Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Xbox One kan rekenen op minder third-party exclusives

Geschreven door
Geplaatst op4 augustus 2015, 11:13 CategorieGaming

Xbox-baas Phil Spencer heeft op een game-evenement in China aangegeven dat er minder deals worden gesloten voor third-party exclusives. Dat betekent dat de Xbox One-spelcomputer minder exclusieve games van third-party ontwikkelaars gaat krijgen, zoals Rise of the Tomb Raider.

Minder third-party exclusives voor Xbox One

Phil Spencer, de baas van de Xbox-afdeling binnen Microsoft, heeft tijdens een presentatie op het Chinese game-evenement Chinajoy aangegeven wat de plannen zijn met betrekking tot exclusieve content voor de Xbox One-spelcomputer. Spencer geeft aan dan gamers minder exclusieve third-party games, zoals het in november te verschijnen Rise of the Tomb Raider, mogen verwachten voor het platform, aangezien Microsoft zich wil concentreren op meer first-party titels: spellen die het bedrijf zelf voor zijn eigen spelcomputer maakt.

My strategy is more around our own first-party franchises, and investing in franchises that we own, and probably fewer exclusive deals for third-party content. I want to have strong third-party relations, but paying for many third-party exclusives isn’t our long-term strategy. This year, the fact that we’re shipping Halo 5, Gears of War, Forza 6, Fable, we can only do that and build that best lineup we’ve ever seen really on the back of franchises that we own. It’s great to have Tomb Raider as part of our lineup, but investing in first-party, you’ll see more of that at Gamescom next week, is really core to our strategy.

Zijn laatste opmerking is mogelijk een steek naar Sony, dat onlangs juist heeft aangegeven dat deals met third-party ontwikkelaars en uitgevers een belangrijk onderdeel van de strategie van het bedrijf is, aangezien de first-party line-up nogal schaars is.

Bekijk ook  Xbox One Kinect-tijdperk nu officieel ten einde

Vanuit het perspectief van een bedrijf is het logisch dat er exclusieve deals worden gemaakt voor een platform, omdat het platform in kwestie dan interessanter wordt voor de geïnteresseerde consument. Vanuit het perspectief van de gamers kun je stellen dat er alleen maar verliezers zijn. Stel dat je nou Forza Motorsport een ontzettend toffe raceserie vindt, maar ook van je wekelijkse Street Fighter-potjes geniet en graag deel vijf wil spelen – dan dien je dus zowel een Xbox One als een PlayStation 4 te kopen om dat te kunnen doen.

Vanuit de brede gamecommunity is er daarom al jaren gedoe om exclusief materiaal voor spelcomputers. Dat er first-party titels zijn lijkt iedereen vrede mee te hebben, omdat het eigenlijk voor iedereen een logische gang van zaken is geworden. Maar exclusiviteitsdeals met third-party uitgevers vallen vrijwel nooit goed, aangezien een groot deel van het gamende publiek de game in kwestie in sommige gevallen nooit te spelen krijgt.



  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.