Tien Blu-ray releases met een indrukwekkende Dolby Atmos-track

Geplaatst op7 februari 2017, 10:01 CategorieBlu-ray

Nog lang niet iedereen heeft een 4K-televisie met high dynamic range plus een Ultra HD Blu-ray speler, waardoor het afspelen van Ultra HD Blu-ray’s voor veel mensen nog toekomstmuziek is. Toch kunnen kijkers met de juiste surround-opstelling en een reguliere Blu-ray speler in sommige gevallen al wel genieten van een next-gen geluidsformat; de Dolby Atmos-mix.

Dolby Atmos is simpel gezegd een manier/standaard om de surround-ervaring nog indrukwekkender te maken. Het belangrijkste kenmerk van Dolby Atmos zijn de surround-effecten die boven de luisterpositie plaatsvinden. Hierdoor wordt bijvoorbeeld het vallen van regen op een dak of een overvliegend vliegtuig realistischer weergegeven en wordt je als luisteraar in de actie ondergedompeld. Lees hier meer over wat Dolby Atmos precies is en hoe het werkt. Bekijk ook wat voor apparatuur je nodig hebt om van het format gebruik te kunnen maken.

We zetten hieronder tien Blu-ray releases met een indrukwekkende Dolby Atmos-mix op een rij.  Sommige films kregen in Amerika een Dolby Atmos-mix op Blu-ray, maar in Nederland dan weer niet (zoals bijvoorbeeld Gravity en Lucy), dus het is altijd even opletten. Ook zijn sommige Atmos-tracks op Nederlandse releases redelijk controversieel; Batman vs Superman bevat in Nederland op Blu-ray weliswaar een Atmos-mix, maar dan wel eentje van net iets mindere kwaliteit dan in andere landen.

Transformers: Age of Extinction

Over de film, en over regisseur Michael Bay in het algemeen, kun je zeggen wat je wil, maar de geluidskwaliteit van de Atmos-mix op de Blu-ray release van de vierde Transformers-film valt niet te ontkennen. Age of Extinction werd in de bioscoop volop gebruikt als Dolby Cinema-demo en ook op de latere thuisrelease heeft de soundtrack van de film zo goed als niets aan kwaliteit ingeleverd. De actiescènes met instortende steden en vechtende robots kunnen als chaotisch ervaren worden, maar de geluidseffecten die door de kamer heen vliegen zijn desondanks altijd goed te plaatsen. Alles voelt gebalanceerd en ook de dialogen blijven goed verstaanbaar. Naast Age of Extinction heeft ook de Nederlandse Blu-ray uitgave van Bay’s nieuwe film, de militaire thriller 13 Hours: Secret Soldiers of Benghazi, een Dolby Atmos-mix.

Game of Thrones S5

Game of Thrones was de eerste televisieserie die ooit op Blu-ray werd uitgebracht met een Dolby Atmos-mix. In 2015 kregen de eerste seizoenen namelijk een re-release als steelbook, met het nieuwe audio-format toegevoegd. Wij moeten het vooralsnog doen met enkel de uitgave van het vijfde seizoen, tot nu toe de enige Nederlandse Game of Thrones-release die op Blu-ray werd voorzien van Dolby Atmos. Het resultaat mag er zijn; van de bruisende straten van King’s Landing tot aan de zacht suizende wind in de kou van Winterfell, op elke plek voelt het alsof je er daadwerkelijk zelf aanwezig bent. De rondvliegende draken van Daenerys lijken nu echt over je hoofd heen te scheren, om over de indrukwekkende actiescènes en kletterende zwaardgevechten nog maar te zwijgen.

10 Cloverfield Lane

Vorig jaar verscheen uit het niets het soort van vervolg op Cloverfield in de bioscoop. De film is inmiddels ook uit op Blu-ray, waarbij de Dolby Atmos-mix ook op de Nederlandse uitgave behouden is gebleven. In tegenstelling tot voorganger Cloverfield, waarin de personages door New York renden, speelt 10 Cloverfield Lane zich in feite af op één locatie. De Atmos-mix draagt enorm bij aan de claustrofobische sfeer. De surround-sound geeft constant duidelijk weer waar de drie hoofdpersonages zich in de bunker bevinden en je krijgt echt het gevoel samen met hun opgesloten te zitten. Aangezien de bunker ondergronds is, wordt er tevens volop gebruik gemaakt van de overhead speakers om je paranoia te versterken. In het actievolle laatste gedeelte van de film wordt ook je subwoofer flink aan het werk gezet.

Everest

Bergbeklimmers krijgen te maken met de meest barre omstandigheden, terwijl ze de beruchte Mount Everest proberen te beklimmen in deze dramafilm van Baltasar Kormákur. De uit IJsland afkomstige regisseur weet natuurlijk hoe je extreme kou en sneeuwval in beeld moet brengen, maar de Dolby Atmos-mix is minstens zo belangrijk als de plaatjes. De track bouwt langzaam op en neemt de kijker heel geleidelijk mee. Aan het begin van de film is er nog geen vuiltje aan de lucht, maar hoe hoger de klimmers komen, des te intenser de geluidservaring wordt; van een steeds harder waaiende wind tot en met het krakende ijs onder voeten van de personages. Wanneer de grote storm eenmaal arriveert kan de Atmos-track pas echt helemaal losgaan en komt de ijzige nachtmerrie bijna letterlijk je huiskamer binnen.

Mad Max: Fury Road

Mad Max: Fury Road is sowieso al een genot voor het oog, de film is ook al uit op Ultra HD Blu-ray, en met de Dolby Atmos-mix worden de oren eveneens op hun wenken bediend. De prent is eigenlijk één grote achtervolgingsscène, waarbij Tom Hardy en Charlize Theron zich een weg door de woestijn banen. De ronkende motoren van de vele voertuigen verplaatsen zich van links naar rechts door de kamer en aangezien iedereen tijdens de actie regelmatig op en over elkaar heen springt, wordt er goed gebruik gemaakt van de overhead speakers. Volgens Dolby zelf komt hun Atmos-mix, zie ook het filmpje onder, op de thuisrelease zelfs nog beter tot zijn recht dan in de bioscoop. Tel de muziek van onze eigen Junkie XL daarbij op en de Blu-ray van Fury Road is zo ongeveer het beste wat Dolby Atmos te bieden heeft.

John Wick

Deze week verschijnt het vervolg op John Wick in de bioscoop en de Blu-ray uitgave van het origineel is de perfecte manier om daar alvast voor in de stemming te komen. Er is minder grootschalig spektakel dan in films als Age of Extinction of Fury Road, maar de Atmos-mix, overigens de eerste op een Blu-ray release in de Benelux, komt in dit geval ook bij een wat meer low budget actiefilm als deze uitstekend uit de verf. In de stille momenten weet de track voldoende ambiance te creëren, maar waar het natuurlijk echt om draait zijn de actiescènes. Tijdens de schietpartij in de nachtclub komt de pompende muziek van de DJ van boven, terwijl de kogels aan alle kanten voorbij fluiten. Verplichte kost voor de kijkers die in de veiligheid van hun eigen huis een dodelijk vuurgevecht zo realistisch mogelijk willen nabootsen.

Mission: Impossible – Rogue Nation

De Mission: Impossible-franchise lijkt op het eerste gezicht natuurlijk al ideaal voor Dolby Atmos en Rogue Nation. Het vijfde deel in de actievolle spionageserie met Tom Cruise, is de eerste film uit de reeks die op een thuisrelease gepresenteerd wordt met het object based surround-format. De eerste scène geeft meteen aan dat het goed zit; het geluid van de harde wind blaast van alle kanten uit je speakers, waarbij het lijkt alsof je zelf met Cruise aan een opstijgend vliegtuig hangt. Later zijn er nog wilde achtervolgingen met auto’s en motors, waarbij het geluid van de crashes en rotaties heel precies overkomt. Maar ook tijdens een meer suspensevolle scène als de inbraak onder water wordt er door de muziek en het geluid zo’n intensiteit gecreëerd, dat je bijna de neiging krijgt om zelf je adem in te houden.

American Sniper

Het door Clint Eastwood geregisseerde American Sniper won in 2015 een Oscar voor beste Sound Editing en ook de Sound Mixing kon destijds rekenen op een nominatie voor een gouden beeldje. De film bevat heel weinig muziek en de Atmos-track leunt bijna volledig op geluidseffecten. Een groot gedeelte van de speelduur kijk je letterlijk door het vizier van sluipschutter Chris Kyle (Bradley Cooper) en dat levert met de Atmos-mix een unieke ervaring op. Het omgevingsgeluid tunnelt zachtjes langs je af, terwijl zijn ademhaling en hartslag bijna voelbaar zijn. De scènes waarin het geluid van vuurgevechten en explosies zich door de kamer verplaatsen bieden vervolgens een perfect contrast en plaatsen je midden in de chaos van de oorlog. Helemaal indrukwekkend is het geluid van de grote zandstorm in de finale.

Jupiter Ascending

Jupiter Ascending is waarschijnlijk niet het best werk van de Wachowski’s, maar de inmiddels zussen leveren visueel gezien altijd duizelingwekkende films af, zie ook The Matrix. De Blu-ray release van hun nieuwe sciencefictionfilm heeft een Dolby Atmos-track, die alle fraaie beelden perfect aanvult. Naast vliegende ruimteschepen kunnen ook de personages zelf zich door middel van zogenaamde “gravity boots” door de lucht verplaatsen en dat gaf de makers van de sound-mix de kans om zich helemaal uit te leven met de overhead speakers. Ook de scène waarin duizenden bijen door je kamer heen lijken te vliegen is het vernoemen waard. Voor de mensen die thuis nog altijd graag gebruik maken van het daar bijna uitgestorven 3D-format: ook de 3D Blu-ray van Jupiter Ascending heeft een Dolby Atmos-mix.

Bram Stoker’s Dracula

Distributeur Sony koos de Dracula-film van Francis Ford Coppola, om als onderdeel van hun Supreme Cinema-lijn nogmaals uit te brengen met toegevoegde Dolby Atmos. Het spookachtige sfeertje wordt extra kracht bijgezet wanneer Jonathan Harker arriveert bij het kasteel van de graaf en de Atmos-mix zorgt voor een combinatie van een ruisende wind, flapperende vleugels en huilende wolven. Eenmaal in het kasteel hoor je overal knagende ratten, vallende druppels, bijna fluisterende muren en andere geluidseffecten die eerder nooit zo opvielen. Heel subtiel, maar daarom niet minder indrukwekkend. Het gaat hier echter wel om een Amerikaanse release, maar deze is regiovrij en heeft Nederlandse ondertitels. De moeite van het importeren waard dus, voor de mensen die beschikken over een surround-opstelling.