Apple past betaalbeleid aan van Apple Music

22 juni 2015 1 Minuut 0 Reacties
apple-music-logo

Apple heeft laten weten toch artiesten en labels te gaan betalen tijdens de gratis probeerperiode van drie maanden van Apple Music. Apple Music is de nieuwe muziekstreamingdienst van het bedrijf uit Cupertino en heeft al heel wat kritiek te verduren.

Apple Music-beleid aangepast na kritiek vanuit muziekindustrie

Hoewel Apple Music nog niet eens gelanceerd is, is er al veel kritiek verschenen over de muziekstreamingdienst. Zo gaven indie-labels al eerder aan dat ze het niet zien zitten hun muziek volledig gratis aan te moeten bieden tijdens de probeerperiode van drie maanden. Taylor Swift heeft inmiddels ook van zich laten horen en liet weten ‘teleurgesteld’ te zijn in die gang van zaken. Swift haalde eerder haar muziek bij Spotify vandaan, omdat die muziekstreamingdienst mensen voor noppes naar (bijna) alle nummers laat luisteren.

Eddy Cue, onderdirecteur bij Apple, heeft nu laten weten dat anders aan te zullen pakken, in een reactie op Twitter, op de open brief van Taylor Swift. Aanvankelijk was het idee van Apple om heel veel mensen binnen te slepen met die uitgebreide probeerperiode en om het verlies in inkomsten later goed te maken, door meer uit te betalen dan concurrenten, zoals Spotify en Rdio. Die plannen bleken voor Swift – en mogelijk de rest van de muziekindustrie – niet te werken. Want kleinere artiesten zouden zo ten onder kunnen gaan.

Onlangs liet zowel Swift als het management van de country/pop-zangeres nog weten dat haar laatste album, 1989, niet naar de muziekstreamingdienst van Apple komt, terwijl de rest van haar muziekbibliotheek wel beschikbaar is. Ook gaf het management aan dat er voorlopig geen plannen zijn om dat album überhaupt naar een streamingdienst te brengen, omdat het nog steeds geld in het laatje brengt. En ondanks het feit dat Swift nu blij is met deze verandering, zal haar album nog steeds niet beschikbaar zijn via Music.

Reacties (0)