Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Harde schijf aansluiten op je Xbox One: zo werkt het

Geschreven door
Geplaatst op22 september 2015, 14:23 CategorieTips en adviezen

Die interne harde schijf van 500GB van de Xbox One is een lachertje in tijden van toenemende downloads. Tijd voor meer ruimte. In dit artikel leggen we uit hoe je gemakkelijk en snel een externe harde schijf aansluit op je Xbox One-spelcomputer.

Meer ruimte op Xbox One dankzij externe harde schijven

Over één dingen kunnen we het allemaal eens zijn: die interne harde schijven van de Xbox One en PlayStation 4 zijn een lachertje. Helemaal wanneer je bedenkt dat je tegenwoordig verplicht bent om games te installeren op de console en dat de gamesindustrie toch langzaamaan aanstuurt op een digitale distributie, waardoor je eigenlijk altijd ruimte tekort komt. Beide consoles zijn nu ongeveer twee jaar uit, dus is de kans aannemelijk dat je harde schijf vol zit. Heb je een Xbox One, dan kun je dat probleem eigenlijk snel oplossen.

Eigenlijk is het van de zotte dat je als gamer als snel tegen het limiet van de opslagcapaciteit van een Xbox One aanloopt. Wanneer je de console koopt, dan heb je niet eens de volle beschikking over de aangegeven opslagruimte. En dat je op een later moment wederom tientallen euro’s moet uitgeven aan een externe harde schijf, kon je ons vijf jaar geleden ook niet verkopen. Maar dit is de tijd waarin we nu leven – iedere keer games moeten verwijderen om een andere te kunnen installeren is natuurlijk alles behalve een ideale situatie.

Harde schijf op je Xbox One aansluiten – de voorbereidingen

Voor PS4-bezitters geldt eigenlijk dat ze voorlopig de pineut zijn. Wil je daar de opslagcapaciteit vergroten, dan dien je aan de slag te gaan met een schroevendraaier en moet je de originele harde schijf vervangen voor een nieuwe, wat voor sommige mensen, mogelijk, een ingewikkeld proces is. Xbox One-bezitters hebben het wat gemakkelijk, aangezien zij gewoon een externe harde schijf kunnen kopen en die kunnen aansluiten op één van de drie beschikbare USB-aansluitingen op het apparaat. Die schijf moet dan wel aan één voorwaarde voldoen.

xbox-one-usb-poorten-achterkant

De externe harde schijf moet USB 3.0 ondersteunen. Heb je nog ergens een oude harde schijf liggen die dat niet doet, dan heb je er helaas niets aan in combinatie met een Xbox One. De kans is dus groot dat je een nieuwe schijf moet kopen. Zelf heb ik er meteen maar één van 4TB gekocht, zodat ik er voorlopig geen omkijken meer naar heb. De Xbox One heeft geen limiet op het aantal terabytes dat het kan lezen, maar je kunt niet meer dan drie externe schijven tegelijkertijd aansluiten. Wel is er een minimum van tenminste 256GB.

Welke harde schijf je het geld waard vind, is een keuze die je zelf moet maken. Zolang de schijf een USB 3.0-kabel heeft, zit je goed. Dan mag je zelf weten of je een bepaald merk, een bepaald aantal giga- of terabytes of er eentje met of zonder stroomkabel wil, dat maakt voor de Xbox One niet uit. Vaak is het natuurlijk wel zo dat je naar verhouding minder betaalt voor meer ruimte, maar het bedrag dat je in een keer moet neertellen, zal wel even slikken zijn. Reken maar op bedragen van rond de 140, 150 of 160 euro per schijf.

Bekijk ook  Xbox One X ontvangt snel update voor probleem met Blu-ray-speler

Externe harde schijf aansluiten op Xbox One

Nu we alle voorbereidingen achter de rug hebben, kunnen we de harde schijf aansluiten. Mij werd vertelt dat je de USB-kabel in de Xbox en de schijf doet en dat de spelcomputer de rest zou moeten doen – dat bleek echter niet het geval. Wanneer je de schijf aansluit, dan verschijnt de notificatie in beeld dat de externe opslagruimte klaar voor gebruik is, als media-apparaat. Maar wij willen hem natuurlijk voor games en saves gebruiken en daarvoor moet je toch nog even wat extra handelingen verrichten onder het kopje instellingen.

  • Open de instellingen door op het knopje met de drie streepjes te drukken;
  • Open vervolgens Systeem;
  • Navigeer naar Opslag beheren.

xbox-one-harde-schijf

Daar zie je de bovenstaande opties staan. In mijn geval zien we drie opslagmedia: de interne schijf, de externe harde schijf voor games en nog een harde schijf voor het afspelen van media, zoals films, series en muziek. Mijn gameschijf heeft Kaemz, maar aanvankelijk heeft die externe harde schijf nog geen naam.

  • Selecteer nu de externe harde schijf;
  • Kies de optie ‘formatteer voor games en apps;
  • Hernoem de harde schijf als je dat leuk vindt (is ook handig voor je eigen overzicht);
  • Wacht vijf tot tien seconden en start de Xbox One helemaal opnieuw op (niet in slaapstand, maar echt uit).
  • Klaar is kees: je kunt de harde schijf nu gebruiken voor je Xbox One.

Een externe harde schijf heeft meer voordelen dan alleen extra ruimte aanbieden op je spelcomputer. Het toeval wil namelijk dat de verbinding tussen de externe schijf en de Xbox sneller is dan de verbinding tussen de interne schijf en de Xbox One. Je kunt games dus sneller installeren en de laadtijden zullen iets korter zijn dan je gewend bent. Ook kun je de harde schijf ontkoppelen en meenemen naar je vrienden; daardoor hoef je een spel in kwestie niet opnieuw te downloaden naar de console van je vriend en kun je direct beginnen met spelen.



  • Delen:

Reacties

  1. Dustin
    31 augustus, 2016 om 10:49

    Even een vraagje,

    Ik wil de spellen van mijn interne schijf naar mijn externe kopiëren, zodat dit alles op extern staat maar dat mijn saves niet verloren gaan. Hoe doe ik dat?

    • Wesley Akkerman
      04 september, 2016 om 11:04

      Hoi Dustin,

      In Games & Apps druk je bovenin in op Totale opslag. Dan op Intern.

      Vervolgens dien je per game op Game beheren te drukken (knopje met drie streepjes) en daarna op Alles verplaatsen.

      Kies de externe schijf uit en druk op Verplaatsen.

      Er is geen mogelijkheid alles in één keer te doen.

      • Marco
        03 september, 2017 om 18:43

        Hallo, werkt dit nog?
        En als ik dan iets wil opslaan, moet ik dan aangeven waar ik het wil opslaan?

      • Wesley Akkerman
        04 september, 2017 om 11:30

        Hoi Marco,

        Yes, alles werkt nog steeds zoals hierboven beschreven. Nee, je kunt op de Xbox instellen wat de permanente opslaglocatie is, zodat je niet iets per ongeluk intern opslaat, terwijl je de game op je externe schijf wil hebben staan.

  2. Jordan
    15 september, 2016 om 11:42

    hallo,

    moet ik de schijf formateren/nieuwe partie voor maken voor ik hem aan mijn xbox kan koppelen?.
    kan ik de schijf ook nog gebruiken voor mijn opleiding om er bijv. word bestanden op zetten?

    met vriendelijke groeten,
    jordan hennekens

    • Wesley Akkerman
      15 september, 2016 om 11:44

      Hoi Jordan,

      Je moet de schrijf formatteren wanneer het een oude schijf is. Heb je een nieuwe schijf gekocht, dan kun je hem meteen koppelen aan de Xbox One. In beide gevallen zal de console ervoor zorgen dat die klaargestoomd wordt voor gebruik met de spelcomputer, waardoor je de harde schijf dus niet meer voor iets anders kunt gebruiken.

  3. Remco
    30 september, 2016 om 15:01

    Ik heb nog een vraag.
    Ik wil graag meer ruimte voor meer games,alleen als je nou een extern harde schijf aansluit en hem er niet uit haald. Kun je dan je spellen daarop zetten en ook spelen. Of moet je het dan telkens over zetten?

    Met vriendelijke groet,

    Remco

    • Wesley Akkerman
      30 september, 2016 om 15:03

      Zodra je de games hebt geïnstalleerd op de externe schijf en je laat de schijf gekoppeld en wel staan, dan kun je de games vanaf die schijf spelen.

      • Remco
        30 september, 2016 om 15:06

        Wow dat wad snel.
        Bedankt, dat was het enige wat ik niet echt wist.
        Ook bedankt voor de rwst van de infomatie,erg handig!

        Met vriendelijke groet,

        Remco

      • Wesley Akkerman
        30 september, 2016 om 15:15

        Graag gedaan man, veel gameplezier!

  4. Ernst Mevius
    26 oktober, 2016 om 18:42

    Kan ik mijn HDD deels partitioneren voor Windows en deels voor Xbox? En kun je een SSD gebruiken (alleen of gedeeld)?

    • Ernst Mevius
      26 oktober, 2016 om 18:47

      En een NAS?

      • Wesley Akkerman
        26 oktober, 2016 om 18:50

        Je kunt ook content (video’s, afbeeldingen en muziek) afspelen op je Xbox One, met de mediaspeler of bijvoorbeeld de Plex Media Server. Allebei te vinden in de Store.

    • Wesley Akkerman
      26 oktober, 2016 om 18:49

      Nee, wanneer je een externe schijf wil gebruiken voor je Xbox, dan kun je hem ook alleen gebruiken in combinatie met de console. Je mag ook een externe SSD gebruiken.

  5. Julian
    04 november, 2016 om 19:16

    Hoi, geldt dit enkel voor de games, of kan je ook de apps overzetten naar de externe hardeschijf?

    Alvast bedankt!
    Mvgr, julian

    • Wesley Akkerman
      04 november, 2016 om 21:06

      Je kunt ook apps overzetten.

  6. samantha
    06 december, 2016 om 13:37

    hoi 🙂
    ik heb denk ik iets stoms gedaan,heb pas de xbox in de kast gedaan en sinds die niet gebruikt heb ik de harde schijf van me omgebouwde xbox geformateerd.nu heb ik hem weer aangesloten en harde schijf nog eens geformatteerd en een spel opgezet om te proberen maar hij pakt me harde schijf niet meer volgens mij ontbreekt een programma dat het kan afspelen
    http://xbox360-key.nl/handleiding-usb-harddisk-formatteren-en-gereed-maken-voor-x360key/
    het 3e plaatje staat een pion met de naam dae en die heb ik niet meer help want me zoontje wilt weer lekker kunnen game

    • Wesley Akkerman
      06 maart, 2017 om 16:26

      Hoi Samantha,

      Ik begrijp dat het om een omgebouwde Xbox gaat? Los van het feit dat ik niet weet om wat voor Xbox het gaat: we staan niet voor het illegaal downloaden en verspreiden van games. Derhalve kunnen we je ook niet helpen. Ik hoop dat je dat begrijpt.

  7. Luca
    18 december, 2016 om 18:56

    Ik heb een vraag ik heb net een externe hardeschijf gekocht maar er staat gelijk in beeld dat ik die moet formateren, ben ik dan alle spellen kwijt met waar ik was bijvoorbeeld prestige 2 op COD of staan die dan op de externe hardeschijf

    • Wesley Akkerman
      18 december, 2016 om 19:01

      Als je hem net gekocht en nog niet gebruikt hebt, kun je de externe schijf gewoon formatteren. Want als het goed is, staat er nog niets op, natuurlijk. Je hebt hem immers net gekocht, zeg je.

  8. esmp3
    04 januari, 2017 om 18:28

    Hallo allemaal.

    Ik heb een vraag, ik heb een externe hd aangesloten op de xbox one maar nu heb ik geen draadloos internet meer.
    Hoe kan ik dat oplossen?
    Het is een 2,5 inch hd.

    Alvast bedankt.

    • Wesley Akkerman
      07 februari, 2017 om 10:24

      Ik zou even contact opnemen met de klantenservice, want volgens mij heeft dit niets met je externe harde schijf te maken.

  9. Michael
    07 februari, 2017 om 9:12

    Hallo,

    Ik heb een externe harde schijf aangesloten en alles werkt perfect.
    Alleen de harde schijf blijft altijd aan staan ( blauw lampje ) omdat de xbox nooit helemaal uit staat maar in slaapstand ( standby ).

    Moet ik de harde schijf dan loskoppelen naar uitzetten? Of kan het geen kwaad dat deze altijd aan staat?

    • Wesley Akkerman
      07 februari, 2017 om 10:23

      Het kan geen kwaad dat de schijf aan blijft staan. Sterker nog: het is handiger. De Xbox updatet namelijk automatisch de games die op je externe harde schijf staan, dus dan is het niet handig als de console er niet bij kan.

      Mocht je het toch geen prettig idee vinden, dan raad ik je aan de Xbox One altijd helemaal uit te schakelen wanneer je hem uitzet, dus niet in de standby-modus. Wanneer je dat doet, dan kun je bij Instellingen > Aan/uit en opstarten > Energiemodus en opstarten > Als Xbox uit staat, opslag uitschakelen aanvinken. Dan weet je zeker dat alles uit is wanneer je dat wil.

  10. Rogier
    11 februari, 2017 om 13:22

    Als een externe schijf eenmaal is geformatteerd voor games op de de x-box one is het daarna dan nog mogelijk om hem weer opnieuw (op de x-box)te formatteren voor muziek e.d.

  11. Robert
    02 maart, 2017 om 19:54

    Hey Wesley ik heb een externe schijf aangesloten maar kijg geen melding wat doe ik fout het is trouwens een seagate usb3.0

    Groetjes Robert

    • Wesley Akkerman
      02 maart, 2017 om 20:12

      Hoi Robert,

      Dat het usb 3.0 is, is in elk geval goed. Kijk even goed na of je wel een schijf hebt van tenminste 256 GB en of er geen partities op staan.

      Daarnaast doe je er goed aan om de meest recente versie van Windows op je Xbox One te installeren. Ook kun je nog even handmatig checken onder de instellingen of je harde schijf wellicht toch herkend is.

      Helpt bovenstaande niet, dan ligt het probleem ergens anders. Je kunt ook altijd even checken of je harde schijf wel wordt herkend op een pc of laptop. Is dat het geval, dan raad ik je aan de Xbox One-knop (waarmee je hem aan en uitzet, die op de console zit), ruim tien seconden in te drukken. Hiermee voer je een hard reset uit. Zet nu de Xbox weer aan en sluit ook de schijf aan. Werkt het dan nóg niet, dan kun je contact opnemen met Microsoft. Dan zou ik het namelijk ook niet meer weten 😉

  12. Jelle
    09 maart, 2017 om 19:58

    Hey Wesley,

    Goede guide! Ik zat al even te dubben over de hoe-en-wat omtrent een externe harde schijf op de X-One, omdat dit nergens anders echt goed wordt toegelicht.

    Daarom dus ook super bedankt voor de heldere begeleiding! Direct een 4T externe besteld. (Zoals je aangeeft is dan idd de €/Tb verhouding stukken aangenamer)

    • Wesley Akkerman
      09 maart, 2017 om 21:21

      Graag gedaan, Jelle. Uiteindelijk valt het aansluiten best mee, maar het is wel handig als je weet waar je mee bezig bent.

  13. Manuel
    22 juli, 2017 om 10:51

    Beste wesley,

    Ik wilde dmv een externe harde schijf mijn savegame overzetten van xbox 360 naar xbox one, bijma een halve dag mee bezig geweest want ik gong de save ook modden.
    Helaas moest ik de schokf formatteren, maar ik kan mijn schijf nu nergens nmeer lezen behalve op mijn xbox.
    Is hij nu alleen toegewezen aan de xbox?

    Met vriendelijke groet. Manuel.

    • Wesley Akkerman
      22 juli, 2017 om 13:33

      Hoi Manuel,

      Modden is niet iets waar we ons mee bezighouden. Het enige dat ik kan zeggen is dat wanneer de schijf is geformatteerd, die alleen op de Xbox One te gebruiken is. Je kunt ook je ongemodde savegames in de cloud opslaan op de 360 en dan vervolgens automatisch laten synchroniseren naar je Xbox One. Uiteraard moet de game in kwestie wel backwards compatible zijn en dien je hiervoor Xbox Live Gold te hebben.

  14. Patricia
    04 oktober, 2017 om 17:48

    Hallo, ik heb de harde schijf aangesloten op mijn one maar ik kom niet veel verder dan de harde schijf selecteren, dan staat er dat er niks in staat/zit. verder kom ik helaas niet. wat doe ik verkeerd?

    • Wesley Akkerman
      04 oktober, 2017 om 17:56

      Waar staat er precies dat er niets in staat?