Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Illegaal films downloaden wordt riskant in Nederland

Geschreven door
Geplaatst op20 februari 2016, 10:45 CategorieFilms

Illegaal films downloaden wordt riskant in Nederland. Tot nu toe ontsprongen downloaders de dans, maar Dutch Filmworks, een grote distributeur van films en tv-programma’s, heeft aangekondigd dat downloaders worden opgespoord en vervolgd.

The Pirate Bay

Dat staat in de Volkskrant. Dutch Filmworks is hiermee het eerste bedrijf dat achter individuele downloaders aan gaat. De rest van de filmwereld zit vooral achter de zware uploaders aan, mensen die de ene na de andere film illegaal online aanbieden via torrentsites als The Pirate Bay, streamingsoftware zoals Popcorn Time of binary-nieuwsgroepen.

IP-adressen vastgelegd

Dutch Filmworks meldt dat er al een flinke lijst van IP-nummers is verzameld. Dat zijn de unieke nummers van computers die zich op internet begeven. Via zo’n nummer weet Dutch Filmworks nog niet wie er achter dat nummer zit, of waar die computer zich precies bevindt. Maar wel is de internetprovider bekend. Die krijgt een brief van Dutch Filmworks, met het verzoek om de downloader te manen om met zijn activiteiten te stoppen.

Boetes en rechtszaken

Met deze werkwijze omzeilt Dutch Filmworks een lastig punt. Internetproviders hebben de afgelopen jaren met enig suscces rechtszaken gevoerd om de privacy van hun klanten te beschermen. Ze willen niet zomaar onthullen wie er achter die IP-adressen zitten. Dutch Filmworks hoopt dat de providers wel zo ver willen gaan dat ze hun eigen klanten waarschuwen dat hun IP-nummers zijn vastgelegd en dat Dutch Filmworks ze in de gaten houdt. Mocht ondanks zo’n waarschuwing het betreffende IP-adres films en series blijven downloaden, dan wil het bedrijf via de provider een schadevergoeding eisen van 150 euro, en als die niet wordt betaald, wordt de rechter ingeschakeld.

  • Delen:

Reacties

  1. Ron
    20 februari, 2016 om 15:22

    Tja, laten we zeggen dat ik er totaal niet onder de indruk van ben. Er is altijd nog zoiets als bewijslast en niet minder belangrijk “heterdaad”. Bewijs maar eens dat ik bijvoorbeeld degene was die volgens hun illegale content gedownload heb doordat dat betreffende ip-nummer aan mij toegewezen zou zijn. Bovendien was ik niet thuis op dat moment? Allemaal bewijslast die ze toch echt moeten hebebn. Toestemming om op mijn PC te kijken hebben ze al helemaal niet en als ze dat zouden flikken hebben ze niet alleen een proces aan hun broek die ze zeker gaan verliezen maar ook nog eens “onrechtmatig bewijs” in handen gekregen. We weten immers dat de grootste criminelen daardoor op vrije voeten gekomen zijn.

  2. Fabian
    21 februari, 2016 om 19:20

    Enkele weken geleden werd nog gemeld dat individuele personen niet worden aangepakt. Dat is nu dus wel het geval. 150,- daar schrik je niet van maar dit is pas het begin…

  3. Ron
    21 februari, 2016 om 19:46

    We hebben het over Reinoud Oerlemans en niet over een opsporingsdienst die rechtmatig bezig zou zijn. Nogmaals dit maakt totaal geen indruk op mij en ik denk op vele anderen ook niet.

  4. Flavium
    22 februari, 2016 om 0:12

    Ze moeten zelf eens goed nadenken de film maatschappijen met hun verouderde systeem van distributiesystemen. Maak iets gewoon legaal om te kijken waarom zet paté niet een goede internet site op om alles te bekijken tegen een redelijke prijs als je geen zin heeft om tussen de vreten de jeugd en met hun gezeik op mobieltjes in de BIOS te zitten. Thuis een grote HD TV met dolby dat moet toch mogelijk zijn. Zo houden jullie zelf downloaden in stand dus ga is veranderen. Ik ga soms naar media markt voor speciale films om ze te bestellen maar daar zijn ze te belazerd voor zit niet bij ons in het pakket om dat ik alles op blueray wil hebben en geen mindere kwaliteit wil op DVD. Want dat is echt uit de tijd nu ulra blueray staat al voor de deur deze maanden met een nog mooiere beeld en geluid. Ga ik maar op internet zoeken naar mijn films de FNAC in België en Parijs heeft veel meer op blueray en zijn nog goedkoper dan die afzetters hier in Nederland nou is alleen maar media markt over maar die sterft ook een goed uit met dit soort dingen het is een slechte zaak om zo n halstarige houding ten opzichten van klanten die om films vragen die ze dus niet voor je bestellen. Zavvi.nl heeft ook veel in de aanbieding en nog goedkoper ook.

  5. Ron
    22 februari, 2016 om 7:03

    Helemaal mee eens. Ik heb een Dolby Atmos set voor thuis incl. 3D. Zorg dan dat ik voor een redelijke prijs hier gebruik van kan maken in de vorm van streaming. Het gaat mij niet om het illegale maar om gebruik te kunnen maken van m’n spullen en dat lekker thuis.

  6. Ron
    22 februari, 2016 om 7:17

    Helaas is wat Netflix aanbiedt niet van die kwaliteit dat ik het HD kan noemen in vergelijking met een BlueRay disk. Ook is de audio van veel mindere kwaliteit Dolby D waar het op BluRay vaak DTS-Master-HD 7.1 is.
    Voor mij is de audio net zo belangrijk als de videokwaliteit en is het huidige aanbod ook niet alles voor mij.
    De grote films zouden ook in de Videotheek aanwezig moeten zijn bij deze dienst(en).
    Zorg daar maar voor icm een redelijke prijs en het downloaden stopt vanzelf (zeker bij mij).
    Bovendien handel ik er niet in, ik download, kijk er naar en delete het direct van de schijven.

  7. joey
    17 maart, 2016 om 15:33

    lol, 150 euro maar? denken ze dat ik daar van onder de indruk raak ofzo. Ik in ieder geval niet en laat ze maar eens bewijzen dat ik het was die heeft gedownload. zodra ze in mijn computer gaan kijken of dit het geval was, zou ik daar geen toestemming voor geven en hebben ze niet alleen schending van privacy aan hun broek hangen, maar ook gelijk onrechtmatig verkregen bewijs.