Review: Sony UHP-H1 Blu-ray speler

Geplaatst op19 mei 2016, 13:07 CategorieBlu-ray speler reviews

Sony brengt dit jaar een complete nieuwe line-up tv’s naar Nederland maar op het gebied van Blu-ray doet de Japanse fabrikant het wat rustiger aan. Er worden twee modellen in Nederland geïntroduceerd; de BD-S7600 en de premium UHP-H1. In deze review kijken we naar het laatstgenoemde model, voorzien van nagenoeg alles dat je van een premium Blu-ray speler mag verwachten, waaronder 4K-upscaling.

Sony UHP-H1 – specificaties

De Sony UHP-H1 is een premium player voor hoge resolutie geluid en –video, en dus eigenlijk niet puur een Blu-ray speler. Via een schijf, het thuisnetwerk of streaming vanaf muziekdiensten zoals Spotify kun je allerlei vormen van media afspelen. Ook is het mogelijk om een cd, super audio-cd of audiobestanden vanaf een USB-stick af te spelen en kun je de speler aansluiten op een multiroom-netwerk.

De speler kan full hd-content naar 4K upscalen maar is dus geen Ultra HD Blu-ray speler voor de nieuwste schijfjes. De geluid- en beeldkwaliteit van de UHP-H1 wordt mogelijk gemaakt door een Frame & Beam-design dat mechanische trillingen tot het minimum beperkt. Tevens is het voorzien van een ruim aanbod audiocodecs waarmee je bestanden tot 192 kHz / 24 bit en Double DSD (5,6 MHz) kunt afspelen. Lage resolutie audio kan via DSEE-HX opgewaardeerd worden naar hoge resolutie audio. De analoge twee-kanaalsaudio-uitvoer naar de hifi-versterker, home-cinema reciever of soundbar verloopt via een audio-DAC (32 bit, 768 kHz). Ook kun je Bluetooth-headsets aansluiten.

Sony-UHP-H1-review-aansluitingen

De meeste Blu-ray-spelers sturen zowel geluid als beeld naar de tv via dezelfde HDMI-uitvoer. Maar de UHP-H1 kan de geluid- en beeldsignalen splitsen en via afzonderlijke HDMI’s versturen. Dit reduceert de elektrische interference. Bovendien is er de functie Audio Direct die de video-uitvoer van de speler en het display uitschakelt en zo een optimale audioweergave garandeert. Verder komt de speler met een rca-output, een een optische uitgang, een digitaal coaxiale uitgang en een usb-poort. De Sony UHP-H1 heeft een adviesprijs van 400 euro meegekregen.

Review-apparatuur

Voor deze review maken gebruik van onder meer de Panasonic DXW904 lcd led tv en de Marantz SR7009 receiver.

Sony UHP-H1 – design

Wat betreft het uiterlijk is de UHP-H1 een vrij normale speler, al is hij wat groter, zwaarder en robuuster dan de goedkopere concurrentie. De speler is voorzien van een strak design, met een zwarte lijn aan de voorzijde waarin zich het display en de lade bevinden. Het apparaat beschikt over een aluminium behuizing met een grijskleurige bovenzijde en onderzijde. Echter, het belangrijkste aan het design kun je niet zien. Sony heeft alles in het werk gesteld om een stabiel apparaat te maken dat audio en video zo optimaal mogelijk kan weergeven. Dit houdt in dat het chassis verstevigd is, dat over de plaatsing van alle componenten nogmaals nagedacht is, dat de disc-lade verstevigd is en dat de bovenzijde van een speciale structuur is voorzien waardoor jitter verminder wordt. Hoogwaardige componenten en een premium design moeten samen zorgen voor de beste weergave van audio en video.

Sony-UHP-H1-review-lade

De afstandsbediening doet bovenstaande echter niet veel eer aan. Deze is zeer licht en compleet uit plastic vervaardigd. De belangrijkste functies zijn direct op de afstandsbediening toegankelijk en de accessoire ligt prima in de hand, maar een premium verlengstuk van de speler is het niet echt.

Sony-UHP-H1-review-remote

Sony UHP-H1 – gebruiksgemak

Qua gebruiksgemak zit het wel goed met de UHP-H1. Sony heeft de menustructuur van de afgelopen jaren nagenoeg onveranderd gelaten en dat komt het gebruiksgemak ten goede. Wanneer je de speler voor het eerst opstart wordt je gelijk gevraagd verbinding te maken met het internet en vervolgens kom je in het homescreen terecht waar je apps kunt installeren en de input kunt wijzigen. De menustructuur voor de instellingen spreekt voor zich en je kunt eenvoudig door alle opties bladeren zonder verdwaald te raken.

Sony-UHP-H1-review-instellingen

Het laden van Blu-ray discs gaat redelijk snel, en met de snelle start-functie kun je binnen 10 tot 15 seconden een film bekijken. Ook met de snelheid van de software zit het wel goed. De UHP-H1 is snel genoeg om comfortabel door de smart-functies, de apps en de menu’s te bladeren en ook input op de afstandsbediening wordt acuut geregistreerd en uitgevoerd. Kortom, qua gebruiksgemak zit het wel goed.

Sony UHP-H1 – features

Smart tv

Van een smart tv-platform mogen we op Blu-ray spelers eigenlijk niet meer spreken maar toegang tot apps is er zeker. Sony biedt vanuit het homescreen toegang tot de meest populaire apps, welke je zelf kunt koppelen aan het homescreen. Het aanbod is prima, met onder meer Kijk, NOS, Videoland, Netflix, YouTube en Spotify. Vanuit het homescreen kun je daarnaast de inputs voor usb, disc en het thuisnetwerk kiezen.

Bekijk ook  Sony lanceert op IFA 2017 drie nieuwe 4K HDR-projectoren

Sony-UHP-H1-review-apps

Meer features

Natuurlijk beschikt de UHP-H1 over meer interessante features. Zo is er DLNA aanwezig waardoor je eenvoudig met apparaten in je thuisnetwerk verbinding kunt maken, en middels Screen Mirroring kun je het scherm van je smartphone of tablet weergeven op tv. Ook dit moet echter door het mobiele apparaat ondersteund worden. De mediaspeler van de UHP-H1 is eenvoudig in gebruik en biedt ondersteuning voor nagenoeg alle populaire bestandsformaten, waaronder MPEG2/4, DivX HD, AVCH, MKV, WMV, FLAC, WMA, DSD 5.6, WAV, AIFF, ALAC, AACAPE, OGG, AIFF, JPEG en MPO. Qua discs kun je onder meer Blu-ray, dvd, dvd audio, cd en sacd schijfjes gebruiken. Zelfs 3D Blu-ray wordt nog door Sony ondersteund.

Een andere interessante feature is dat de UHP-H1 beschikt over ondersteuning voor SongPal. Dit houdt in dat wanneer je SongPal-speakers thuis hebt staan je ze draadloos met de Blu-ray speler kunt koppelen. Vervolgens kun je muziek of andere media draadloos over je WiFi-netwerk via de speakers weergeven.

Sony UHP-H1 – beeldkwaliteit

Het draait echter natuurlijk allemaal om de beeldkwaliteit en de audiokwaliteit, de onderdelen waar Sony met de UHP-H1 op focust. Op het gebied van beeldkwaliteit kun je de speler het beste ‘puur’ gebruiken, wat inhoudt dat je de meeste beeldbewerkingsopties uitzet en het signaal zo schoon mogelijk richting het scherm stuurt.

SD-content

De kans is groot dat je nog een grote collectie dvd’s hebt en dus is het goed om te horen dat de UHP-H1 ook met SD-content prima uit de voeten kan. De speler verwerkt dvd-materiaal indrukwekkend goed, zonder verlies aan detail of andere ongewenste bij-effecten. Harde lijnen worden bijzonder strak weergegeven en ook snel bewegende beelden lijken nauwelijks een probleem te vormen voor deze speler. Met de upscale-functie zit het dus wel goed; uit dvd’s wordt het maximale gehaald.

HD-content

Voor HD-content hebben we de Blu-ray van Gravity er weer eens bij gepakt en de UHP-H1 laat zien dat hier zijn kracht ligt. De speler zorgt voor een haarscherpe weergave op zowel een hd- als een ultra hd-tv. We krijgen een bijzonder schoon, evenwichtig en dynamisch plaatje voorgeschoteld, met natuurlijke en overtuigende kleuren die toch van het scherm spatten. De ultra hd-upscaler doet perfect zijn werk en zorgt voor net wat meer finesse in het beeld, met voldoende subtiele details. Er is geen sprake van negatieve effecten als ruis, jitter of artefacten, en zelfs snelle bewegingen van de camera of objecten in beeld worden zeer vloeiend opgevangen. Ook zijn de grijsgradaties en zwartwaarden goed te noemen, waardoor ook in donkere delen van het scherm details zichtbaar blijven en je net wat meer gevoel van diepte krijgt. Niks komt ‘overbewerkt’ over maar juist natuurlijk, soepel en realistisch. En dat willen we juist; geen afleiding maar gewoon een strak, schoon en mooi plaatje.

Sony-UHP-H1-review-totaal

Sony UHP-H1 – audiokwaliteit

Op het gebied van de audioweergave valt er ook niks te klagen. Wanneer we een film kijken worden dialogen met voldoende warmte en helderheid weergegeven, surround-effecten komen overtuigend en strak over, en de soundtrack is voorzien van voldoende dynamiek en power. Net als de beeldweergave komt de audioweergave hier dichtbij perfectie.

Maar, de UHP-H1 is niet alleen goed voor films, ook moet het maximale uit je muziekcollectie gehaald worden. De muziekweergave is echter ook zeer goed. Naast een dedicated audiospeler (cd-speler) mis je net wat souplesse en subtiele details maar voor een all-round mediaspeler is de kwaliteit zeer goed. De UHP-H1 geeft een zeer breed audioveld met een duidelijk idee van ruimte. Instrumenten worden duidelijk van elkaar gescheiden en in de ruimte geplaatst, en er zit voldoende leven en dynamiek in de audioweergave. Er is voldoende detail hoorbaar voor een warme en natuurlijke weergave alsof de artiest voor je staat te zingen.

Sony UHP-H1 – conclusie

Alles bij elkaar genomen kunnen we zeggen dat de Sony UHP-H1 niet zomaar een Blu-ray speler is waarmee je films kijkt. Dit apparaat is een complete mediaspeler waarmee je zowel audio als video, van alle bronnen die je hebt, met boven gemiddeld goede kwaliteit kunt weergeven. Je heb toegang tot diverse internetdiensten, kunt je eigen muziekcollectie draadloos en met usb of disc weergeven, en krijgt een levendige en overtuigende audio- en video-ervaring voorgeschoteld. Tel daarbij het simpele maar strakke design en de eenvoudige menu’s op en je hebt een complete speler die waar voor zijn geld biedt.

• Afstandsbediening is niet premium
  • Geen Ultra HD Blu-ray speler

• Goede prijs- kwaliteitverhouding