Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

YouTube leunt op eigen contentmakers voor abonnement

Geschreven door
Geplaatst op21 juli 2015, 10:59 CategorieStreamingdiensten

YouTube heeft op dit moment nog geen deals gesloten met grote televisienetwerken voor de aankomende betaalde abonnementendienst. In plaats daarvan  lijkt het erop dat de videostreamingwebsite gaat leunen op de eigen content creators, zoals het nu ook doet.

YouTube heeft nog geen deals gesloten met televisienetwerken

Google heeft als doel gesteld geld te verdienen aan het gigantische verkeer dat zich dagelijkse op YouTube bevindt. Eerder dit jaar kwam naar buiten dat Google van plan is een betaald abonnement voor YouTube in het leven te roepen – eentje die de reclames bij de video’s weghaalt. Op dinsdagochtend Nederlandse tijd komt naar buiten dat zo’n negentig procent van alle populaire contentmakers zich hebben aangesloten bij het initiatief van Google – maar er zijn momenteel geen deals gesloten met grote televisienetwerken.

Het lijkt er dus op dat YouTube zich alleen maar op originele content gaat concentreren – content dat gemaakt wordt door de grootste YouTube-kanalen, soms in samenwerking met YouTube. Dat doet de website overigens nu ook, maar dan met reclames. En het idee dat je niet constant naar zo’n suffe reclame hoeft te kijken voordat de video begint, is voor veel kijkers een aantrekkelijke gedachte – mits het abonnement goed geprijsd is natuurlijk. Mogelijk zal dat straks tien dollar / euro per maand gaan worden, aldus geruchten.

Dat negentig procent van die contentmakers zich heeft aangemeld is niet vreemd: doen ze dit niet, dan moeten zij hun video’s op private zetten. Tevens lijkt het erop dat Google zich wil meer mengen in de strijd voor online kijktijd, aangezien het bedrijf ook een eigen live gamestream-dienst opzet. Met de betaalde YouTube-dienst wil de zoekmachinegigant zich mogelijk recht tegenover merken als Netflix en Amazon zetten, al zullen de vergelijkingen snel ophouden als je kijkt naar het type content. Maar wat niet is, kan altijd nog komen.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.