‘Cloud gaming bereikt omslagpunt in 2015’

24 november 2014 1 Minuut 0 Reacties
OnLive-tv

Het streamen van high-end games kan in 2015 nog wel eens het omslagpunt bereiken, maar dat is afhankelijk van de prijs- kwaliteitverhouding. Analisten denken dat er in 2015 150 miljoen mensen zijn die toegang hebben tot een dergelijke dienst.

Cloud gaming

Videogamestreamingdiensten zullen in 2015 beschikbaar zijn voor meer dan 150 miljoen mensen, zo voorspellen industrie-analisten. Dat is een vervijfvoudiging van het huidige aantal. Maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de prijs- kwaliteitverhouding en wat gamers voor een dergelijke dienst willen betalen. Aan de leveranciers gaat het in elk geval niet liggen: die werken momenteel hard aan de verbetering van de kwaliteit en de infrastructuur die nodig is om de dienst zo vlekkeloos als mogelijk te laten verlopen.

Strategy Analytics, een analistenbureau uit Boston, denkt dat door de komst van PlayStation Now en Grid Game Streaming Service (van Nvidia) het totaal aantal van dertig miljoen gamers eind 2014 oploopt tot 150 miljoen eind 2015. Vooral omdat de diensten (straks) verkrijgbaar zijn op platformen die mensen al hebben, zoals de PlayStation 3 of PlayStation 4. Mocht deze voorspelling uitkomen, dan is dat inderdaad een omslagpunt. Eerder probeerde de dienst OnLive in 2011 en 2012 al hetzelfde, maar dat mislukte door langzaam internet.

Bovendien zijn mensen inmiddels gewend aan streamingdiensten, kijkende naar de populariteit van Netflix en Spotify. Maar interactieve media is net even wat anders en die vergt nou eenmaal meer technische precisie om te werken. In het geval van videogames heb je een enorm datacentrum nodig om al die graphics te produceren. En dat moet snel genoeg zijn, zonder dat de speler een vertraging opmerkt. Maar met de juiste prijs (per maand) kan dat obstakel ook overwonnen worden, zo denkt Strategy Analytics.

Reacties (0)