Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Panasonic, Sharp en LG bieden beste garantie op tv’s

Geschreven door
Geplaatst op8 juni 2016, 10:10 CategorieOnderzoeken

Hoe tevreden ben jij met de garantie die je krijgt op je tv? Certimark heeft de beschikbare garantievoorwaarden van zestien bekende merken onder de loep genomen. Panasonic komt als beste naar voren, gevolgd door Sharp en LG. Opvallend is dat grote merken als Samsung en Philips een stuk minder scoren.

Slechts 17 procent van de merken heeft een goede garantie, aldus Certimark. Zoals in de infographic te zien bieden de meeste merken een redelijke garantie (maar liefst 53%). De grote merken als Samsung en Philips hebben niet de beste garantievoorwaarden. Overigens wil dit niet direct zeggen dat deze merken geen goede service verlenen. Certimark beoordeelt garantievoorwaarden en bekijkt of deze voldoen aan de consumentenverwachting en de wettelijke eisen. De top drie van grote televisies wordt gevormd door Panasonic, Sharp en LG.

Certimark

In dit onderzoek is er een onderscheid gemaakt tussen grote en kleine televisies. Meermaals worden bij deze verschillende types andere garantievoorwaarden gehanteerd. De kleinere maten is er vaak een carry-in service. Dit wil zeggen dat om garantie te kunnen claimen, de kapotte televisie bij het verkooppunt moet worden aangeboden. Voor de grotere types wordt dikwijls een home service geboden, dan wordt de reparatie thuis uitgevoerd of het toestel opgehaald voor reparatie.

Er wordt bij alle merken met een garantietermijn van twee jaar (naast één uitzondering van drie jaar) sterk afgeweken van de door de consument verwachtte garantietermijn van vier jaar op een televisie. Daarnaast wordt de consument in de meeste gevallen niets medegedeeld omtrent de te verwachten reparatietermijn of een mogelijke coulanceregeling.

Geen enkel televisiemerk haalde het vijf-sterren garantiekeurmerk. Dit betekent dat geen enkel merk zich zodanig onderscheidt dat het volledig aansluit op de verwachting van de consument. Enkele merken hebben zelfs het twee-sterren- of één-ster garantiekeurmerk behaald. Zij zoeken ‘het randje’ op als het gaat om consumentenrecht. Dit biedt hen, ten onrechte, de gelegenheid om zelfs rechtvaardige garantieclaims af te wijzen.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.