Sony trekt muziek terug van SoundCloud

Geplaatst op8 mei 2015, 11:58 CategorieStreamingdiensten

Sony heeft een groot gedeelte van z’n muzikale portfolio weggetrokken bij SoundCloud, zoals de muziek van Adele, Kelly Clarkson en Miguel. Waarschijnlijk hebben Sony en SoundCloud geen overeenstemming kunnen bereiken op het gebied van uitkering.

Sony trekt muziek weg bij SoundCloud

Sony heeft een groot gedeelte van zijn muzikale portfolio weggetrokken bij de muziekstreamingdienst SoundCloud, nadat beide bedrijven geen overeenstemming hebben kunnen bereiken op het gebied van streaming. De oorzaak hiervan is mogelijk het feit dat Sony vindt dat SoundCloud niet genoeg betaalt aan het Japanse entertainment bedrijf. Desondanks is er nog wel wat muziek beschikbaar van Sony, maar de kans is groot dat die binnenkort ook van de dienst zal verdwijnen. Muzieklabels zijn niet meer tevreden over gratis diensten.

SoundCloud is een muziekstreamingdienst waar je gratis naar muziek kan luisteren. Zo nu en dan krijg je eens een advertentie te zien, maar die zijn minder aanwezig dan bijvoorbeeld op Spotify en ook daar is er al gedoe om het feit dat de gratis versie niet genoeg geld in het laatje brengt bij platenmaatschappijen. Sony is één van de eerste die geen deal sluit met SoundCloud, die pas vorig jaar augustus zijn programma voor het verdienen van geld introduceerde. Momenteel heeft de dienst wel honderd andere partners die wel tekenden.

Bekijk ook  Sony introduceert XF83- en XF70-serie lcd led tv's

Universal Music heeft al eens eerder aangegeven dat het zich zorgen maakt over het aantal gratis gebruikers van muziekstreamingdiensten en wil nu, tijdens nieuwe contractonderhandelingen met Spotify, voor manieren zorgen die mensen aanzetten tot het kopen van een maandabonnement, à tien euro per maand. Volgens Universal is het zo dat een industrie die draait op advertenties niet voor eeuwig kan blijven bestaan en dat het niet genoeg is om muzikanten en investeerders te overtuigen van de muziekstreamingdiensten.