Preview: Sony KD-65ZD9 en KD-75ZD9

22 juli 2016 8 Minuten 1 Reacties
Sony-ZD9-tv-2

In dit artikel bespreken we onze eerste indruk van de Sony ZD9-serie, uitgerust met de Backlight Master Drive-technologie en de nieuwe X1 Extreme-processor.

Sony heeft deze week de Europese pers verzameld in het gebouw van Sony Pictures in Londen. En dat was niet zonder reden want de Japanse fabrikant heeft haar nieuwste vlaggenschip onthuld. Sony komt dit jaar met de KD-65ZD9 en KD-75ZD9, twee premium televisies met een hoop nieuwe technieken en vooral een stap voorwaarts in beeldkwaliteit. Sony spreekt het niet uit maar dit is wellicht is Backlight Master Drive-technologie van de ZD9-serie wel datgene dat de groei van oled moet remmen. In dit artikel bespreken we onze eerste indruk van de Sony ZD9-serie.

Sony ZD9 tv’s vol met premium technieken

De nieuwe Backlight Master Drive technologie die we in de ZD9-modellen vinden moet volgens Sony zorgen voor diepere zwarttonen en een perfecte helderheid van kleuren. De technologie combineert een discrete LED-structuur waarbij alle leds individueel aangestuurd kunnen worden en de lichtstraal beter gefocust wordt. In het verleden werd lokale dimming gestuurd via zones met meerdere leds. Nu kan de led-bediening van Backlight Master Drive, in combinatie met het belichtingsalgoritme, elke led individueel dimmen of versterken, wat dus voor een hoger contrast en dieper zwart moet zorgen.

De ZD9-serie Bravia 4K HDR TV is uitgerust met een nieuw ontworpen 4K beeldverwerker, de 4K HDR Processor X1 Extreme en Backlight Master Drive. De 4K Processor X1 Extreme is ontwikkeld voor een optimale 4K HDR-ervaring. Dit moet resulteren in 40 procent meer real time beeldverwerking in vergelijking tot de 4K Processor X1. Door de combinatie van drie nieuwe technologieën – Object-Based HDR Remaster, Dual Database Processing en Super Bit Mapping 4K HDR – moet 4K HDR-content een nieuwe ervaring opleveren.

Door de beelden in elke scène te analyseren en de kleur en het contrast van ieder object individueel te corrigeren, geeft Object-Based HDR Remaster ieder detail levensecht weer. Ook geeft deze technologie Standard Dynamic Range HD-content een upgrade naar bijna-4K-HDR-kwaliteit. De SDR-content wordt dus middels software omgezet naar HDR.

Bovenop de bestaande database voor upscaling heeft de 4K HDR Processor X1 Extreme een extra Sony database voor ruisonderdrukking. Door duizenden beeldpatronen te doorzoeken, verwijdert Dual Database Processing ongewenste ruis. Super Bit Mapping 4K HDR moet volgens Sony zorgen voor een natuurlijker beeld. Dankzij de 14-bit signaalverwerking worden de vaste kleurstroken van 8-bit (FHD) en 10-bit (4K) bronnen opgebroken en geconverteerd naar 14-bit-equivalente schakeringen met 64 maal meer kleurniveaus.

Beeldkwaliteit

Maar, wat leveren al die nieuwe en interessante technieken nu precies op? Sony heeft ons vanzelfsprekend laten zien wat we kunnen verwachten, middels een aantal korte demonstraties waarin de nieuwe technieken in gebruik getoond werden. Een echte test kunnen we het nog niet noemen, aangezien Sony de tv’s die gebruikt werden maximaal belastte door de Levendig (Vivid) modus te gebruiken en we ook de exacte instellingen niet konden zien, maar wat we gezien hadden beloofde veel goeds.

Waar we het meest van onder de indruk waren is het backlight dat Sony gebruikt. Zoals de fabrikant zelf al aangeeft is dit backlight anders dan bij conventionele lcd led tv’s. Er zijn een groot aantal leds (Sony wil niet zeggen hoeveel) direct achter het scherm geplaatst en bovendien kunnen deze leds individueel bediend worden (dus geen zones). Daarbij heeft Sony de lichtstraal van elke led verder gefocust zodat ‘lightbleeding’ nog verder geminimaliseerd wordt. Dit alles samen blees ons bij de meeste demonstraties weg; de tv’s hadden een extreem hoog contrast waarin zeer diep zwart en extreem helder wit in één beeld te zien was. En dit zonder een lichte waas rondom objecten die zich op een donkere achtergrond bevinden. Doordat elke led aan of uit te zetten is kan vrij nauwkeurig bepaald worden waar het scherm verlicht moet worden, en dat is nu juist datgene wat voor het diepe zwart zorgt wanneer een deel van het scherm verlicht moet worden.

Ook de nieuwe Object-Based HDR Remaster-, Dual Database Processing- (inclusief nieuwe ruisreductietechniek) en Super Bit Mapping 4K HDR-technieken trekken de beeldkwaliteit naar een duidelijk hoger niveau, alleen gecombineerd in de nieuwe X1 Extreme-processor. In vergelijking met zowel modellen (inclusief oled) van concurrenten en eerder gelanceerde modellen van Sony zelf beiden de ZD9-serie modellen een hogere helderheid – Sony wil de exacte helderheid niet noemen maar het is zeker meer dan 1000 nits -, meer subtiele details in de heldere delen van het scherm en ook meer contrast in de uitersten van het spectrum. Dit gebeurt onder meer door niet naar het beeld als één geheel te kijken maar naar specifieke onderdelen van het beeld. Hierdoor kan het beeld ook in delen geoptimaliseerd worden en niet met één algemene setting voor alle onderdelen in het beeld. Diverse SDR-naar-HDR geconverteerde demo’s van ijsblokjes, oma’s in stoelen, surfers in golven en witte huizen toonden ons een extreem helder plaatje met meer subtiele details en levendige kleuren. Objecten leken meer tot leven te komen en meer diepte te hebben. Daarbij zorgt de nieuwe ruisreductietechniek voor minder ruis in het beeld, door te kijken naar duizenden beeldpatronen in een database.

Met HDR-content en X-Tended Dynamic Range Pro aan liet de ZD9 pas echt zien wat hij kon en blees hij zelfs de concurrentie (Samsung lcd en LG oled) weg. Wel moet hier gezegd worden dat de Vivid (levendig) modus werd gebruikt. In het voorbeeld met een zon in beeld toont de ZD9 een haarscherpe en kraakheldere zon, met voldoende detail. De Samsung toonde een wat diffusere en grotere zon, met minder detail, terwijl de LG de hoge helderheid niet haalde. De ZD9 combineert dit met een diep en overtuigend zwart. Het maakte ons in ieder geval zeer ongeduldig om zelfs met de tv’s aan de slag te gaan. Of de ZD9-serie van Sony echt de concurrentie met oled aankan zal onze uitgebreide review moeten uitwijzen maar dat het een stap voorwaarts is op het gebied van lcd dat weten we al zeker.

Design

Sony heeft niet alleen aandacht besteed aan de beeldkwaliteit van de ZD9-modellen. Het design is volgens de fabrikant ook belangrijk. Net als andere fabrikanten gebruikt Sony de term ‘360 graden design’ maar wij kijken gewoon naar wat we zien. De tv’s hebben een goudkleurige lijst meegekregen, wat in eerste instantie wat te opvallend lijkt maar in de realiteit reuze meevalt aangezien het puur de zijden van de tv betreft. Voren is er niks van te zien. We kunnen die keuze wel waarderen, het geeft de tv een extra premium gevoel mee.

De achterzijde is daarbij voorzien van een zwarte afwerking, en bovendien zijn alle kabels en aansluitingen zeer netjes weggewerkt. De voet heeft ook een strakke en minimalistische uitstraling gekregen, inclusief een brede kabelgoot die tot de bovenzijde van de tv loopt. De zijkanten van de voet hebben de goudkleurige afwerking meegekregen en de rest is donker geborsteld aluminium. Al met al geeft ook het design van de ZD9-modellen aan dat we met een high-end tv te maken hebben.

Prijs en beschikbaarheid

Eind augustus kunnen we de nieuwe vlaggenschepen van Sony al in de Nederlandse winkels verwachten. Exacte adviesprijzen zijn nog niet bekendgemaakt maar Sony laat ons weten dat de 65-inch (KD-65ZD) zo’n 5.000 euro gaat kosten, terwijl de 75-inch (KD-75ZD9) voor ongeveer 8.000 euro van eigenaar zal verwisselen.

Reacties (1)