Share Play op PS4 kan gelimiteerd worden door uitgever

Geplaatst op7 november 2014, 10:52 CategorieGaming

Hoewel Sony eerder had aangegeven dat de Share Play-functie werkt met elk PS4-spel, blijkt dat uitgevers bepalen wat je wel en niet deelt. Zo heeft speluitgever Activision-Blizzard content van de game Call of Duty: Advanced Warfare geblokkeerd.

Share Play op PS4

Toen Sony de Share Play-feature aankondigde, gaf het Japanse bedrijf aan dat elk PS4-spel geschikt is voor de dienst. Maar nu blijkt dat uitgevers en ontwikkelaars content kunnen blokkeren, zoals we zien in het onlangs uitgebrachte spel Call of Duty: Advanced Warfare. Share Play is onderdeel van de firmware-update 2.0, die wat problemen had, waar spelers met elkaar spellen konden delen. Speler A kon een spel ‘uitlenen’ aan speler B, die het vervolgens voor een uurtje op z’n eigen console kon gaan spelen.

Dat ontwikkelaars en uitgevers content kunnen afschermen, werd initieel niet duidelijk vermeld door Sony. Eerder werd namelijk gezegd dat het niet mogelijk was content te blokkeren – op mogelijke spoiler scènes na dan, blijkt nu. En met dat kleine beetje ruimte dat Activision Blizzard heeft, heeft het dus alles scènes in Advanced Warfare geblokkeerd. Of dit nu vaker gaat voorkomen is nog gissen, maar wellicht dat sommige uitgevers denken dat Share Play ten koste van de omzet gaat. Terwijl het eerder een uitgebreide demo feature is.

Bekijk ook  PlayStation 5 laat nog drie jaar op zich wachten

Mocht een speler na een uur, en dat is best lang, nog niet zeker weten of een spel goed is of niet, dan kan dat mogelijk aan het spel liggen. Het blijft vreemd dat Sony ene feature aankondigt waar haken en ogen aan blijken te zitten, terwijl daar eerst geen sprake van was. Eerder was er al iets soortgelijks aan de hand: ontwikkelaars en uitgevers konden bepalen welke momenten van de game niet gestreamd zouden worden, om dezelfde reden. Ook konden er geen externe streamapparaten gebruikt worden, maar die beslissing is teruggedraaid.