Geen 4K Netflix voor Panasonic AX800 Ultra HD tv-serie

Geplaatst op9 juni 2014, 16:39 CategorieLcd en led tv's

Panasonic heeft begin dit jaar zijn complete lcd led tv line-up voor 2014 gepresenteerd, waaronder ook één serie met 4K Ultra HD-paneel. De nieuwe AX800-serie is voorlopig de enige nieuwe serie met Ultra HD tv’s van de Japanse fabrikant, maar krijgt in september gezelschap van de AX900-serie. Wie op dit moment de AX800-serie modellen op zijn verlanglijstje heeft staan doet er echter verstandig aan dit nog eens goed te overdenken.

Hoewel 4K Ultra HD tv’s steeds aantrekkelijker geprijsd worden en dus ook voor de gemiddelde consument betaalbaar zijn is het grote probleem het gebrek aan content. Momenteel kun je nog geen films in de winkel kopen die in 4K-resolutie op een schijfje staan en ook online is nauwelijks goede content te vinden. Er is echter wel één dienst die reeds 4K-materiaal aanbiedt en dit aanbod op korte termijn wil uitbreiden. Netflix biedt de serie House of Cards in de 4K-resolutie aan.

Een tv moet echter ondersteuning voor 4K Netflix bieden, ondersteuning voor specifieke HEVC-standaarden om precies te zijn. Nagenoeg elke 4K Ultra HD tv die dit jaar gelanceerd is beschikt over deze ondersteuning maar toch blijkt dat niet alle modellen 4K-materiaal van Netflix kunnen weergeven. De Panasonic AX800-serie tv’s beschikken over HEVC-ondersteuning maar kunnen geen 4K-content van Netflix weergeven, zo blijkt deze week.

Bekijk ook  Review: Panasonic SC-HTB254 soundbar - beter geluid door subwoofer

Tegenover Techradar laat de Japanse fabrikant weten dat consumenten die de tv kopen helaas geen 4K Ultra HD-materiaal van Netflix kunnen bekijken. Dit komt doordat de tv’s niet gecertificeerd kunnen worden omdat de configuratie van de HEVC-chip niet aan alle standaarden voldoet. Helaas kan dit ook middels een update niet opgelost worden en dus lijken diegenen die de AX800 modellen reeds gekocht hebben van een koude kermis thuis te komen. Toch verwacht Panasonic geen grote problemen want het bedrijf ziet op termijn onder meer digitale tv- en satellietproviders en Blu-ray discs met 4K-content komen.

Lees meer over de Panasonic AX800-serie.