De vijf beste 4K Ultra HD tv’s (met HDR) van dit moment

Geplaatst op16 mei 2016, 10:19 CategorieTips en adviezen

2016 is het jaar van 4K Ultra HD en HDR, iets dat we terugzien op de tv’s die op de markt verschijnen, de nieuwe Blu-ray discs die in de winkels liggen, het aanbod van streamingdiensten en de komst van Ultra HD Blu-ray spelers. Maar, met welke tv’s geniet je nu optimaal van deze nieuwe standaarden? We zetten vijf topmodellen van dit jaar onder elkaar.

Wat is 4K Ultra HD en wat is HDR?

4K Ultra HD, door sommige fabrikanten UHD genoemd, is simpel gezegd een hogere resolutie. Viermaal zoveel pixels als de full hd-resolutie moet zorgen voor een nog scherpere weergave. Maar, in combinatie met Ultra HD worden andere nieuwe standaarden uitgebracht die tezamen zorgen voor een ultieme kijkervaring. Zo zorgt HDR (high dynamic range) voor een hoger contrast met intens wit en diept zwart, en zorgt een het grotere kleurbereik (rec.2020) voor nauwkeurigere en levendigere kleuren.  Je krijgt dus bij elkaar genomen een dynamischer, scherper en levendiger plaatje.

De vijf beste Ultra HD tv’s van dit moment

We hebben de afgelopen maanden tientallen tv’s voorbij zien komen, zowel in reviews als tijdens demonstraties bij fabrikanten. De modellen in dit overzicht hebben op ons de beste indruk achtergelaten en verdienen een plek op je verlanglijstje. We hebben onder meer gekeken naar de beeldkwaliteit, de (maximale) helderheid van het paneel (volledige HDR-ondersteuning), het gebruiksgemak en de beeldtechnieken.

Panasonic DXW904-serie

De Panasonic DXW904 is één van de beste tv’s van dit moment. Niet alleen omdat deze modellen alle nieuwe standaarden volledig ondersteunen maar ook vooral omdat Panasonic laat zien voorop te lopen in het verwerken van Ultra HD-beelden. Over deze tv’s hadden we maar weinig te klagen en daarom zien we ze als absolute aanraders wanneer je op zoek bent naar een premium tv.

Panasonic-DXW904-review-beeld-3

Panasonic laat met de TX-58DXW904 zien dat de hoge resolutie, het hoge contrast, de intense HDR-weergave en het grotere kleurbereik samen voor een daadwerkelijk nieuwe kijkervaring kunnen zorgen waarbij je nog meer in een film gezogen wordt en weer iets meer het idee hebt er zelf bij te staan. Combineer hoogwaardige content met een premium tv en je hebt de beste kijkervaring die je momenteel kunt krijgen. Qua beeldkwaliteit zit het dus absoluut goed, als je het scherm maar wel voedt met de content die het verdient. Met de TX-58DXW904 heb je één van de beste tv’s van dit moment in huis staan. Daar betaal je echter ook voor; 3.999 euro is veel geld, maar voor dat geld profiteer je ook maximaal van alle nieuwe technieken, standaarden en mogelijkheden. De komende jaren zit je dan ook gebakken.

Bekijk ook de complete Panasonic 2016 lcd led tv line-up

LG G6V en E6V oled tv’s

Wij zijn als filmliefhebbers groot fan van zeer diepe zwartwaarden, voor de ultieme filmervaring. Oled is nog steeds dé techniek voor de diepste zwartwaarden en een zeer strakke kleurweergave. De nieuwe oled tv’s van LG laten zien wat een premium tv moet kunnen en horen daarom in dit lijstje thuis. LG heeft de modellen voorzien van de Ultra HD-resolutie, HDR-ondersteuning en een groot kleurbereik.

LG-G6V-oled-tv

De topmodellen vinden we dit jaar in de G6- en E6-serie, beiden voorzien van een uniek en opvallend design. De G6 komt zelfs met een soundbar in de voet. De LG E6V-serie bestaat uit een 55-inch en een 65-inch model. Beide tv’s zijn voorzien van een flatscreen paneel met een 4K Ultra HD-resolutie, ondersteuning voor HDR (met Dolby Vision), een Harman Kardon audiosysteem, webOS 3.0 smart tv en een strak en slank design. Qua specificaties lijken de E6V- en G6V-series veel op elkaar, het verschil zit hem dan met name ook in het design en het audiosysteem. Maar, let wel; voor oled betaal je nog aardig wat geld. De nieuwste topmodellen oled tv’s van LG beginnen pas bij 4.500 euro.

Bekijk onze LG E6V oled tv-serie review
Bekijk de complete LG 2016 oled en lcd tv line-up

Samsung KS9000-serie

Samsung noemt zijn nieuwste Ultra HD tv’s S-UHD tv’s en dat staat eigenlijk voor Super UHD tv’s. Met name het gebruik van quantum dots, verantwoordelijk voor een nauwkeurigere kleurweergave, speelt hier een rol in. De KS9000-serie is één van de topseries voor dit jaar en de modellen in deze serie komen dan ook met alles dat je van een topmodel mag verwachten.

Samsung-KS9000-review-totaal-1

Als we alles bij elkaar nemen dan zal het je niet verbazen dat we de Samsung UE55KS9000 één van de beste, zo niet de beste, tv’s van dit moment vinden. Eigenlijk doet Samsung alles goed met dit model, van het design en de smart tv-interface tot de beeldkwaliteit en de geluidskwaliteit. Je betaalt er aardig wat geld voor maar zeker op het gebied van beeldkwaliteit kun je niet veel beter krijgen op dit moment. Wil je voorbereid zijn op wat komen gaat (of er eigenlijk al is) dan zit je met dit model goed. HDR is een echte toegevoegde waarde, met name voor de die hard filmfans die het liefst in de avond van films genieten, en de 4K-resolutie met het grotere kleurbereik verzorgt een kijkervaring waarbij je nog meer in de content getrokken wordt. De Samsung US55KS9000 is gewoon een high-end tv, op nagenoeg elk vlak, en dus een absolute aanrader.

Bekijk de complete Samsung 2016 lcd led tv line-up

€ 1.198,00

Binnen 2 werkdagen

€ 1.399,00

€ 1.899,00

Sony XD9405-serie

Ook Sony laat dit jaar van zich horen en heeft diverse keren gedemonstreerd vol in te zetten op een optimale weergave van Ultra HD- en HDR-content. Het vlaggenschip voor dit jaar is de XD9405-serie, voorzien van ondersteuning voor de nieuwste standaarden en een zeer chique design. Wij waren onder de indruk van de sublieme beeldkwaliteit en de boven gemiddeld goede audiokwaliteit.

Sony-XD94

Het topmodel voor dit jaar is de XD94, een 75-inch tv met 4K Ultra HD, high dynamic range, een Triluminos display, full array led-verlichting en X-tended Dynamic Range Pro. Ook komt deze tv met een 1.200Hz Motionflow XR-techniek, een zwevend design en Android TV-software. De modellen in de XD9305-serie moeten het doen met edge lit led-verlichting maar zijn dan ook iets aantrekkelijker geprijsd.

Bekijk de complete Sony 2016 lcd led tv line-up

Panasonic DXW784-serie

Over het laatste model in dit overzicht hebben we lang getwijfeld; een oled tv van de vorige generatie met wat magere ondersteuning voor HDR of toch een goede lcd led tv van dit jaar met een aantrekkelijker prijskaartje? We zijn voor het laatste gegaan en wel voor de Panasonic DXW784-serie. Deze serie heeft ons met een indrukwekkende beeldkwaliteit kunnen overtuigen en weet met name HD- en Ultra HD-content zeer goed weer te geven. Let wel; HDR-materiaal kan afgespeeld worden maar de maximale helderheid ligt lager dan bij de hierboven besproken topmodellen.

Panasonic-DXW784-review-feature-1

Voor 1.799 euro krijg je niet alleen een grote tv met een aantrekkelijk design, dat ook nog eens naar eigen wens aangepast kan worden dankzij de verwisselbare voet. Je krijgt een tv die met de top van dit moment mee kan, met name op het gebied van beeldkwaliteit. Op dit gebied laat Panasonic zien het kunstje nog niet verleerd te zijn. De tv biedt een uitstekende 4K- en hd-weergave, met overtuigende subtiele details, natuurgetrouwe kleuren, diepe zwartwaarden en een uniform scherm. Alles bij elkaar genomen kunnen we de Panasonic TX-58DXW784 dus zeker aanraden als je een goede Ultra HD tv zonder veel toeters en bellen maar met een strak design zoekt.

Bekijk de complete Panasonic 2016 lcd led tv line-up

Meer informatie

Wil je meer weten over de hogere resolutie, het grotere dynamische bereik, het bredere kleurbereik, de content en de hardware? Neem dan ons artikel over Ultra HD en HDR door. In onze home cinema informatiegids vind je meer tips en adviezen voor de aankoop, de installatie en het gebruik van home cinema-apparatuur.