Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Online-versie The Interview levert Sony 15 miljoen dollar op

Geschreven door
Geplaatst op29 december 2014, 21:12 CategorieFilms

De online-versie van The Interview leverde Sony tot op heden 15 miljoen dollar op – voornamelijk via YouTube en Google Play Films. Dit is de eerste film die tegelijkertijd in de bioscoop draait en via streamingdiensten te bekijken is.

The Interview

De omstreden film The Interview leverde Sony tot op heden 15 miljoen dollar op. The Interview draait momenteel in de Noord-Amerikaanse bioscopen en is via de streamingdiensten YouTube, Google Play, Xbox Video en meer ook op dat continent te bekijken. Opmerkelijk genoeg brengt de film online meer geld in het laatje dan de bioscoopversie doet: die blijft steken op ‘slechts’ 1 miljoen dollar, sinds Eerste Kerstdag. Dat is de dag waarop de komedie daar voor het eerst in de bios draaide én online te zien was.

The Interview is in 331 bioscopen te bekijken in Noord-Amerika. Dat is een veel kleiner aantal dan de meeste films die in de bioscopen draaien, aangezien een hoop grote ketens bang waren voor terroristische aanslagen op hun vestigingen. Wellicht had het aantal verkochte kaartjes dus nog veel hoger kunnen liggen. The Interview is ook massaal illegaal gedownload: de website BitTorrent schat dat de film ongeveer 750.000 keer gedownload is binnen 20 uur nadat de film online verscheen (wat tevens op Eerste Kerstdag was).

In The Interview zien we acteurs James Franco en Seth Rogen een aanslag plannen op de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Un. Aangezien het een komedie is, hoef je dit soort dingen helemaal niet serieus te nemen. Maar de grote leider van Noord-Korea deed dat wel; het resulteerde in dat Sony eerst de film wilde terugtrekken, maar dat later niet meer deed. Zelfs president Barack Obama bemoeide zich met de situatie en zei dat het niet goed is wanneer Sony de film zou terugtrekken. Op die manier geef je Noord-Korea precies wat het wil.

  • Delen:

Reacties

  1. FK
    03 januari, 2015 om 20:05

    “The Interview levert Sony online veel meer op…” Had meer impact gehad. Hopelijk het startschot om eens kritisch, naar het verdienmodel te kijken. Stoppen met regio’s, licenties per land en wereldwijde releases. in het digitale tijdperk moet dit haalbaar zijn.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.