Tegenvallende verkoop tv’s rondom WK voetbal

23 juni 2014 2 Minuten 0 Reacties
Sony-wK-tv

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat er dit jaar rondom het WK voetbal minder televisies verkocht zijn dan vier jaar geleden.

Tradititiegetrouw zetten nagenoeg alle fabrikanten van tv’s en winkels rond een WK of EK voetbal vol in op acties om de verkoop van tv’s te stimuleren. Veel consumenten vervangen rond een voetbalkampioenschap namelijk hun televisie. Ook dit jaar waren er weer verschillende acties en promoties te zien maar de verkopen van tv’s vallen rondom het WK tegen.

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat er dit jaar rondom het WK voetbal 279.000 nieuwe tv’s verkocht zijn. Dat is heel wat maar vier jaar terug, rondom het WK voetbal van 2010, gingen er maar liefst 527.000 televisies over de toonbank. Dit bekent echter niet dat het wK-effect verdwenen is, zo meldt GfK. Het onderzoeksbureau ziet een stijging van 20 procent in de verkopen ten opzichte van dezelfde maanden een jaar geleden, te danken aan het WK voetbal. De maand mei is de populairste maand om een nieuwe tv aan te schaffen wanneer er een voetbalkampioenschap plaatsvindt. 10 procent van alle verkochte tv’s in het jaar wordt dan verkocht. Mocht Nederland overigens verder komen in het toernooi dan heeft dit volgens GfK nog positieve invloed op het aantal tv’s dat de komende weken over de toonbank gaat.

De tv-markt heeft al jaren te maken met teruglopende verkopen en ook dit jaar zet deze trend door. Hoewel 4K Ultra HD in een jaar tijd flink aan populariteit gewonnen heeft is dit voor veel consumenten die reeds over een flatscreen full hd tv beschikken geen reden om een nieuwe televisie te kopen. Wel houden consumenten die op zoek gaan naar een nieuwe tv rekening met nieuwe features, waarvan het Smart tv-platform het meest belangrijk is. GfK verwacht dat de 4K Ultra HD-revolutie nog wel even op zicht laat wachten. Het onderzoeksbureau beraamt dat er dit jaar ongeveer 40.000 tv’s met 4K-resolutie over de toonbank gaan, mede door de nog steeds relatief hoge prijzen.

Reacties (0)