Vijf Blu-ray films die Dolby Atmos ondersteunen

Geplaatst op22 oktober 2014, 16:12 CategorieFilms

Dolby Atmos, het is een term die we de laatste maanden met regelmaat voorbij zien komen. De kans is groot dat je er niks mee gedaan hebt want voor Dolby Atmos moet je wel compatibele apparatuur hebben en minimaal twee extra speakers in je opstelling plaatsen. Maar, mocht je die investeren gedaan hebben of willen doen dan moet je op zoek naar content die Dolby Atmos ondersteunt. Daarom zetten we in dit artikel vijf Blu-ray films onder elkaar die dit audioformaat ondersteunen.

Met Dolby Atmos moet de home cinema-ervaring nog indrukwekkender worden. We kennen de traditionele 5.1-kanaals of 7.1-kanaals opstellingen inmiddels maar met Dolby Atmos worden er twee extra speakers aan de opstelling toegevoegd. Deze speakers moeten boven de luisterpositie geplaatst worden, of je kunt ervoor kiezen zogenaamde add-on speakers op de luidsprekers aan de voorzijde te plaatsen om vervolgens middels weerkaatsing via het plafond een vergelijkbaar effect te creëren. Het komt beiden op hetzelfde neer; audio-effecten van boven de luisterpositie. Meer over het nieuwe audioformaat vind je in ons Dolby Atmos artikel.

Om de Dolby Atmos audiotrack te beluisteren kun je elke Blu-ray disc speler gebruiken maar je hebt wel een receiver nodig die het audioformaat ondersteunt. Als je dit hebt, en je extra speakers zijn geplaatst, dan wordt het tijd je opstelling volledig te benutten met een mooie film. Er zijn inmiddels al wat films te koop (of ze verschijnen binnenkort) die Dolby Atmos ondersteunen, naast de bekende audiotracks. De vijf films hieronder kunnen dus gebruikt worden om van het Dolby Atmos-effect te genieten.

• Transformers: Age of Extinction
  • Hercules
  • Teenage Mutant Ninja Turtles