Napster: ‘Freemium businessmodel niet eeuwig’

17 augustus 2015 2 Minuten 0 Reacties
napster-logo

De muziekstreamingdienst Napster heeft afgegeven op diensten als Spotify en Apple Music, vanwege de mogelijkheid gratis te luisteren. Volgens Napster is dat businessmodel niet duurzaam en eeuwig en iets dat bedrijf niet langer meer moeten volhouden.

Napster versus Spotify en Apple Music

De muziekstreamingdienst Napster heeft onlangs aangegeven wereldwijd drie miljoen betalende abonnees te hebben. En hoewel dat een behoorlijk mager aantal is wanneer je dat nummer afzet tegenover Spotify’s twintig miljoen betalende klanten, betekent het niet dat Napster het slecht doet. Sterker nog, Napster is één van de meest populaire diensten als je kijkt naar betalende abonnees, juist vanwege die drie miljoen mensen die maandelijks 9,95 euro betalen voor de nog redelijk onbekende muziekstreamingdienst.

Napster geeft nu aan dat het niet aanbieden van een gratis versie van de dienst zijn vruchten heeft afgeworpen. Ook Spotify staat onder druk om de gratis variant af te stoten en het bedrijf overweegt dit dan ook te gaan doen, dus ergens zou je kunnen stellen dat Napster een punt heeft (ware het niet dat een onderzoeksbureau vorige week nog concludeerde dat de markt voor gratis streamingdiensten voorlopig nog in de lift zit). Volgens Napster is het zo dat een freemium businessmodel niet eeuwig en duurzaam is, voor niemand..

Het bedrijf geeft verder aan dat het zich wil concentreren op muziek en niet de poeha eromheen, zoals de verkoop van advertenties en hardware. De manier waarop Napster muziek aanbiedt is gebaseerd op lokale trends in plaats van een gecentraliseerd systeem die beslissingen maakt voor complete gebieden.

We take a localised approach to music suggestions, tapping into the culture of every market to make sure we’re surfacing the most relevant music for our members regardless of where they live. No one person in LA or London is telling Napster users what to think is cool.

Die laatste opmerking is natuurlijk een steek naar Apple Music en zijn gratis te beluisteren radiostation Beats 1. De vraag is nu echter of Napster het voor elkaar krijgt te groeien in een al verzadigde markt waarin Apple ook nog eens een grote speler is. Als er één ding zeker is op de markt voor muziekstreamingdiensten, is dat er eigenlijk niets zeker is en elk bedrijf moet strijden op de stuivers. Napster is ook in Nederland verkrijgbaar, is te beluisteren op mobiel en pc en biedt 35 miljoen nummers aan voor een bedrag van 9,95 per maand.

Reacties (0)