Review: Teufel Bamster Pro – bluetooth-speaker met draaiknop

05 april 2017 7 Minuten 0 Reacties
teufel-bamster-pro-foto-1

De Teufel Bamster Pro is een opmerkelijke bluetooth-speaker met een grote, goed bereikbare draaiknop voor het volume. Hoe het zit met het design en de geluidskwaliteit lees je in deze recensie.

Teufel Bamster Pro – design en installatie

De Teufel Bamster Pro is een opvallend apparaat. Helemaal wanneer je hem naast je hebt staan op je bureau of op de kast om de kamer van helder achtergrondgeluid te voorzien. In het midden zit een grote, ronde knop waar je aan kunt draaien. Ook kun je de knop indrukken om de muziek op pauze te zetten. Om de knop heen zitten een aantal andere knoppen: zo is er één voor het vorige en volgende nummer, voor de bluetooth-verbinding en voor het verbreden van de muziekweergave. Het spreek allemaal voor zich en wordt netjes gepresenteerd.

De rest van de voorkant is één en al luidspreker. De box wordt geleverd in een hoge behuizing, waardoor er ruimte genoeg is voor bijvoorbeeld het maken van aantrekkelijk basgeluid. De materialen voelen hoogwaardig aan en nergens hebben we het idee gekregen dat de fabrikant ergens op bezuinigd heeft. De achterkant staat een beetje schuin en beschikt over drie rubberen antislipstrips. Daardoor blijft de Bamster Pro altijd goed op z’n plek staan en valt ‘ie niet zomaar om.

Aan de bovenkant zitten slechts twee aansluitingen. Dat moet in principe genoeg zijn, aangezien je deze speaker waarschijnlijk via bluetooth aan je smartphone of laptop koppelt. Er is wel een audiokabelaansluiting, zodat je ook zonder draadloze verbinding muziek kunt afspelen. Daarnaast is er een micro-usb-aansluiting. Op de achterkant zit verder een opmerkelijke aansluiting voor de oplader. Die klik je als het ware onder de speaker vast, waarna die binnen enkele uren helemaal is opgeladen en je er weer even mee vooruit kunt.

Teufel Bamster Pro – gebruik

Het in gebruik nemen van de Teufel Bamster Pro is erg simpel. De knoppen aan de voorkant spreken voor zich en doen precies wat je verwacht dat ze zouden doen. De knoppen zelf zijn gemaakt van rubber en reageren goed op de input van de gebruiker. Er is geen vertraging tussen het moment van input en de handeling van de speaker, waardoor je meteen weet waar je aan toe bent. Daarnaast is het fijn dat er zowel een knop voor het volgende als het vorige nummer is. Veel bluetooth-speakers beschikken niet over dergelijke knoppen.

Om de grote knop in het midden zit ook een led-lampenstrip. Deze kleurt rood wanneer je met het volume bezig bent. Hoe roder de kleur en hoe meer kleur je ziet om de knop, hoe harder de muziek staat. Dat is een simpele en handige manier om volume mee aan te duiden, waardoor je ook niet op gevoel de volume hoeft te bepalen. In het begin natuurlijk wel, maar op een gegeven moment weet je hoeveel rood je moet zien om er een optimaal geluid uit te krijgen. Eenzelfde systeem is ook aanwezig in de simpelere versie van de Bamster van Teufel.

Eén van de andere gemakken van deze speaker is dat het apparaat helemaal niet zwaar is. Je kunt hem gemakkelijk meenemen in een tas, zonder dat je dat qua gewicht zult merken. Hij is misschien wel een beetje lomp qua formaat, maar met een ruime tas zul je daar weinig last van hebben. Qua accuduur mag je een periode van ruim tien uur verwachten, met slechts een uurtje of drie opladen. Dat is een behoorlijke tijd, zeker voor de geluidskwaliteit die je er uit krijgt. Ook het gemakkelijke installatieproces spreekt boekdelen voor het gebruikersgemak.

Teufel Bamster Pro – audiokwaliteit

De geluidskwaliteit is van hoog niveau. Zorg er wel voor dat de speaker op een goede ondergrond staat en niet van achteren wordt omringd door hout (bijvoorbeeld wanneer die in de kast staat) of een muur (wanneer je hem op een plank aan de muur plaatst). De speaker heeft wel degelijk de ruimte nodig om goed tot zijn recht te komen, maar dat is helemaal niet erg. Het is iets waar je even rekening mee kunt houden. Op een bureau misstaat de Teufel Bamster Pro bijvoorbeeld niet. Ook kun je hem gemakkelijk mee naar buiten nemen, bijvoorbeeld voor in het park.

Hoe meer ruimte de speaker krijgt, hoe beter het geluid klinkt. De bas is goed aanwezig en overheerst de andere tonen gelukkig niet. De speaker kan met gemak een (grote) kamer met geluid vullen en hoeft daar niet eens vol voor aan te staan. Doe je dat wel, dan kan het zijn dat je het geluid wat vervormd te horen krijgt. adat hangt ook nauw samen met de geluidskwaliteit van de bron en de manier waarop de muziek wordt verwerkt. Maar over het algemeen klinkt de muziek kraakhelder, ongeacht de bron. Let dus wel op dat je hem niet op z’n hardst zet.

Om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat de muziek een kamer kan vullen, kun je ook op de knop voor de verbreding van de muziekweergave drukken. Deze knop zorgt ervoor dat het basgeluid weliswaar wegvalt, maar in een grote kamer klinkt de muziek daardoor wel iets mooier en helderder. Een zanger of zangeres lijkt, wanneer je de functie activeert, tussen de muzikanten te staan in plaats van ervoor. Helaas kun je het effect verder niet zelf aanpassen; soms komt het voor dat andere tonen namelijk nog wel eens wegvallen door de verbreding.

Teufel Bamster Pro – conclusie

Echter, een betere bluetooth-speaker voor deze prijs zul je niet snel aantreffen. Wanneer ongeveer 230 euro niet binnen je budget past zul je nog even moeten wachten tot ‘ie wat goedkoper wordt. Want ben je op zoek naar een goede bluetooth-speaker zonder duidelijke nadelen – de genoemde nadelen in deze recensie zijn niet vreemd voor een bluetooth-speaker, en komen ook voor bij goedkopere en zelfs duurdere modellen -, dan doe je er goed aan voor de Teufel Bamster Pro te gaan. Zet hem niet te hard, is het advies; maar dat geldt dus heel vaak.

Voor het bedrag haal je een fantastisch product in huis, dat goed overweg kan met allerlei muziekbronnen. Hoe beter de bron van de muziek, hoe beter de kwaliteit van het geluid uit deze speaker. Dus doe jezelf een plezier en zorg voor een goede kwaliteit van je muziekcollectie, zodat ook de Teufel Bamster Pro goed tot zijn recht komt. De bediening is top, de knoppen voelen fijn aan en reageren snel en de kwaliteit van de muziek is meer dan goed. Zeker voor deze prijs vind je niet vaak iets beters, dat ook nog eens zo compact, licht en stevig gebouwd is.

De Bamster Pro is te koop via de website van Teufel.

9.0

• Goede geluidsweergave