Review: LG SH6 soundbar met MusicFlow

26 oktober 2016 8 Minuten 1 Reacties
lg-sh6-review-feature

In deze review kijken we naar de LG SH6, een premium ogende soundbar met diverse streamingmogelijkheden en MusicFlow.

De soundbar wint nog steeds aan populariteit, met name doordat het een compact systeem is waar je nauwelijks kabels voor hoeft te leggen. Nagenoeg alle av-fabrikanten hebben één of meerdere soundbars in het assortiment, waaronder ook LG. In deze review kijken we naar de SH6, een premium ogende soundbar met diverse streamingmogelijkheden.

Wat is de LG SH6?

De LG SH6 is volgens de Koreaanse fabrikant een alles-in-één oplossing om het geluid van je tv te verbeteren en je muziek met een vol geluid door de huiskamer te laten klinken. Het is een alles-in-één systeem omdat je geen extra speakers nog hebt, dus ook geen subwoofer. Alles zit in de soundbar gebouwd. Daarbij is de speaker uitgerust met een hoop features en functies, waaronder onder Google Cast voor het streamen van muziek, MusicFlow voor het koppelen van andere Music Flow-speakers in je thuisnetwerk, hdmi, bluetooth en ondersteuning voor hoge resolutie audio. De adviesprijs van de LG SH6 bedraagt 399 euro maar je kunt hem op het moment van schrijven al vinden voor 329 euro.

Design en aansluitingen

De LG SH6 is geen uiterst slanke, kleine of lichte soundbar (113 x 7,6 x 14,5cm), maar dat is ook niet vreemd aangezien alles – dus ook de bass-drivers – in de behuizing geplaatst zijn. De soundbar heeft een wat agressief uiterlijk maar op een positieve manier; het is een echte speaker met uitstraling. De speaker heeft een grijze afwerking meegekregen met een strip van geborsteld aluminium bovenop en chromen randen aan de zijkanten. Op de voorzijde zien we het display terug, en mocht je de soundbar willen ophangen met de meegeleverde beugel dan is het goed om te weten dat dit display naar beneden wijst. Je ziet er dus niks meer van. Op de bovenzijde van de speaker (de voorzijde als je hem ophangt) zien we een paar touch-knoppen terug. Zo kun je hier onder meer draadloos verbinding met WiFi maken voor MusicFlow, een ander MusicFlow-product koppelen, het volume aanpassen, de bron selecteren en de soundbar aan- of uitzetten.

Op de achterzijde van de LG SH6 zien we alle aansluitingen terug, waaronder een HDMI 2.0-ingang en een HDMI 2.0-uitgang met arc-ondersteuning. We hadden graag wat meer inputs gezien, zeker als we naar de prijs kijken. Verder zien we hier een digitale optische-aansluiting (kabel meegeleverd) en een ethernetpoort terug. Draadloze communicatie vindt plaats via WiFi en Bluetooth.

LG levert ook een kleine afstandsbediening mee. Deze accessoire is wat goedkoper ogend en aanvoelend maar doet wat hij moet doen. Met een klein aantal knoppen kun je alle basisfuncties van de soundbar bedienen, waaronder de audiomodus, het volume, het niveau van de bass en de Adaptive Sound Control (ASC)-functie. Daarnaast kun je de MusicFlow-app gebruiken om muziek richting de soundbar te streamen en het apparaat te bedienen.

Installatie en gebruik

De installatie van de LG SH6 is vrij eenvoudig. Koppel de speaker aan het thuisnetwerk middels WiFi of een ethernetkabel en je kunt aan de slag. Meer is het niet. Je kunt de standaardinstellingen van de soundbar gebruiken of met de verschillende audiomodi spelen voor de beste audioweergave. Ook het streamen van content is eenvoudig, zeker met de ondersteuning van Google Cast waardoor je snel muziek vanuit Spotify, Google Music en vele andere diensten over de speaker kunt weergeven. Ook de bluetooth-verbinding is snel gelegd waarna je vanaf elk bluetooth-toestel muziek uit de speaker kunt laten klinken.

Qua aansluitingen hadden we zoals hierboven aangegeven graag wat meer opties gezien, zeker wat hdmi-poorten betreft, maar met één hdmi-ingang en een optische ingang kun je de tv en je belangrijkste speler of console zeker kwijt. Overigens beschikt de soundbar ook over een infraroodrepeater, mocht je de speaker voor de tv zetten en deze het zicht van de infraroodontvanger op de tv belemmeren.

Audiokwaliteit

De LG SH6 beschikt over een geavanceerd audiosysteem waarmee een volledig audiobeeld weergegeven moet worden. Het 4.1-kanaals systeem komt met een opvallende technologie waarmee lucht door verschillende pijpen gevoerd wordt en aan de achterzijde uit de speakers komt om een omringend geluid te creëren. De speaker beschikt over twee tweeters, vier mid-range drivers en twee drivers voor de lagere tonen. Ook zijn er twee technologieën aanwezig om de audiokwaliteit te verbeteren. Adaptive Sound Control (ASC) moet de audioweergave afhankelijk van het type media optimaliseren en Auto Sound Engine (ASE) zorgt ervoor dat de audioweergave op elk volume optimaal is.

LG heeft het voor elkaar gekregen van de SH6 een prima allrounder te maken. De speaker weet voldoende detail in de lage tonen weer te geven, laat dialogen warm en helder klinken en toont ook in de hogere regionen voldoende dynamiek en nauwkeurigheid. Het is echter vooral een soundbar voor een normale ruimte, een gemiddelde huiskamer, waar vooral in de avond naar series, programma’s en films gekeken wordt en de lage tonen de bank niet hoeven te doen trillen. De SH6 verbetert de audioweergave van de tv overduidelijk en kan ook een film met voldoende dynamiek en spanning weergeven. Hij laat je niet van de bank trillen maar de lage tonen die er uit voort komen zijn strak en krachtig.

De audioweergave is breed genoeg voor een mooi stereobeeld maar een (soort van) home cinema-ervaring ga je met 5.1- of 7.1-kanaals soundtracks niet krijgen. De audioweergave komt dan een beetje opgesloten over; zonder echte diepte en levendigheid. We hebben soundbars voorbij zien komen die wat meer diepte in het audiobeeld verzorgden en richting de luisterpositie kwamen. Ga je naar een grotere ruimte of wil je het volume echt opzetten dan merk je dat de SH6 niet voldoende aan boord heeft om alles onder controle te houden; en bovendien ga je de lage tonen dan echt missen.

De muziekweergave is van gemiddeld niveau. De SH6 weet een aardig breed stereobeeld neer te zetten en samen met de Adaptive Sound Control (ASC)-techniek krijg je een natuurlijke, gedetailleerde en heldere weergave voor je muziek. Bij muziek mis je de subwoofer niet snel en dat speelt in het voordeel van de soundbar. De SH6 geeft muziek prettig en open weer, voor zowel achtergrondmuziek als een avondje naar je favoriete album luisteren.

We hebben het hierboven al even kort genoemd; de LG SH6 is een prima allrounder al missen we nog wat extra inputs. Het is geen soundbar voor diegenen die zitten te wachten op lage tonen die de bank doen trillen, een surround-effect dat je omringt en een uitgebreid systeem met meerdere speakers. Het is een soundbar voor mensen die graag series, programma’s en films kijken met een betere audioweergave dan de tv kan bieden, op zoek zijn naar een compact systeem en ook hun muziek uit allerlei bronnen met een breed stereobeeld door de kamer willen laten klinken. Als jouw wensen hierbinnen vallen dan is de SH6 een prima soundbar. De prijs van 399 euro vinden we met deze conclusie wat aan de hoge kant maar als je de soundbar voor rond de 300 euro kunt vinden en weet wat je koopt dan is het geen verkeerde keuze.

7.5

• Goede all-rounder voor muziek en tv/film
  • Alles-in-één systeem met streaming-opties