Filmpjekijken bioscooptip: Ghost in the Shell

Geplaatst op1 april 2017, 11:42 CategorieFilmtips

Scarlett Johansson komt na Lucy nogmaals met een scifi-actiefilm. De actrice uit Lost in Translation waagde zich namelijk aan een live-action verfilming van de populaire mangastrip Ghost in the Shell, dat al ooit eerder werd geadapteerd als animatiefilm. Filmpjekijken.com beloonde het resultaat met 3,5 van de 5 sterren.

Filmreview: Ghost in the Shell

Ghost in the Shell werd geregisseerd door Rupert Sanders en is zijn eerste speelfilm sinds Snow White and the Huntsman uit 2012. Het verhaal speelt zich af in een dystopie waar de grenzen tussen menselijkheid en technologie vervaagd zijn. Het is een wereld van alomtegenwoordige projecties, geupgrade mensen en mensachtige cyborgs en lijkt een plek die het contact met het puur menselijke grotendeels is verloren. Scarlett Johansson geeft gestalte aan Major; een menselijk brein dat in het lichaam van een cyborg is gestopt. Ze heeft de leiding over Section 9, een elite-eenheid die de gevaarlijkste cybercriminelen en extremisten moet tegenhouden.

Volgens redactrice Daphne van Hoolwerff ziet de film er visueel gezien overdonderend mooi uit, maar wordt hij pas in de tweede helft echt interessant. “Het gegeven van een menselijk brein in een volledig mechanisch lichaam werpt interessante vragen op, maar dit thema blijft helaas oppervlakkig. Zeker het eerste uur ligt de focus vooral op de fysieke en technische kant van het bezitten van het lichaam van een cyborg. De scènes die dit oplevert zien er enorm strak en adembenemend uit, maar het verhaal wordt pas beter wanneer de tragische achtergrond van Major aan bod komt. Dan komen de ethische vraagstukken ook meer centraal te staan.”

Bekijk ook  Movies Anywhere voegt al je digitale films samen op één plek

Johansson zet volgens van Hoolwerff een prima acteerprestatie neer, ondanks de controverse omtrent haar personage. “Vanuit een aantal hoeken was kritiek te horen omdat een blanke actrice is gecast in de rol van de Aziatische Major. Voor deze kritiek valt zeker iets te zeggen, hoewel de Japanse achtergrond hetzelfde is gebleven. Johansson zelf valt niks te verwijten, zij legt veel gevoel in het personage. Haar ogen spreken gedurende de film voor zichzelf. Dat maakt deze rol anders dan die in voorgaande films waarin ze een niet helemaal menselijk wezen speelde. Het is net de menselijkheid die ze in de rol weet aan te brengen die het personage zo goed maakt.”

De volledige recensie van Ghost in the Shell kun je hier teruglezen.