Wat is het verschil tussen dure en goedkope Blu-ray spelers?

Geplaatst op6 mei 2014, 13:07 CategorieTips en adviezen

Blu-ray spelers komen in allerlei soorten en maten, en ook met prijskaartjes van een paar tientjes tot een paar honderd tot duizend euro. We krijgen de laatste tijd dan ook heel wat vragen over de exacte verschillen tussen deze Blu-ray spelers, want qua beeldkwaliteit doen veel modellen nauwelijks meer onder voor elkaar. In dit artikel kijken we naar waarom je dan toch voor bepaalde spelers wat meer uit moet geven.

Zoals je wellicht uit onze reviews kunt halen is het verschil in beeldkwaliteit tussen een Blu-ray speler van bijvoorbeeld Panasonic en een speler van Samsung nauwelijks waar te nemen. De meeste fabrikanten hebben de weergave van video heel goed onder de knie, zelfs wanneer we de wat duurdere merken als Oppo, Marantz en Denon erbij betrekken. qQua beeldkwaliteit zul je op het eerste gezicht geen grote verschillen tegenkomen. Maar, waarom betaal je dan zoveel meer?

Bouwkwaliteit Blu-ray spelers

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de goedkopere en duurdere Blu-ray spelers. Ten eerste is de bouwkwaliteit van belang voor zowel de audio- als videoprestaties. Wanneer trillingen voorkomen kunnen worden door een solide en verstevigde behuizing merk je dit met name wanneer de speler gekoppeld wordt aan een premium versterker met premium speakers. We zeggen wel vaker dat een systeem zo goed is als zijn zwakste schakel en wil je er dus het meeste uithalen dan moet ook de bron stabiel en met zo min mogelijk interferentie kunnen presteren.

Overigens is niet alleen de bouwkwaliteit of stevigheid van de behuizing en de poten belangrijk. Je hebt natuurlijk vaak ook een disclade die het zwaar de verduren krijgt wanneer je veel films kijkt en bovendien is een stabiele positie van deze lade tijdens het draaien van de disc niet onbelangrijk.

Audiokwaliteit

Daarnaast zijn de audiomogelijkheden van een high-end of duurdere Blu-ray speler vaak uitgebreider dan de standaard modellen. Ze beschikken in de meeste gevallen over een hoogwaardige D/A (digitaal/analoog) converter, komen met 7.1-kanaals analoge uitgangen en zijn voorzien van vergulde aansluitingen. Ook dit alles is weer om met name die audio-overdracht zo strak en authentiek mogelijk te houden, zonder aan signaal en dus kwaliteit te verliezen. Veel audiofanaten kiezen alleen Blu-ray spelers met 7.1-kanaals analoge uitgangen voor de warmere analoge audio-ervaring.

Lees meer over het aansluiten van je Blu-ray speler.

Beeldkwaliteit

Niet alleen op het gebied van audio zijn belangrijke verschillen te vinden, ook op het gebied van beeld is er verschil tussen goedkope en dure spelers, alleen valt dit niet direct op. De betere en dus duurdere spelers zijn vaak uitgerust met een hoogwaardige beeldprocessor die vergezeld wordt door geavanceerde beeldverwerkingstechnieken. Deze technieken moeten zorgen voor onder meer minimale ruis en maximale scherpte van details. Hoe groter het scherm waarop de content bekeken wordt, des te meer een niet optimale verwerking van deze elementen opvalt. Op een scherm van 60-inch zie je het dus eerder wanneer details wat wazig worden weergegeven of er ruis in het beeld voorkomt. Een speler met de betere technieken zorgt er in de meeste gevallen voor dat je ook op groot scherm een optimale beeldkwaliteit voorgeschoteld krijgt.

Bekijk ook  De belangrijkste (Ultra HD) Blu-ray releases van februari

Blu-ray spelers Panasonic

Daarnaast is het belangrijk te melden dat de betere Blu-ray spelers vaak minder moeite hebben met lagere resolutie content, niet alleen door de betere processor die de lage resolutie content omzet in hoge resolutie content maar ook door bijvoorbeeld het gebruik van interlaced content. Het weergeven van dergelijk materiaal vereist technieken en hardware, en daarin zitten belangrijke verschillen.

Features

Ook wanneer we kijken naar de features zitten er belangrijke verschillen tussen goedkope en dure Blu-ray spelers. Elke betaalbare speler is tegenwoordig uitgerust met 3D-weergave maar de 4K-upscaling functie is relatief nieuw. Hiermee kan lage resolutie content opgeschaald worden naar de hoge 4K Ultra HD-resolutie. Met name wanneer je een 4K Ultra HD tv hebt is dit interessant maar voor die functie moet dus betaald worden. Ook voor upscaling is een processor vereist en daarvoor geldt hetzelfde als in de alinea hierboven; de betere processors zorgen voor betere upscale-kwaliteit, met name te zien op grotere schermen. Daarnaast betaal je vaak extra voor features als een dubbele HDMI-uitgang voor wanneer je receiver geen 4K- of 3D-content ondersteunt, ondersteuning voor HD audioformaten als Dolby TrueHD en Dolby Atmos, weergave van Super Audio CD’s en hoge resolutie audiobestanden, en geïntegreerde streamingtechnieken als Miracast en Bluetooth.

Meer tips en adviezen

Voor meer informatie, meer tips en adviezen en alles wat je moet weten over het kopen van home cinema producten kun je terecht in onze home cinema informatiegids. Ook kun je direct meer lezen in onderstaande artikelen;

Alles dat je moet weten voordat je een Blu-ray speler koopt
Blu-ray spelers en firmware-updates
Hoe kun je je home cinema systeem het beste aansluiten?