Ondanks populariteit Spotify is betaald gebruik nog laag

14 juli 2015 1 Minuut 0 Reacties
Spotify-retina

De muziekstreamingdienst Spotify is behoorlijk populair in Nederland, maar dat betekent niet dat het gros ook daadwerkelijk betaalt. In totaal gebruikt 32 procent van de respondenten in het onderzoek van Telecompaper Spotify, waarvan zeven procent ook daadwerkelijk betaalt.

Spotify de populairste in Nederland, op afstand gevolgd door Deezer

Hier in Nederland is Spotify de bekendste aanbieder van streaming muziek. In het onderzoek van Telecompaper heeft veertien procent van de respondenten, die meededen aan het onderzoek via het Consumer Panel van de marktonderzoeker, nog nooit gehoord van de dienst. 55 procent geeft aan wel de dienst te kennen maar niet te gebruiken. Ook werd er gevraagd wie er dan van de gratis versie van Spotify gebruikmaakt en dat bleek 25 procent van de ondervraagden te doen. Slechts zeven procent betaalt voor de dienst.

Dat betekent dus dat 32 procent van van respondenten, die met dertigduizend leden een representatie van de Nederlandse bevolking moeten zijn, gebruikmaakt van Spotify, waarvan ongeveer een kwart van die mensen dus betaalt voor de muziekstreamingdienst. De Franse muziekdienst Deezer is op flinke afstand na Spotify de tweede meest bekende streaming muziekdienst. 46 procent van de Nederlanders stelt de dienst niet te kennen (ofwel 54% wel). Bij Deezer geeft 49 procent aan de dienst wel te kennen, maar niet te gebruiken.

Verder gaf de groep aan dat 55 procent nog nooit van de muziekstreamingdienst Rdio gehoord heeft. 42 procent gaf aan de dienst wel te kennen, maar niet te gebruiken. Geen enkel panellid heeft een betaald abonnement op Rdio, terwijl drie procent dus wel gebruikmaakt van de gratis variant. Deezer heeft slechts één procent op zak die betaalt, terwijl vier procent gebruikmaakt van de gratis versie. Soundcloud is bij 51 procent van de panel-leden niet bekend, maar één procent van het panel geeft wel aan maandelijks te betalen voor die dienst.

Reacties (0)