Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Microsoft ontwikkelt betere techniek voor cloud gaming

Geschreven door
Geplaatst op26 mei 2015, 15:02 CategorieGaming

Microsoft heeft samen met Duke University een techniek ontwikkeld waardoor cloud gaming een stuk beter werkt dan voorheen. Beide partijen hebben ervoor gezorgd dat het streamen van de data veel minder bandbreedte inneemt, door gebruik te maken van de ontvangende hardware.

Cloud gaming komt weer dichterbij

Microsoft heeft samen met Duke University een techniek ontwikkeld voor cloud gaming, waarbij het verzenden en ontvangen van data veel minder bandbreedte in beslag gaat nemen. In theorie zou je een grafisch zwaar spel als The Witcher 3: The Wild Hunt kunnen spelen op een Surface RT-tablet van Microsoft. Het grote verschil tussen de techniek van Microsoft en Duke University en bijvoorbeeld OnLive, dat onlangs gesloten werd, is dat de nieuwe techniek ook gebruikmaakt van de hardware waar die de data naartoe streamt.

Eén van de problemen van OnLive, naast het gebrek aan nieuwe games, was de input. Er zat soms te veel lag (vertraging) in de invoer van een actie en de handeling van die actie (oftwel: je drukt een knop in en de game reageert). Wanneer je alles vanuit één centrale plek regelt, en ook alle graphics vanuit dat centrum rendert (in beeld brengt), dan ontstaat er nogal wat vertraging op dezelfde lijn. Bovendien is het zo dat er vaak ook een grens aan je downloadlimiet zit, zowel thuis als onderweg, waar deze techniek ook heel geschikt voor is.

Bekijk ook  Microsoft brengt nog eens 19 Xbox-spellen naar Xbox One toe

Microsoft en Duke University laten dus een gedeelte van de graphics renderen door het apparaat en zijn hardware, waardoor je al een flinke last van de schouders van die verbinding haalt, die het al zwaar genoeg heeft met andere taken.

The task of quickly generating fine-grained details — such as subtle changes in texture and shading at speeds of 60 frames per second — is still left to the remote server. But collaborative rendering lets the mobile device generate a rough sketch of each frame, or a few high-detail sketches of select frames, while the remote server fills in the gaps.

Duke University laat in een video zien hoe de techniek werkt, door de game Doom 3 te streamen via de dienst, genaamd Kahawai (wat Hawaïaans is voor stream). Door gebruik te maken van Kahawai kan de game met tachtig procent minder bandbreedte gestreamd worden over een lijn van 1MB, zonder in te hoeven leveren op visuele kracht. Microsoft heeft ook al laten zien, achter de schermen, hoe Halo 4 werkt op een Windows Phone via Kahawai. Wanneer de dienst beschikbaar komt, is nog niet bekend. Mogelijk horen we tijdens de E3-beurs meer.



  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.