Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

‘Muzieklabels zetten Spotify onder druk’

Geschreven door
Geplaatst op23 maart 2015, 9:33 CategorieStreamingdiensten

De muziekindustrie zou momenteel muziekstreamingdiensten zoals Spotify onder druk zetten en een limiet op het gratis streamen willen hebben. En dat terwijl diezelfde muziekindustrie eerst graag met diensten zoals Spotify wilden samenwerken.

Muziekindustrie wil limiet op gratis streamen van muziek

Het is geen geheim dat het digitale tijdperk behoorlijk funest is geweest voor de muziekindustrie. Met de introductie van het streamen van muziek, waren de verschillende muzieklabels er dan ook iets rustiger onder geworden – er zou immers weer geld in het laatje komen. Maar nu die resultaten tegenvallen en lang niet zo veel opleveren als aanvankelijk gedacht, wordt die industrie weer zenuwachtig en zou het druk uit willen oefenen op Spotify en een limiet willen op gratis streaming. Spotify is nu de grootste muziekstreamingdienst ter wereld.

Universal Music heeft al eens eerder aangegeven dat het zich zorgen maakt over het aantal gratis gebruikers van muziekstreamingdiensten en wil nu, tijdens nieuwe contractonderhandelingen met Spotify, voor manieren zorgen die mensen aanzetten tot het kopen van een maandabonnement, à tien euro per maand. Volgens Universal is het zo dat een industrie die draait op advertenties niet voor eeuwig kan blijven bestaan en dat het niet genoeg is om muzikanten en investeerders te overtuigen van de muziekstreamingdiensten.

Bekijk ook  'Streamingdienst Tidal in de financiële problemen'

Ook Warner Music en Sony Music hebben in het verleden hun zorgen uitgesproken en zouden eveneens een verandering willen zien, maar naar verluidt zouden ze Spotify niet onder druk zetten. Desondanks zijn er wel een aantal andere, anonieme labels die wel druk zouden uitoefenen op Spotify. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van de tijd die gratis gebruikers krijgen om muziek te luisteren. Eerder waren platenmaatschappijen enthousiast over de diensten, maar het blijkt dat deze lang niet zo veel geld opleveren als gedacht.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.