Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Telenet weet wat je bekijkt en past hier de tv-reclame op aan

Geschreven door
Geplaatst op14 september 2016, 10:04 CategorieDigitale tv

Het zat er natuurlijk al aan te komen, kijkend naar onder meer de diverse smart tv-perikelen van de laatste jaren, maar in België is het nu een feit; Telenet gaat bijhouden welke programma’s je bekijkt en welke websites je bezoekt, en aan de hand daarvan de commercials die je op tv ziet aanpassen.

Op het internet is het al vrij gewoon; je bezoekt een aantal websites en vervolgens krijg je overal waar je komt advertenties van die websites te zien. Heb je daar geen trek in dan zet je de trackingopties uit. In het tv-landschap was dit nog niet aan de orde maar Telenet gaat hier in België verandering in brengen.

Het bedrijf gaat alle abonnees met een Digicorder gepersonaleerde advertenties laten zien op de commerciële zenders Vier en Vijf. De commercials worden aangepast door te kijken naar je gedrag voor de tv (wat je kijkt) en je gedrag achter de pc (wat je bezoekt). Standaard staat deze optie aan maar gelukkig kun je deze ook uitzetten.

Bekijk ook  Yelo Play van Telenet maakt nu ook tv kijken via 3G en 4G mogelijk

Telenet heeft vier niveaus; ‘algemeen’, ‘gericht’, ‘persoonlijk’ en ‘uniek’. Bij ‘algemeen’ krijg je geen gepersonaliseerde reclame te zien, bij ‘gericht’ wordt je kijkgedrag in kaart gebracht voor het serveren van kijktips, bij ‘persoonlijk’ wordt het reclameblok aangepast aan de hand van je kijkgedrag en bij ‘ uniek’ wordt ook je gedrag achter de pc meegenomen. Je hebt als abonnee zelf de keuze uit deze vier opties maar standaard staat ‘persoonlijk’ aan.

Voor welke optie zou jij kiezen? Of betekent dit voor jou het einde van een tv/internet-abonnement?

  • Delen:

Reacties

  1. frans
    15 september, 2016 om 8:27

    Heb de horizonbox kan op nemen en door spoelen en dat doe ik altijd ik verafschuw reclame op tv zonde van je tijd om dat te bekijken. Reclame de grootste vervuiler van beeld. Ik zit er niet op te wachten ook hier op deze site het zelfde gebeuren de helft van je beeld is kolere zooi reclame ik kijk er nooit naar.

    • Martijn Chel
      15 september, 2016 om 9:13

      O, maar je snapt wel dat de content die je leest maken geld kost en dat dat niet aan een boom groeit?

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.