Review: Sony HT-NT5 soundbar

03 augustus 2016 + 10 minuten 1 Reacties
sony-ht-nt5-soundbar-1

Sony heeft onlangs de Sony HT-NT5 soundbar uitgebracht. In deze recensie nemen we de soundbar uitgebreid onder de loep. Is deze soundbar een aanvulling op je geluidservaring?

Sony HT-NT5 – design en installatie

Wanneer je de Sony HT-NT5 uit de doos haalt, dan tref je daar dezelfde dingen aan als in andere dozen van de soundbars van Sony: een soundbar, de benodigde onderdelen voor het bevestigen van de soundbar aan de muur, de subwoofer en de afstandsbediening. Sony levert de soundbar compleet af – of je nu van plan bent de brede speaker op een kastje neer te leggen (zoals wij hebben gedaan) of het apparaat aan de muur te bevestigen, in beide gevallen kun je meteen uit de voeten. Een kleine, maar wel belangrijke vorm van service.

Het installeren en instellen van de soundbar mag eigenlijk geen naam hebben. Wanneer je direct wil beginnen, dan leg je de soundbar neer en sluit je het apparaat op je tv aan met de meegeleverde optische kabel. De subwoofer doe je in het stopcontact en maakt automatisch contact met de soundbar. Als laatste zorg je ervoor dat de batterijen in de compacte afstandsbediening gaan en laat je aan je televisie weten dat het geluid voortaan via externe speakers verloopt. Het vereist minimale inzet en kennis van zaken, en levert snel mooi resultaat op.

Uiteraard kan het ook iets uitgebreider. Daarvoor sluit je de soundbar op de televisie aan middels een hdmi-kabel die je ongetwijfeld nog ergens hebt liggen (deze wordt helaas niet meegeleverd, maar zijn gelukkig niet zo duur). Dan krijg je toegang tot het menu van de soundbar, waar je hem bijvoorbeeld kunt updaten naar de nieuwe firmware. Dat is wel even belangrijk, aangezien die update bredere ondersteuning voor surround sound toevoegt, bijvoorbeeld. Ook kun je in dit menu snel van inputmodus wisselen, mocht dat nodig zijn.

De Sony HT-NT5 heeft een premium look. Het raster aan bovenkant zit niet meteen op de bar zelf, maar dient door de gebruiker bevestigd te worden – indien die dat nodig vindt. Want je kunt hem ook zonder gebruiken; aan je geluidservaring zal echter niets veranderen. Het is puur voor de uitstraling van je uitrusting. Vind je zonder raster mooier of beter bij je setup passen, dan laat je hem lekker in de doos zitten. Wil je toch liever mét, dan kun je de accessoire heel eenvoudig middels magnetische strips bevestigen op de soundbar – dat is zo gebeurd.

Het meest opvallende aan het design van deze soundbar zijn de twee kleine speakertjes aan de voorkant. Die speakers kunnen het geluid horizontaal door de kamer sturen. Het geluid zal dan niet omhoog (naar het plafond gericht) de kamer in worden gestuurd, maar direct naar de luisteraar. Over de kwaliteit van het geluid gaan we het zo uitgebreid hebben, maar we kunnen nu alvast verklappen dat het de geluidservaring ten goede komt. Qua design oogt het echter niet heel mooi. Sterker nog: het oog een beetje goedkoop.

De tweeters zijn van rubber gemaakt (zoals dat wel vaker voorkomt) en glimmen behoorlijk overdag. En dat geeft hen een beetje een goedkope uitstraling. Het mooie aan die kleine speakers aan de voorkant, is dat de soundbar ze automatisch zal gebruiken wanneer je hem neerlegt. De Sony HT-NT5 is tevens slim genoeg om te weten wanneer je de bar hebt opgehangen en zal dan automatisch overschakelen naar de tweeters achter het raster, waardoor je dus altijd het geluid de kamer ingestuurd zult krijgen, ongeacht de positie.

Aan de achterkant zitten de drie hdmi-aansluitingen die je goed niet allemaal even goed kunt bereiken (vooral de achterste maak het je lastig). Ook zitten daar de aansluitingen voor de optische en ethernetkabel en usb-stick. Daarnaast beschikt de soundbar over wifi en bluetooth, waardoor je hem ook in combinatie met mobiele apparaten en zelfs andere speakers van Sony kunt gebruiken. Dat laatste hebben we niet kunnen testen; maar met twee extra speakers krijg je een fysiek surround sound, mits je ze achter je plaatst.

Bovendien is er ondersteuning voor allerlei vormen van draadloze muziekdoorstroming, zoals wifi (met DNLA), Google Cast en Spotify, maar ook HDCP 2.2. De standaard, gemaakt door Intel, maakt beveiliging van digitale content die middels een digitale verbinding verstuurd wordt mogelijk. Door gebruik te maken van deze beveiligingsstandaard versleutelen contentproviders en fabrikanten van AV-apparatuur de gegevensoverdracht en is het alleen mogelijk om de content weer te geven met apparatuur die daartoe gerechtigd is.

De ondersteuning voor Hi-Res-audio is ook zeker een belangrijk aspect van de speaker. Het is dus mogelijk audio die niet of minimaal gecomprimeerd wordt door de speaker te sturen, wat direct een moooier geluid oplevert. Je moet dan wel de juiste bestanden afspelen (een mp3-bestand is flink gecomprimeerd en mist op voorhand al details) en dat kan nadelig zijn wanneer je met weinig schijfruimte te maken hebt. Maar sommige muziekstreamingdiensten ondersteunen al Hi-Res-audio, zoals, om maar wat te noemen, Tidal.

Sony HT-NT5 – gebruik

Net zoals de installatie, is het in gebruik nemen van de Sony HT-NT5 ontzettend simpel. Met de afstandsbediening of de SongPal-applicatie kun je een hoop dingen realiseren. Zo kun je een multiroom-setup maken via de app met speakers die elders in huis staan door hen te groeperen. Met de afstandsbediening kun je gemakkelijk en snel van input wisselen, waardoor je optimaal gebruik kunt maken van alle aansluitingen en draadloze mogelijkheden. De afstandsbediening is overigens hetzelfde als die van andere Sony-soundbars.

De afstandsbediening is duidelijk en uitgebreid genoeg. Aan de onderkant bevinden zich mediaknoppen, waarmee je de muziek kunt bedienen die je vanaf een NAS of mobiel apparaat afspeelt. Zo hoef je niet per se gebruik te maken van de SongPal of een andere app (jouw eigen muziekspeler, bijvoorbeeld), waardoor het scherm van je smartphone lekker uit kan blijven (bluetooth eet al genoeg van je accu). Op de soundbar zelf zitten ook knopjes: daarmee bedien je de volume, de input en kun je bijvoorbeeld bluetooth in- en uitschakelen.

Tijdens ons gebruik hebben we veelal gebruik gemaakt van de muziek- en Clear Audio-modi. De Sony HT-NT5 is duidelijk een 2.1-apparaat, waardoor echte surround sound dus wel vergeten kan worden (zonder die extra speakers), waardoor we hem liever niet op de stand voor films zetten wanneer we een film keken. Hoewel explosies en andere effecten wel door de speakers knallen, dien je het apparaat ook heel hard te zetten om dan vervolgens goed te kunnen verstaan wat er gezegd werd. Clear Audio is duidelijk de favoriet.

Met die audiomodus zorg je er namelijk voor dat de audio helder en verstaanbaar wordt, wat uitermate geschikt is voor de momenten waarop je een serie, YouTube-video of film kijkt. Ja, de effecten worden enigszins naar achteren geschoven, maar dan kun je tenminste verstaan wat er gezegd wordt. Voor een surround sound-ervaring met mooie effecten hoef je deze soundbar dus niet in huis te halen, want daarvoor mist die gewoon een echt surround-effect. Dit effect is zo goed als afwezig zonder die extra speakers in huis.

We hebben de Sony HT-NT5 dan ook voornamelijk gebruikt als een 2.1-audioset. In combinatie met de modus voor muziek levert dat namelijk een prachtig resultaat op, waar je verderop in dit artikel meer over kunt lezen. De gamemodus is ook op zich prima te noemen, maar vonden we niet per se beter dan Clear Audio, die de optimale instellingen automatisch selecteert. De soundbar biedt tevens ondersteuning aan voor 4K HDR. 4K HDR-ondersteuning is met name interessant wanneer je een Ultra HD-tv en bijbehorende mediaspeler hebt.

Het mooiste aan de ondersteuning voor onder meer Google Cast betekent dat je deze soundbar ook in combinatie met andere speakers kunt gebruiken, die dezelfde technologie ondersteunen. Dat kan dus met andere Google Cast-speakers, maar ook met speakers die van Sony zijn. Met de extra speakers in huis kun je niet alleen een surround sound-effect creëren, ook kun je er een multiroom-audiosysteem van maken en muziek afspelen die in elke kamer dan hetzelfde is, bijvoorbeeld. De soundbar kan onderdeel van dat netwerk zijn.

Sony HT-NT5 – audiokwaliteit

Hierboven hebben we het al enigszins benoemd. De audiokwaliteit van de Sony HT-NT5 is goed te noemen. Of je nu de muziek- of Clear Audio-modus gebruikt (voor respectievelijk het luisteren van muziek of het afspelen van films en het spelen van games), de soundbar levert een heel fijn resultaat af. De hoge tonen komen even goed door als de lage tonen. De subwoofer is indrukwekkend goed en doet de 1 in de 2.1-opstelling eer aan. Je kunt de sterkte van de bas zelf instellen en met de verschillende standen kun je echt wel een geluidsniveau vinden dat je prettig vindt.

De ene modus geniet vaak een voorkeur ten opzichte van de andere modus. Zoals aangegeven hebben we liever de modus Clear Audio aan tijdens het kijken naar een film, niet de filmmodus. Binnen een 2.1-opstelling komen de surround-geluiden niet goed tot hun recht, waardoor het verstaan van de personages op het scherm moeilijker wordt. En dat tast je kijkervaring goed aan. Het is dus mogelijk nog twee of meer andere speakers aan de sluiten voor een surround sound-ervaring, maar dat hebben we helaas niet kunnen testen op dit moment.

Het stereogeluid is echt ontzettend helder, breed, kamer vullend en fijn om naar te luisteren. In de tijd dat we de Sony HT-NT5 hebben gebruikt, hebben we hem voornamelijk voor muziek en wat series gebruikt. Dance, metal, rock, Nederlandse muziek of pop – het klinkt allemaal zuiver en je zult nooit ergens oversturing, ruis of wat dan ook horen. Wel kan het zijn dat het geluid op hoge volumes voor vervorming gaat zorgen. Bij een normaal geluidsniveau zul je daar echter helemaal niets van merken.

Verder is er nog een modus voor sportwedstrijden en is er de standaard modus, die eigenlijk als een versterker dient van je televisiegeluid. Het geluid uit de soundbar met de sportmodus aan klinkt niet zo mooi als op de duurdere soundbars en dat heeft te maken met het gebrek aan een echte surround sound-ervaring. Het geluid klinkt altijd helder, maar je hebt niet het idee bijna in het stadion te zitten, of iets dergelijks. Van de standaard modus mag je eveneens een helder geluid verwachten; maar verwacht niet meer dan dat.

Dankzij de ondersteuning voor High-Res-audio kan het zijn dat je je oude muziek op een andere manier leert te beluisteren, mits je natuurlijk de juiste bestandsformaten gebruikt. Gebruik je echter een formaat dat er voor zorgt dat de muziek niet gecomprimeerd kan worden afgespeeld, dan kun je genieten van een fenomenaal geluid. Je zult lagen en subtiele details horen die je niet eerder hebt opgemerkt in je muziek naar keuze en dat is toch wel het mooiste compliment voor een speaker.

Sony HT-NT5 – conclusie

Het grootste nadeel van de Sony HT-NT5 is echter de prijs. Het model is ongeveer voor rond de zevenhonderd euro te koop en dat is gewoonweg fors voor een 2.1 stereogeluidssysteem. Ja, het systeem levert een prachtig, helder en sterk geluid af wanneer je muziek luistert of series kijkt, maar er zijn toch wat tekortkomingen. Ten eerste dien je dus nog extra te investeren in andere Sony- of andere Google Cast-speakers voor een overtuigend surround sound-effect en ten tweede klinken niet alle geluidsmodi even goed.

Wanneer je kiest voor een soundbar, doe je wat ons betreft eigenlijk al een beetje een compromis voor je geluidssysteem. Je zult je redenen hebben om te kiezen voor een soundbar (het is vaak iets goedkoper, je hebt geen zin in dradentroep, et cetera), maar met de Sony HT-NT5 maak je tenminste een beter compromis voor jezelf. Zoek je een fijn, redelijk compact geluidssysteem met een strak design voor je muziek, dan kun je deze soundbar wel overwegen. Ook wanneer je surround-effecten niet belangrijk vindt, maar gewoon de audiokwaliteit van je flatscreen tv wilt verbeteren, is het een goede optie.

De Sony HT-CT790 – één van de meest uitgebreide soundbars van dit moment, inclusief een (betere) virtuele surround modus – is voor bijna de helft verkrijgbaar, waardoor dat al gauw een interessantere keuze wordt. Maar dat betekent allerminst dat de Sony HT-NT5 een slechte soundbar te noemen is, maar verwacht er geen mooie surround sound uit zonder extra investeringen. Het geluid dat er wel uitkomt, is met name geschikt voor het beluisteren van (high-res) muziek of het bekijken van tv-programma’s of series. Qua aansluitingen, streamingdiensten en opties hebben we verder niets te klagen.

8.5

• Prachtig geluid voor het afspelen van muziek
  • Strak en premium design