‘Helft Apple Music-luisteraars gestopt met luisteren’

19 augustus 2015 2 Minuten 0 Reacties
apple-music-kleur

Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle Apple Music-luisteraars die dienst alweer achter zich hebben gelaten, maar Apple ontkent dat gegeven en geeft aan dat tachtig procent de muziekstreamingdienst dus nog steeds in gebruik neemt.

Apple Music al op z’n retour? (Waarschijnlijk niet)

Uit een onderzoek blijkt dat Apple moeite heeft met luisteraars aan zich te binden via de muziekstreamingdienst Apple Music, aangezien ongeveer de helft van alle luisteraars, die elf miljoen waar Apple het over had, de dienst alweer achter zich heeft gelaten. Het gaat in feite om 48 procent van de luisteraars die de dienst niet meer gebruiken, terwijl slechts elf procent van de iOS-bezitters de service pas gebruikt heeft. De gegevens komen van MusicWatch af en zijn voor het eerst gezien op de website BusinessInsider.

De onderzoekers hebben hiervoor vijfduizend Amerikanen enkele vragen gesteld. In een statement heeft Apple laten weten dat dit cijfer niet klopt: het bedrijf uit Cupertino zegt dat 79 procent van alle gebruikers de dienst nog gebruiken, wat dus neerkomt op 21 procent die dat niet meer doet. Dat is een veel lager getal en iets rooskleuriger voor Apple. En hoewel die elf procent iOS-gebruikers laag lijkt, is het wel op gelijk niveau als je het percentage vergelijkt met het percentage iOS-bezitters dat gebruik maakt van iTunes.

Hoewel Apple Music slechts twee maanden uit is en de cijfers niet tegenvallen, kunnen we ons ook niet aan de indruk onttrekken dat de cijfers beter hadden kunnen zijn, zeker met zo’n gigant als Apple die in een bekende markt stapt. Hieronder hebben we nog enkele andere interessante ontwikkelingen op een rij gezet.

  • 64 procent geeft aan zich te willen abonneren op de dienst na de gratis luisterperiode van drie maanden;
  • 61 procent geeft aan het automatisch verlengen van het abonnement te hebben uitgezet;
  • 28 procent van Spotify Premium-gebruikers gebruiken Apple Music ook;
  • 77 procent van de iOS-bezitters zijn zich bewust van Apple Music.

Apple heeft dus nog wat ruimte voor verbetering als we naar de cijfers kijken – iets dat platenmaatschappijen ongetwijfeld snel willen zien. De platenlabels hebben aangegeven zich pas uit te laten over Apple Music wanneer de gratis luisterperiode is afgerond, in oktober.

Reacties (0)