Review: Teufel MusicStation speaker

15 januari 2015 7 Minuten 0 Reacties
Teufel-MusicStation-review-feature

In deze review kijken we naar de Teufel MusicStation, een compacte speaker met onder meer Bluetooth, een cd-speler, rds-radio en zowel een usb- als een aux-ingang.

Muziek willen we tegenwoordig allemaal in elke kamer van het huis kunnen beluisteren, liefst middels fraaie speakers die compact zijn maar vooral ook toegang bieden tot diverse bronnen en een goede kwaliteit bieden. Teufel probeert dit alles te combineren in de nieuwe MusicStation, een speaker met cd-speler, bluetooth en radio.

Teufel MusicStation – specificaties

De Teufel MusicStation is een stereo hifi-systeem dat vrijwel overal kan worden geplaatst of gemonteerd en geschikt is voor het afspelen van cd’s, muziek op USB, FM radio, line-in en audiofiles vanaf elk apparaat met Bluetooth-connectie. Je hebt dus diverse aansluitmogelijkheden en toegang tot muziek op je computer en mobiele apparaten middels Bluetooth 3.0 met aptX.

De speaker is voorzien van een stereo weergave door twee breedband drivers en twee sidefire subwoofers, met een totaalvermogen van 40 Watt. De MusicStation is dankzij het compacte design in elke ruimte te plaatsen. De speaker past volgens de Duitse fabrikant op een sideboard, boekenplank of kan aan de muur worden bevestigd. Met de meegeleverde afstandsbediening kan de gewenste bron worden uitgekozen. De MusicStation schakelt zichzelf automatisch uit wanneer er geen muziek meer wordt afgespeeld.

De Teufel MusicStation is per direct verkrijgbaar in de webshop van Teufel voor een prijs van 349,99 euro.

Teufel MusicStation – design en installatie

Qua design heeft Teufel flink wat aangepast ten opzichte van eerdere generaties compacte bluetooth-speakers. De MusicStation is voorzien van een wat apart design waarbij het geheel in een lichte hoek achterover leunt. De voorzijde is voorzien van een plastic afwerking met een grijze grill en een glanzend zwart display waarop touch-knoppen verwerkt zitten. Aan de bovenzijde zien we een gleuf voor cd’s terug, en aan de achterzijde vinden we de aansluiting voor de kabel (radio) en de stroomtoevoer. Links van het glanzend voorpaneel is een klepje geplaatst waarachter zich usb- aux- en koptelefoonaansluiting bevinden.

Het geheel is zeer strak en minimalistisch afgewerkt maar heeft voor een compacte speaker een redelijk fors formaat (52cm breed) en gewicht (4,2 kilogram). Ja, je kunt de speaker nog steeds eenvoudig verplaatsen, bijvoorbeeld van de slaapkamer naar de keuken, maar voor een compacte speaker met Bluetooth is het allemaal wat fors. We mogen echter niet vergeten dat er ook een cd-speler inzit, iets dat bij veel bluetooth-speakers ontbreekt. Interessant is ook dat Teufel een beugel meelevert zodat de speaker snel opgehangen kan worden in een ruimte.

Eenvoudiger kan niet, dat is wat we kunnen zeggen over de installatie van de Teufel MusicStation. Je pakt de speaker uit de doos, plaatst deze op de gewenste positie, stopt de ac-kabel in het contact en de speaker, en je kunt aan de slag. Ook het koppelen van een Bluetooth-apparaat gaat zonder problemen; snel en eenvoudig. Selecteer de speaker op je smartphone en hij is verbonden. Vervolgens kun je muziek vanuit elke app (ook Spotify en YouTube) weergeven.

Er wordt overigens ook een afstandsbediening met de MusicStation geleverd. Hiermee kunnen de belangrijkste functies bediend worden, waaronder het volume, de bron-selectie en het zoeken naar radiozenders. Ook kun je hiermee het alarm instellen, het display dimmen, de sleep-functie instellen en de equalizer-modus selecteren. De afstandsbediening is van klein formaat en verder weinig bijzonder vormgegeven.

Teufel MusicStation – gebruik

Eigenlijk moeten we het gebruik van de Teufel MusicStation niet onder een apart kopje plaatsen want de conclusie van dit kopje is hetzelfde als die van het vorige kopje; eenvoudiger en logischer kan bijna niet. De cd-speler werkt zoals je mag verwachten, net als de rds-radio (met 40 presets), de usb-functie, de aux-input en de Bluetooth-verbinding. Koppel je favoriete media en je kunt direct aan de slag, meer is er niet nodig.

Natuurlijk zijn er wel wat (minimale) instellingsmogelijkheden, waaronder de equalizer. Hiermee kun je modi als Rock, Jazz en Pop kiezen voor het gewenste effect. Puur een persoonlijke voorkeur en wellicht laat het jouw muziek wat beter klinken. Daarbij kun je de muziek, afhankelijk van de bron, random laten afspelen of op repeat zetten. Handig zijn de functies om de speaker ook als wekker te gebruiken en tijdens het slapengaan de sleep-functie in te schakelen. Ook deze werken allemaal zonder dat je jezelf hoeft in te lezen.

Is er dan helemaal geen minpuntje te melden? Jawel, maar dat is omdat we alles willen behandelen. De touch-knoppen op het voorpaneel reageren niet altijd of niet altijd correct. Het kan komen doordat het paneel snel vies/vettig wordt of doordat je vettige vingers hebt maar soms wordt een tap niet herkend of verkeerd geïnterpreteerd. Nu gaan we dit echter niet overdrijven want dit is een enkele keer voorgekomen. Kortom, qua gebruiksgemak zit het wel goed.

Teufel MusicStation – audiokwaliteit

Met een speaker van dit formaat, met dit gewicht en met dit prijskaartje krijg je natuurlijk ook wat verwachtingen. Gelukkig voldoet Teufel aan deze verwachtingen en voor de gemiddelde ruimte (een keuken, slaapkamer of werkkamer) weet de MusicStation zijn rol dan ook prima in te vullen. Ondanks dat het één speaker is weet de MusicStation een redelijk breed audiobeeld voor te schotelen, met voldoende dynamiek en zelfs een stevige, maar niet overdreven, bass. Bij een laag volume, wat vaak gebruikt wordt tijdens het slapengaan, klinkt muziek nog voldoende helder, gaan geen details verloren en zit er nog voldoende ‘power’ achter. Zodra het volume omhoog gezet wordt wordt de audioweergave iets onrustiger maar komt nooit tot het punt van vervorming. Wel kan de bass gaan overheersen wanneer de volumeknop te ver opengedraaid wordt.

Er valt over de kwaliteit van de audio gewoon weinig te klagen, zeker wanneer we kijken naar het prijssegment en alle mogelijkheden die de MusicStation biedt. Natuurlijk zijn er compactere speakers die draadloos muziek kunnen weergeven in een betere kwaliteit maar daar betaal je dan ook al snel 150 tot 300 euro extra voor. En dan hebben we het nog niet eens over het gemis van bijvoorbeeld de cd-speler op die speakers. Wel moet gezegd worden dat de MusicStation voor een wat grotere ruimte, bijvoorbeeld een woonkamer, net wat te weinig vermogen heeft en het audiobeeld niet breed genoeg is om de hele kamer overtuigend te vullen. Het is echt een speaker voor de extra ruimten in huis, waar je ook wel eens muziek wilt luisteren.

Teufel MusicStation – conclusie

Al met al kunnen we zeggen dat de Teufel MusicStation een ideale speaker is voor diegenen die muziek vanaf nagenoeg elke bron, zelfs nog een cd, willen weergeven en hiermee een kleine tot middelgrote ruimte willen vullen. Wij zien de speaker als ideaal voor de slaapkamer, werkkamer of keuken. Wat betreft de audiokwaliteit hebben we niks te klagen, maar je kunt beter krijgen als dit van belang is en je budget het toelaat. Maar, wanneer je geen hoge eisen stelt en een combinatie van kwaliteit, design, gebruiksgemak en functionaliteit zoekt dan zit je met de MusicStation zeker goed.

8.0

• Prima geluidskwaliteit
  • Eenvoudig in gebruik