

Als je de Nintendo Switch aanzet, begint het echte werk. Je kunt aan de slag met onder meer instellingen en de e-Shop, en natuurlijk de software opstarten die je wilt spelen. Eenmaal in zo’n game, en met name in The Legend of Zelda: Breath of the Wild, raak je toch wel een beetje onder de indruk. De beeldkwaliteit is met name op het tabletschermpje zeer netjes.

Wat verder opvalt, is dat de Switch razendsnel reageert. Dat merk je onder meer op als je wisselt van tabletscherm naar tv. Dat switchen is zo nu en dan wel nodig. Alhoewel je prima kunt spelen in bijvoorbeeld de trein, merk je dat het schermpje van de tablet toch wel iets te klein is om alles goed te kunnen zien. Heel lang gamen kun je ook niet op één acculading. Bij Zelda is zo’n drie uur wel het maximale. Bij andere games is dit pakweg zes uur.

Gezien Nintendo met de Joy-Cons toch een nieuwe stap heeft gezet, waren wij erg benieuwd hoe de controllers in de hand zouden liggen bij het gamen. In alle posities waarin we ze gebruikten, hadden we geen enkele keer last van klachten. Zodra je ze aan de Switch vastmaakt, iets wat zeer eenvoudig verloopt door het rails-mechanisme, is het net alsof je met een handheld rondloopt. Alle knoppen zijn in die stand prima te gebruiken. Wanneer je de Joy-Cons gaat gebruiken voor multiplayer-gebruik, blijken ze toch wel heel klein te zijn. Je hebt dan tenslotte maar één Joy-Con in je handen en moet even goed kijken hoe je beide handen dan positioneert. Maar als je eenmaal aan het spelen bent, ben je dat allang weer vergeten.

Nintendo Switch – de games

Een groot nadeel waar wij tegenaan liepen bij de Nintendo Switch, is toch nog altijd wel het game-aanbod. Alhoewel Nintendo het game-aanbod nu langzamerhand uitbreidt met nieuwe titels, was dit aanbod zeker net na de release niet om over naar huis te schrijven. De grootste titels die vanaf dag één klaar stonden waren The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Snipperclips en 1-2 Switch. Eerstgenoemde is de moeite zeker waard, toch kijken we erg uit naar meer nieuwe titels.

Gelukkig is Mario Kart 8 Deluxe inmiddels verschenen en volgt in de toekomst ook nog Splatoon 2. Je koopt de Switch nu in elk geval niet vanwege het indrukwekkende aanbod games.

Op grafisch gebied moet de Nintendo Switch nog altijd onderdoen voor consoles als de PlayStation 4 en de Xbox One, maar de Nintendo Wii U is toch wel verslagen. Het bedrijf koos voor de Nvidia Tegra-chip in zijn nieuwste spelcomputers. Daaruit blijkt wel dat Nintendo zich vooral gefocust heeft op een spelcomputer ontwikkelen die op twee manieren gebruikt kan worden: als spelcomputer thuis en voor onderweg. Onderweg kom je uit bij de tablet met een beeldschermresolutie van 720p. Op een televisie is de resolutie 1080p. Op papier weliswaar een verschil, maar in de praktijk valt het niet echt op. Spelen op de tablet had wat betreft graphics zo nu en dan zelfs onze voorkeur.

Nintendo Switch – conclusie

Al met al zijn we positief gestemd na het testen van de Nintendo Switch. Dat een bedrijf er eindelijk voor gekozen heeft om portable en voor de tv gamen te combineren, levert een unieke spelcomputer op met een uniek design en dus ook een unieke speelervaring. Het zorgt ervoor dat je de Switch altijd en overal kunt gebruiken, al lever je daardoor natuurlijk wel wat in ten opzichte van bijvoorbeeld een PlayStation 4. Hardcore gamers komen misschien niet direct terecht bij de Switch, maar wij waren over de kwaliteit van de games, en met name op het tabletscherm, toch zeker niet ontevreden. Dat de spelcomputer bij aanschaf vanwege zijn twee Joy-Cons ook direct goed is voor multiplayer-games is fijn te noemen. Die controllers liggen tevens lekker in de hand en het is ideaal dat je zelf kunt kiezen hoe je ze nou eigenlijk wilt gebruiken.

Toch liepen we ook tegen een aantal nadelen aan. Zo is het game-aanbod tot op heden wel heel erg beperkt, al is dit wel iets waarvan we nu al weten dat dit in de komende maanden wel verder uitgebreid gaat worden. Daarnaast is de Switch nog altijd erg moeilijk leverbaar, waardoor geïnteresseerden toch best veel geduld moeten hebben. Wat die twee punten betreft, kun je je afvragen of Nintendo zijn Switch niet te vroeg heeft gelanceerd. Het vervelendste punt is echter wel het feit dat het scherm kan beschadigen door de tablet in en uit de dock te halen. Hier had Nintendo écht voor bescherming moeten zorgen. De batterij had ook wat langer mee mogen gaan voor een apparaat dat deels gericht is op buitenshuis gebruik.

Prijs en beschikbaarheid

Het is een flinke uitdaging om zelfs ruim twee maanden na de release van de Nintendo Switch het apparaat in de winkels aan te treffen. Ook op webshops is de spelcomputer vaak uitverkocht. Het is dan ook wachten tot een nieuwe lading arriveert. De Nintendo Switch gaat, mits hij verkrijgbaar is, voor een bedrag van 329 euro over de toonbank.

8.0

• Multiplayer uit de doos
  • Overal en snel te gebruiken