Filmpjekijken bioscooptip: Guardians of the Galaxy Vol. 2

Geplaatst op29 april 2017, 11:54 CategorieFilmtips

Later dit jaar volgen nieuwe films van Thor en Spider-man, maar momenteel heeft Marvel het vervolg op Guardians of the Galaxy in de bioscoop. James Gunn (Slither) nam wederom de regie voor zijn rekening. Volgens Filmpjekijken.com is de film een leuk tussendoortje, maar uiteindelijk niet meer dan 3 van de 5 sterren waard.

Filmreview: Guardians of the Galaxy Vol. 2

Doordat ze in het eerste deel het heelal gered hebben, zijn Star-Lord Peter Quill (Chris Pratt), Rocket Raccoon (Bradley Cooper), Groot (Vin Diesel), Gamora (Zoe Saldana) en Drax The Destroyer (Dave Bautista) van gezochte huurlingen gepromoveerd naar gewilde helden. Maar wanneer Rocket de buitenaardse Sovereign People kwaad maakt, moeten ze weer rennen voor hun leven. Ze worden gered door het kosmische oerwezen Ego (Kurt Russell), die zich introduceert als Quills vader en de groep meeneemt naar zijn thuisplaneet. Ondertussen hebben de Sovereign People een prijs op het hoofd van Guardians gezet en zijn ook Quills surrogaat-vader Yondu (Michael Rooker) en Gamora’s cyborg-zus Nebula (Karen Gillan) uit op vergelding.

Volgens redacteur Daan Snouk Hurgronje draait de film vooral om de dynamiek tussen de Guardians onderling. “Familie is hier het sleutelwoord. Zo heeft Rocket duidelijk moeite zijn collega’s te vertrouwen, merkt de geïndoctrineerde killer Gamora dat ze ook gevoelens kan hebben en worstelt Star-Lord met de nodige daddy-issues. Dat al deze zelfreflectie gepaard gaat met het nodige vermakelijk gekissebis en bombastisch CG spektakel kan niet verbloemen dat dit vervolg helaas net boven zijn gewichtsklasse speelt. Alsof hij dit zelf ook weet, zet Gunn meteen alle cilinders open. De stijlmiddelen die het eerste deel tot een succes maakten worden hier alleen net even iets te krampachtig ingezet om te scoren.”

Bekijk ook  Movies Anywhere voegt al je digitale films samen op één plek

De Guardians zullen ook opduiken in de volgende Avengers-film, maar daar wordt in Vol. 2 niet naartoe gewerkt. “Met zijn overvolle cast, geforceerde nadruk op familie en zijn eindeloze actiescènes voelt de film meer aan als de comicbookversie van Fast & The Furious, dan een volwaardig nieuw hoofdstuk in de Avengers-saga. Het zelfbewuste gebruik van aardse popmuziek en de sarcastische humor zijn leuk om naar te kijken, maar ondermijnen het al overdreven benadrukte familiedrama. In zijn drang om zijn film te onderscheiden van alle andere Marvel-films, stuurt James Gunn dit vervolg enigszins op een identiteitscrisis af. Vakkundig gemaakt en vermakelijk, maar uiteindelijk te vergankelijk voor een blijvende indruk.”

De volledige recensie van Guardians of the Galaxy Vol. 2 kun je hier teruglezen.