Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Tv-fabrikanten niet duidelijk genoeg over volgen gedrag kijkers

Geschreven door
Geplaatst op29 september 2014, 15:02 CategorieSmart tv's

Heb je een smart tv? Dan is de kans groot dat de fabrikant bepaalde gegevens over je kijkgedrag verzamelt, bijvoorbeeld over de programma’s die je kijkt of welke apps je geïnstalleerd hebt. Volgens De Consumentenbond gaan veel fabrikanten hierin te ver en zouden consumenten beter ingelicht moeten worden over welke informatie exact verzameld wordt.

De Consumentenbond heeft smart tv’s van de grotere fabrikanten onderzocht en kwam tot de conclusie dat een aantal fabrikanten veel informatie over de kijker vergaart. Zo blijken LG en Panasonic de zoekopdrachten die uitgevoerd worden en programma’s die gekeken worden op te slaan. Philips en Sony volgen volgens de organisatie het gedrag van de kijker en Philips gaat zelfs verder dan dat door informatie te verzamelen over het gebruik van apps. Opvallend is dat de organisatie over Samsung minder duidelijk is. De tv-fabrikant zou loggegegevens van diensten en overige gegevens bijhouden.

We mogen wel stellen dat alle grote fabrikanten in meer of mindere mate informatie verzamelen over de kijker en wat deze kijker exact met de tv doet. Je wordt bij de meeste tv’s, wanneer je ze voor het eerst opstart, uitgelegd dat dit gebeurt en vervolgens moet je akkoord geven. Maar, volgens De Consumentenbond ontbreekt het aan correcte en uitgebreide informatie over wat er precies verzameld wordt. De organisatie geeft aan dat Sony met zes pagina’s aan voorwaarden het duidelijkst is, terwijl Samsung erg vaag is in een 57 pagina’s tellend bestand.

Daarbij wordt de acceptatie van deze voorwaarden nagenoeg verplicht door fabrikanten. Wanneer je deze namelijk niet accepteert is de kans groot dat bepaalde smart-functies van je tv niet meer werken. Wil je genieten van alles dat je smart tv te bieden heeft dan ben je dus zo goed als verplicht toe te staan dat de fabrikant gegevens over jou en je kijkgedrag verzamelt. De Consumentenbond wil dat fabrikanten de keuze bij de kijker laten en daarbij duidelijker zijn over wat er precies met de vergaarde gegevens gedaan wordt. Momenteel beloven fabrikanten alles maar is nergens duidelijk uit op te maken wie deze gegevens in mag zien of gebruiken.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.