Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

5 procent van alle in mei verscheepte lcd tv’s is een 4K Ultra HD tv

Geschreven door
Geplaatst op25 juli 2014, 12:49 CategorieOnderzoeken

Na al het nieuws over nieuwe 4K Ultra HD tv’s en zeer positieve reviews over de hoge resolutie zien we de laatste dagen wat minder positieve berichten over 4K Ultra HD verschijnen. Eerder deze week liet een onderzoeksbureau weten dat veel consumenten nog geen idee hebben wat 4K Ultra HD precies is en vandaag blijkt uit een rapport van IHS dat het aantal verscheepte UHD tv’s nog niet echt indrukwekkend is.

Het merendeel van de consumenten kiest er nog steeds voor zijn geld uit te geven aan een ‘normale’ hdtv, zo blijkt uit de meest recente cijfers van IHS. Uit met nieuwste rapport van het onderzoeksbureau kunnen we opmaken dat afgelopen mei maar 5 procent van alle verscheepte lcd tv’s over den 4K-resolutie beschikte. Dit is opvallend omdat nagenoeg elke fabrikant high-end 4K tv’s in het assortiment heeft en deze modellen flink gepromoot worden.

Toch is er groei waar te nemen want in maart lag dit percentage nog op 3 procent en in april op vier procent. Langzaam maar zeker worden er dus meer 4K Ultra HD tv’s naar retailers en consumenten verscheept. De reden dat de groei zo langzaam gaat is dat consumenten aan de ene kant nog te weinig kennis hebben over de 4K-resolutie en aan de andere kant, als deze kennis aanwezig is, niet zoveel geld willen uitgeven.

IHS verwacht dat de groei van de 4K-markt later dit jaar sneller zal verlopen. Zo zijn verschillende Chinese fabrikanten van plan drastische prijsverlagingen door te voeren en is de verwachting dat we tijdens IFA 2014, begin september, verschillende nieuwe en goedkopere modellen voorbij zien komen. Samsung en LG zijn, niet geheel verrassend, momenteel de twee grootste fabrikanten van 4K Ultra HD tv’s, met een gezamenlijk marktaandeel van 46 procent.

Lees ook onze Samsung UE65HU7500 UHD tv review.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.