Review: Denon Heos HomeCinema soundbar

26 augustus 2016 + 10 minuten 6 Reacties
denon-heos-homecinema-1

In deze recensie nemen we de Heos HomeCinema soundbar uitgebreid onder de loep. Is deze soundbar een aanvulling op je geluidservaring?

Denon Heos HomeCinema – design en installatie

De Denon Heos HomeCinema soundbar heeft een slank en vooral uniek design. Maar vergis je niet in de dikte, want de bar zit volgepropt met de nodige onderdelen. De soundbar is voorzien van twee 2″x5″ precisiedrivers die de hogere bas- en middentonen weergeven. Daarnaast geven twee koepeltweeters van twintig mm het gehele hogetonenbereik weer, met een respons tot 20 kHz. Het apparaat heeft een HDMI-ingang en -uitgang (met Audio Return Channel) en ondersteuning voor Dolby Digital, Dolby Digital Plus en DTS-decoders.

Daarnaast beschikt de soundbar over aansluitingen voor infrarood (waar je de meegeleverde IR Blaster op aansluit), een coaxkabel, optische kabel, ethernetkabel en een audiokabel. Verder is er nog een usb-poort en kun je de Heos HomeCinema met het wifi-netwerk verbinden. Aan de voorkant en de bovenkant vind je geen knopjes. Aan de voorkant vind je alleen het logo en een led-strip, die verschillende signalen af kan geven met verschillende kleuren. Meer over die kleuren vind je in de handleiding, die zijn met name bedoeld voor het instellen.

Aan de rechterkant van de soundbar zitten drie knoppen waarmee je het geluid kunt beheren. Een knop voor harde en zachtere volume, evenals een muteknop. Verder dien je de soundbar te bedienen met de afstandsbediening van de televisie (of de app) en in te stellen met de gratis te downloaden applicatie voor Android en iOS.

Je moet je je smartphone of tablet aan de soundbar koppelen om verbinding te maken met het wifi-netwerk. Er wordt een audiokabel meegeleverd om de connectie te leggen. Ook dien je de app te hebben geïnstalleerd. Daarna open je de app en volg je de instructies op die in beeld verschijnen. Wanneer het maken van de verbinding mislukt – wat bij ons in eerste instantie het geval was -, dan dien je de handleiding te raadplegen om te achterhalen wat een bepaalde led-kleur betekent. Die led-strip kan dus verschillende kleuren weergeven.

Gelukkig is er nog de ethernetkabel, waardoor je toch verbinding kunt maken met je netwerk, maar handig is anders. Wat ook opvallend is, is het ontbreken van een afstandsbediening. Je krijgt echter wel de mogelijkheid om de afstandsbediening van je tv voor de HomeCinema te gebruiken en er wordt een IR-blaster meegeleverd voor wanneer de soundbar voor de IR-ontvanger van de tv staat. Via de afstandsbediening van je tv krijg je toegang tot de basisfuncties, zoals het beheren van de volume en het aan- en uitzetten van de soundbar. De rest van alle opties zijn terug te vinden in de mobiele app.

De subwoofer plaatsen gaat wel helemaal moeiteloos. Je plaatst de speaker naast de kast van of vlakbij de televisie, stopt de stekker in het stopcontact en de verbinding wordt automatisch gemaakt. De stekker is overigens wel heel erg kort; ik moest mijn stekkerblok zeker een meter verplaatsen. En omdat er natuurlijk meerdere apparaten op staan aangesloten met soms korte stekkers, was het even puzzelen.

Het ontbreekt ook niet aan meegeleverde accessoires. Zo kun je de soundbar en de subwoofer op verschillende manieren vastzetten. De subwoofer heeft bijvoorbeeld antislippads gekregen, terwijl de soundbar zelf aan de muur te bevestigen is, op pootjes te zetten is en ook kan worden voorzien van antislippads. Naast de audiokabel, wordt er ook een hdmi- en een optische kabel meegeleverd, waardoor je eigenlijk in één keer voorzien bent van alle onderdelen.

Wanneer je overigens in staat bent geweest de soundbar met het wifi-netwerk te koppelen, dan kun je de Heos HomeCinema in combinatie met andere Heos-speakers gebruiken. Daardoor kun je niet alleen een een audioweergave realiseren voor één kamer, ook kun je bijvoorbeeld je muziek in andere kamers instellen vanuit dezelfde app. Mocht je het nodig vinden, dan kun je tot 32 apparaten van Heos instellen en koppelen binnen hetzelfde netwerk. De muziek wordt dan, wanneer gewenst, over elke speaker gelijktijdig, zonder een vertraging, afgespeeld.

Denon Heos HomeCinema – gebruik

Naast bovengenoemde punten met betrekking tot de installatie is het opvallend dat de soundbar simpelweg dingen niet heeft, zoals een bluetooth-verbinding (daar dien je een aparte adapter van 9 euro voor te kopen) of ondersteuning voor 4K Ultra HD-content (via hdmi) en High-Res-audio; goedkopere soundbars beschikken daar inmiddels wel over. Het ontbreken van bluetooth is in mijn ogen toch wel een gebrek, aangezien veel smart devices tegenwoordig leunen op de bluetooth-verbinding voor het afspelen van muziek.

Dat is vooral een handige feature wanneer vrienden op bezoek komen en ook hun smart device willen gebruiken voor het afspelen van muziek. Muziek afspelen via de bluetooth-verbinding is dan de meest snelle en goede optie, omdat je niet moeilijk hoeft te doen met aparte apps en internetverbindingen. Handig is wel de mogelijkheid het geluid van de tv ook over andere speakers af te kunnen spelen, waardoor je altijd hoort wat er gaande is, ook wanneer je niet in de huiskamer zit.

Dan is het ook zo dat de Heos HomeCinema DNLA-playback via de applicatie en de meest populaire muziekbestanden ondersteunt (zoals MP3, WAV, FLAC, AAC, et cetera), support voor audio van hoge kwaliteit is er dus niet. Sommige mensen zullen het verschil tussen normale of hoge kwaliteit van muziek misschien niet horen, maar van een soundbar van bijna achthonderd euro verwachten we simpelweg meer.

De Heos-app op Android en iOS biedt op zich een prima interface aan als het gaat om het afspelen van muziek. Je kunt moeiteloos voor jouw muziekstreamingdienst kiezen (al worden nog niet álle diensten ondersteund) en werken met afspeellijsten gaat ook goed. Maar er is geen knop voor de homepagina, waardoor je meerdere keren op de terugknop moet drukken (of twee keer op de muziekknop) wanneer je iets wil veranderen. Je regelt alles vanuit de app van de soundbar dus de software mag wat beter uitgedacht zijn. Dat is ook de algemene indruk van ons; de software komt wat oubollig en karig over maar Heos zegt hard te werken aan verbeteringen.

Wanneer je de tv aanzet, dan zal de soundbar ook zelf aangaan. En dan duurt het even voordat het geluid doorkomt, wat gemakkelijk een minuut kan duren. Nu hoeft dat geen probleem te zijn. Maar wanneer je net op tijd het nieuws opzet en toch de eerste regels mist, is dat vervelend. Maar wanneer alles dan werkt, dan werkt het wel goed. Het duurt alleen zo lang voordat je bij dat stadium aankomt en dat zorgt toch voor een smet op de ervaring.

Denon Heos HomeCinema – audiokwaliteit

De Heos HomeCinema levert aanvankelijk een natuurlijk, breed en levendig geluid af. Helemaal wanneer je naar series of films kijkt waarin met name dialogen en een heldere weergave centraal staan. Het geluid wordt prettig weergegeven en kan met gemak de kamer vullen, ook zonder hulp van extra speakers. Daarbij is het een vrij breed stereobeeld en wordt er voldoende diepte en dynamiek gecreëerd. Het geluid omringt je niet maar brengt de audiostage wel een stuk verder naar voren.

We zijn qua audioweergave met name enthousiast over de midrange kwaliteiten van de bar, daar is niet mis mee. Maar wanneer je buiten die regio kijkt, dan is er ruimte voor verbetering. Zo valt de weergave van de hogere tonen wat tegen – bijvoorbeeld de gitaarsolo van Matthew Bellamy van de band Muse en in het specifiek het nummer Exogenesis Symphony Part 2. Je hoort de tonen hier en daar wel op de achtergrond wanneer andere instrumenten het voortouw nemen, maar wanneer de gitaar naar de voorgrond komt, dan ontbreekt het gewoon aan kracht en subtiele details. Datzelfde merkten we bij andere muziek: de soundbar laat het liggen bij de hoge tonen.

De subwoofer kan aanvankelijk te zacht klinken. Mocht dat zou zijn, dan kun je middels de instellingen binnen de app het geluid van meer kracht voorzien, waardoor je al gauw een krachtig geluid de kamer instuurt. Gelukkig is de soundbar ook in staat de lage tonen te verzorgen, waardoor je mooie, diepe tonen hoort. Het volume daarnaast behoorlijk omhoog gedraaid worden zonder dat dit de audioweergave negatief beïnvloedt. Je kunt een kamer dus goed vullen tijdens een feestje, zonder vervorming.

Denon Heos HomeCinema – conclusie

Al met al is de Heos HomeCinema soundbar niet de eerste soundbar waar we aan denken voor de combinatie ultiem geluid en comfortabel gebruik, met name omdat de ervaring nogal wat haken en ogen met zich meebrengt. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het ontbreken van verschillende features en de ietwat tegenvallende app. Met de app kun je de soundbar wel bedienen en instellen, maar de app mist simpelweg features en populaire muziekstreamingdiensten als Google Play Music en Apple Music.

Op het gebied van geluid zijn we echter wel te spreken, met een puntje van kritiek. De lage tonen komen mooi door, bij zowel de subwoofer als de soundbar, en de middenklanten zijn warm en helder. Ook is het audioveld breed en diep, en kun je het volume ver open draaien zonder dat et vervorming optreedt. Echter ontbreekt het aan subtiele details in de hogere regionen, met name wanneer je muziek luistert, en net dat beetje souplesse mag je in onze optiek voor 800 euro wel verwachten. Dat geldt ook voor 4K- en Hi-Res-audio-ondersteuning.

Ook zijn we tevreden over de verschillende aansluitingsmogelijkheden, het slanke design en de integratie met andere Heos-producten waardoor je een multiroom-systeem kunt opzetten. Het is al met al dus vooral weten wat de beperkingen van de speaker en de bijbehorende app zijn. Wij zien echter voldoende ruimte voor verbetering, met name qua features en software.

7.5

• Helder en dynamisch geluid
  • Voldoende aansluitingen